Avatar billede ghana Nybegynder
01. december 2014 - 10:58 Der er 10 kommentarer

Rettigheder v køb af brugt PCér ???

Hej ,jeg har købt en brugt PC i en butik der forhandler med nyt og gammelt elektronik og købte en pc med 3 måneders garanti ,jeg rejste kort efter til ghana med den ,hvor det viste sig ikke at fungere og står nu med en brugt pc som ikke virker og de 3 måneders garanti er udløbet ,så jeg ved ikke hvad rettigheder jeg har ,har læst man ikke har nogle rettigheder ved handel  mellem private ,men dette er jo en butik...vil gerne vide noget inden jeg opsøger butikken hvor jeg købte den.
håber nogle kan hjælpe.
på forhånd tak !!!!
morten.
Avatar billede Slater Ekspert
01. december 2014 - 11:06 #1
Du skal have 6 måneders garanti og derefter 18 måneders reklamationsret ifølge gældende dansk lov, uanset om produktet er nyt eller brugt.

http://taenk.dk/gode-raad/garanti-og-reklamationsret
Avatar billede ghana Nybegynder
01. december 2014 - 11:20 #2
tak !
Avatar billede chalde Seniormester
01. december 2014 - 14:20 #3
#1 De skal aldrig love garanti, men bevisbyrden for reklamationsretten er sælgers de første 6 måneder og forbrugers de sidste 18 måneder (også på brugt udstyr når det gælder forbrugerkøb).
Garanti er noget sælger kan vælge at give udover reklamatiosnretten (så længe det stiller forbrugeren bedre).
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2014 - 15:49 #4
#1 Det får jeg ikke ud af det link du har lagt ind, Garanti er ikke lovpligtig. Det er den 2-årige reklamationsret. #3 Enig.

En garanti er en frivillig service
Fra Tænk :
En garanti er en ekstra service, som en forhandler eller producent vælger at yde på et bestemt produkt, produktgruppe eller alle varer. Den er altså frivillig, og du kan ikke forvente, at der følger en garanti med en hvilken som helst vare, du køber.

Reklamationsret er lovpligtig
Fra Tænk :
Reklamationsretten er en lovbestemt pligt, som forhandleren skal leve op til over for dig som forbruger. Dukker der en fejl eller mangel op ved en vare i de første 2 år efter købet, skal forhandleren løse problemet uden udgifter og unødigt besvær for dig, hvis problemet var latent i varen ved købet. Den 2-årige reklamationsret gælder for alle varer og dele, nye såvel som brugte.

Forbrugereuropa :
Nogle gange tales der om seks måneders garanti i henhold til købeloven eller de tilsvarende europæiske regler, hvilket kan virke forvirrende. Denne seks måneders "garanti" vedrører imidlertid alene spørgsmålet om, hvem der skal bevise, at en mangel var til stede allerede på leveringstidspunktet.
http://www.forbrugereuropa.dk/Reklamation-og-garanti/Reklamationsret/Hvad-er-reklamationsret

@ghana
Du har altså 6 måneder fra købstidspunktet, hvor forhandleren har bevisbyrden med hensyn til at bevise at fejlen ikke var på din computer, efter de 6 måneder skal du bevise at fejlen ikke var til stede på købstidspunktet.

Hvis det lyder lidt forvirrende, så står du stærkest indenfor de første 6 måneder, med hensyn til at klage. En forretning skal give 2 års reklamation på det de sælger, nyt eller brugt.
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2014 - 15:55 #5
Rettelse

Dette er forkert :
"efter de 6 måneder skal du bevise at fejlen ikke var til stede på købstidspunktet."

Dette er rigtige

Efter de 6 måneder skal du bevise at fejlen var til stede på købstidspunktet.
Avatar billede ghana Nybegynder
01. december 2014 - 16:38 #6
Tak for de fine svar ,der er stadig ca 1 måned tilbage så da den blev køvt i juli :-)
Avatar billede Slater Ekspert
01. december 2014 - 21:50 #7
#4 Garanti er i hvert fald i folkemunde generelt den del af reklamationsretten, hvor sælger har ansvaret for at bevise skyld. Bruger man bevis på den helt officielle måde, har den ingen præcis definition, så der er ikke rigtig nogen måde at misforstå hvad jeg sagde.
Avatar billede chalde Seniormester
01. december 2014 - 22:07 #8
#7 problemet er bare, at det er 2 meget forskellige ting. Det kan give forvirring i en situation hvor de bruges synonymt (f.eks her hvor køber har en kortere garanti og er i tvivl om sine rettigheder. Bruger han ordet garanti i butikken, kan de potentielt afvise da den jo er udløbet, på trods af at han stadig har reklamationsret).
Avatar billede MADOlsen Forsker
02. december 2014 - 08:42 #9
#7 Folkemundene har vist nærmere misforstået forskellene på garanti og reklamationsret... :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2014 - 10:28 #10
Bruger man bevis på den helt officielle måde, har den ingen præcis definition, så der er ikke rigtig nogen måde at misforstå hvad jeg sagde.

Det kan føre til en større diskussion i butikken, at man som kunde kræver noget man ikke har ret til.

Man har ret til 2 års Reklamationsret og ikke andet.