Avatar billede jensen363 Forsker
30. oktober 2014 - 12:16 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Run-time error '2046' Kommandoen ......

Min model består af X antal frontend databaser og 1 backend database. X brugere taster oplysninger til backend på samme tid ( typisk 2-3 brugere ) hvilket for det meste går udemærket, men af og til får en bruger denne meddelelse :

Run-time error '2046' Kommandoen eller handlingen 'Kopier' er ikke tilgængelig nu.

Den pågældende bruger kan ikke arbejde videre før den pågældende database er genstartet ....

Er der nogen Work-around

Der er nøglefelt på databasen i backend
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
30. oktober 2014 - 13:05 #1
I hvilken sammenhæng bruger du det og er det noget du programmerer?
Avatar billede jensen363 Forsker
30. oktober 2014 - 13:27 #2
Frontend består af en hovedform og en subform, hvorfra al databehandling foregår.

Via hovedform fremsøger en bruger en record som vises i subform. Denne record skal herefter kopieres som ny record i databasen med ny unik ID ( autonum ).

Dette gøres ved hjælp af en funktionsknap på hovedform ved hjælp af følggende :

Private Sub CopyRecord_Click()
Dim db As DAO.Database

Set db = CurrentDb()

    Me.Countries_subform.Form.Dirty = False

    Me.Countries_subform.SetFocus

        DoCmd.GoToRecord , , acLast
            DoCmd.RunCommand acCmdSelectRecord
                DoCmd.RunCommand acCmdCopy
                    DoCmd.GoToRecord , , acNewRec
                        DoCmd.RunCommand acCmdPaste
                            DoCmd.RunCommand acCmdSaveRecord

    DoCmd.GoToRecord , , acNewRec
        DoCmd.RunCommand acCmdSelectRecord

    Me.Countries_subform.SetFocus
        DoCmd.GoToRecord , , acLast
            DoCmd.RunCommand acCmdSelectRecord

    Me.Countries_subform.Form.Refresh

    Me.Refresh

End Sub
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
30. oktober 2014 - 16:37 #3
OK, jeg har fundet denne artikel, håber det hjælper.

Jeg programmerer, men arbejder ikke med databaser.

http://support2.microsoft.com/kb/244695
Avatar billede terry Ekspert
30. oktober 2014 - 19:57 #4
Not sue what these are here for although I dobt they have anything to do with th eproblem.

Dim db As DAO.Database

Set db = CurrentDb()

Try and debug through the code to see which line is triggering the error.

I would still suggest copying the record using SQL (ref. your preious question)
Avatar billede terry Ekspert
30. oktober 2014 - 19:57 #5
preious  previous
Avatar billede terry Ekspert
30. oktober 2014 - 20:05 #6
I don't see any reason why copying a record should give problems unless your locking the table. What locking method are you using?
Avatar billede jensen363 Forsker
03. november 2014 - 16:18 #7
I think the problem is related to the sub-table being activated.

The method used is this :

1. A record is found using the search function in the main form
2. This record is visualized in the subform
3. Using the copy function, a new record is added
4. Via this new record, a subtable is maintained

As a part of the search ( 1. ) the functionality marks/highlights the rocord to be copied.

If a user chose to close the subtable after maintaining the content, step 1-4 runs smoothly

If a user chooses to leace the subtable open/active it fails because the search function doesn't mark/highlight the correct record for copying :-(

In other words, I'm missing af function ( BeforeUpdate ) to close the subtable before a new search in performed !!!
Avatar billede terry Ekspert
03. november 2014 - 17:57 #8
Not sure I understand fully.
I assume you have separate tables for the main form and sub form

You find a record in the main form and then copy the record to the sub form (separate table)

You say "If a user chooses to leace the subtable open/active .." I assume you mean the sub form?

Is the sub form a separate form (not a sub form of the main form)?

You say "
If a user chooses to leace the subtable open/active it fails because the search function doesn't mark/highlight the correct record for copying :-("

Is this another record your trying to copy???

Any chance of seeing the DB?
Avatar billede jensen363 Forsker
19. januar 2015 - 14:15 #9
Ikke aktuel