Avatar billede tahoo Nybegynder
18. august 2001 - 19:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Automatisk Ping på Freebsd

Jeg har en skod router, som automatisk kobler min ISDN af, hvis der ikke sker noget på den i fx. 60 min. Jeg har prøvet om den kan sættes op, på en anden måde men nix...

hvordan laver man et program til freebsd, som automatisk starter op, når man tænder maskinen, og fx. pinger tv2.dk en gang hver time ? - så den ikke logger af når jeg er væk.
Avatar billede jasber Nybegynder
18. august 2001 - 19:48 #1
Nu har jeg aldrig selv rodet med FreeBSD, men har den ikke en \"CRON\" scheduler ligesom f.eks Linux, eller noget tilsvarende?

Jeg mener, der er vel ingen grund til at lave et egentligt program hvis du blot skal lave et enkelt ping for at skave lidt trafik, og ikke har brug for svaret. Så derfor burde det være nok bare at schedulere ping til at køre én gang hver halve eller hele time.
Avatar billede tahoo Nybegynder
18. august 2001 - 19:52 #2
jamen det tror jeg du har ret i, men man kan da ikke få fx. \"ping tv2.dk -t\" , til at køre en gang hver time, kan man ? og det vil nok være lidt for meget og bare sætte den til at pinge hele tiden .... :-)
Avatar billede jasber Nybegynder
18. august 2001 - 19:57 #3
Jo, det sku\' jeg mene. Prøver lige at se hvad jeg kan finde om det.

Ved du om der er CRON på FreeBSD ?
Avatar billede tahoo Nybegynder
18. august 2001 - 19:58 #4
nej -  jeg er ret nu .. i den rigtige unix :-)
Avatar billede jasber Nybegynder
18. august 2001 - 20:03 #5
Ok, det første du skal gøre er at finde ud af om der er installeret CRON på din FreeBSD. Derefter kan du læse om CRON her:

http://sunsite.dk/linux-newbie/FAQ2.htm (hop ned til afsnit 3.3)

Det er godt nok skrevet til Linux, men jeg vil tro du snildt kan bruge informationen på din FreeBSD box.

Avatar billede jasber Nybegynder
18. august 2001 - 20:23 #6
Jeg har gravet lidt mere i det, og det ser ud til at der er CRON installeret pr. default på FreeBSD, så det vil jeg gå ud fra der også er på din.

i \"/etc\" dir\'et skal der gerne ligge en fil der heder \"crontab\". Åben den i en editor, og tilføj denne linie forneden:
@hourly ping -c 1 www.tv2.dk

Det burde resultere i at din maskine én gang i timen sender 1 ping til www.tv2.dk
Avatar billede tahoo Nybegynder
18. august 2001 - 20:43 #7
okay du er sej.... :-) hvad så hvis det skal være en gang i min. :-)
Avatar billede tahoo Nybegynder
18. august 2001 - 20:44 #8
hi :-)