Avatar billede millep84 Novice
03. november 2014 - 12:45 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

IF og MIN formel

Jeg har en excel ark som ser ud efter nedenstående logik:

Supplier      ID        Country      Price      Min
Supplier A    01        DK            0,20
Supplier A    02        DK            0,15
Supplier A    03        DK            0,25
Supplier A    01        UK            0,27
Supplier A    02        UK            0,28
Supplier A    03        UK            0,29
Supplier B    01        DK            0,21
Supplier B    02        DK            0,20
Supplier B    03        DK            0,15
Supplier B    01        UK            0,21
Supplier B    02        UK            0,26
Supplier B    03        UK            0,30

Jeg vil nu gerne i kolonnen "Min", række 1 finde den mindste værdi af alle værdier som opfylder ID = 1 og country = DK.
I række to skal mindste værdi af ID = 2 og Country = DK.

Der tages altså ikke højde for supplier, og værdien i række 1 og række 7 vil altså være ens.
Avatar billede anedi Ekspert
03. november 2014 - 13:05 #1
=min(hvis(KolonneID="01";hvis(KolonneCountry="Denmark";kolonnePrice)))

Den skal indtastes som en matrix formel, dvs stil dig i formellinjen og tryk Ctrl+Shift+Enter, når du har indtastet udtrykket.

Vh
Anedi
Avatar billede millep84 Novice
03. november 2014 - 13:23 #2
Er der en måde at lave det så man bare kan sætte formlen ind i første række og så kopiere ned. Jeg har nemlig 5000 linjer, og skal så indsætte den manuelt hver gang ID eller Country skifter?
Avatar billede anedi Ekspert
03. november 2014 - 13:31 #3
Jo naturligvis.

Hvis du har dine data i Kolonne A til D og din beregning i kolonne E, så indsætter du følgende i E2 og trækker ned:
=min(hvis($B$2:$B$5000=B2;hvis($C$2:$C$5000=C2;$D$2:$D$100)))

Husk at tilrette 5000 til det rigtige antal rækker.

Og igen indtastes som matrixformel.

Vh
Anedi
Avatar billede anedi Ekspert
03. november 2014 - 13:32 #4
Hov der skal stå $D$5000 og ikke $D$100 i sidste del af formlen
Avatar billede millep84 Novice
03. november 2014 - 13:59 #5
Jeg har stadig 1380 varianter, så stadig alt for meget taste arbejde
Avatar billede millep84 Novice
03. november 2014 - 14:07 #6
Arh beklager den sidste kommentar. Det virker rigtig fint.
Men mit Excel ark er nu usædvanligt langtsomt. Tager flere minutter at lave en simpel filtrering - er det matrix formlernes skyld?
Avatar billede anedi Ekspert
03. november 2014 - 14:54 #7
Hmm det lyder voldsomt. Matrixformlerne er tunge beregningsmæssigt, men flere minutter på ca. 5000 rækker lyder voldsomt.