Avatar billede per2edb Praktikant
04. november 2014 - 20:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Fejl i Relationer

Jeg har mange tabeller hvor relationerne vises i Databaseværktøjer under relationer

Jeg har konstateret en MS fejl idet "billederne" af tabellerne skuppes ud over kanten så de ikke kan ses hvis "billederne"
sideværts fylder mere end en fuld side. Dvs ca 9 vandret og 8 lodret

Kender i en måde at eksportere relationerne på så de kan importeres hvis der opstår fejl
Avatar billede claes57 Ekspert
04. november 2014 - 20:27 #1
måske optimere databasen så der er færre tabeller? Eller dele op i to databaser der så snakker sammen.
Avatar billede per2edb Praktikant
04. november 2014 - 20:38 #2
Umuligt 9x8 = 72 tabeller laves om. Det tager år og har allerede taget år!
Jeg bruger i dag backup'en af hele applikationen men det er en dårlig løsning,
da det kan tage tid inden fejlen konstateres og så er koder i mellemtiden spildt
Avatar billede claes57 Ekspert
04. november 2014 - 20:54 #3
så må du leve med at access ikke er bygget til mere.

Og så må du nok arbejde lidt med versionsstyring så du har flere versioner af databasen. Hver gang der laves en kodeændring, så skriv ned, hvad der laves hvor, og gem denne beskrivelse med den tilrettede version af database. Hvis du så får en fejl i '2 tilbage' så kan du se, hvad der dér blev pillet ved, og kan rette lige der (i den nyeste version, som så danner en ny rettet version med beskrivelse).
Avatar billede bvirk Guru
04. november 2014 - 23:32 #4
Kender ingen direkte måde at eksportere relationer på - men det kan godt nok lade sig gøre indirekte for det er jo muligt at importere med relationer.

Et helt andet tip - til brug for senere manuel rekonstruktion kan man få en 'raport' over relationer vha
    menulinien->funktioner->analyser->strukturvisning->tabeller
        vælg alt
        instillinger->medtag for tabel->relationer

Access databaser der udvikles på samtidig med at den anvendes bør deles op - den backend der alene har tabeller og relationer er mere robust mod (menneskelige) fejl fordi man ikke roder med den som man gør med frontenden.
En access database er stor spand objekter og jo flere forskellige ting der tages i anvendelse jo flere ting kan gå galt i de sjældne tilfælde hvor noget svigter.
Hvis man så tager backup af backenden hver gang man roder manuelt med den, så har man en backup som indeholder alle relationer og tabelstrukturer - en backup som programmeringsmæssigt kan kan få de sidst aktuelle data i de meget meget sjælne tilfælde af koruption af backenden. Ved sjælne tilfælde af korruption af frontenden er backenden sikkert uberørt.
Avatar billede per2edb Praktikant
07. november 2014 - 19:38 #5
Lukket