Avatar billede Lkjeldsen Nybegynder
16. juni 2014 - 11:34 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Bore og forsegle hul gennem mur

Jeg skal have monteret en udendørs lampe på min mur - og skal derfor bore hele vejen gennem murstens muren, isolering, dampspærre og indermur (beton) for at kunne trække strømkabel.

Mit spørgsmål er - kan jeg bare bore hele vejen igennem - og hvordan skal jeg forsegle hullet (særligt på ydermuren) så regnvand og fugt ikke trænger ind langs kablet/ledningen?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juni 2014 - 13:47 #1
De fleste håndværkere ville bare bore igennem, og ikke gøre mere.

At skulle reetablere dampspær inde i en mur, ville kræve at man huggede op... - og det er nok lige i overkanten.

Vil du gøre det bedst muligt, så bor med så lille bor som muligt - og slut af med en fuge på begge sider af muren.
Avatar billede Lkjeldsen Nybegynder
16. juni 2014 - 14:16 #2
OK Tak for svaret !

/L
Avatar billede mikkel45 Novice
16. juni 2014 - 18:25 #3
bor lidt skråt opad, således at evt vand ikke løber ind i muren, men ud
Avatar billede mikkel45 Novice
16. juni 2014 - 18:28 #4
du kan også få nogle silicone plugs du sætter ind i muren som du så efterfølgende fører kablet igennem
men disse bruges kun ved krav om 100% tætning