Avatar billede Slettet bruger
09. august 2014 - 18:08 Der er 2 kommentarer

Opladning af batteri via transformator

Hej.

Jeg står med et nyt logitech computeranlæg, som jeg ønsker at isætte 2 batterier i af 12 volt. Jeg ved at der inde i anlægget sidder en transformator, som spytter 24 volt ud. Mit spørgsmål går derfor på, hvis jeg nu sætter mine to 12 volt's batterier i serieforbindelse, og tilslutter dem de 2 ledninger fra transformatoren, der leder de 24 volt, vil mine batterier så blive brændt af når jeg forsøger at lade på dem via transformatoren?

vh Oskar Petersen
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. august 2014 - 20:20 #1
Ja hvis du gør det uden Ensretter og hvis du så bruger en Ensretter då skal du være klar på at spændingen stiger med kvadratrod 2 altså bliver 1,41 gange højere.
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2014 - 20:39 #2
Tusind tak for det.

Det kan jeg så hurtigt regne ud ikke kan fungere. Er der en anden måde jeg kan få sat de to 12 volts batterier i anlægget, når forstærkeren deri skal have 24 volt?