Avatar billede MasterChili Nybegynder
21. maj 2014 - 07:27 Der er 2 kommentarer

Access 2010 - Opdatering af tabel ved ændring af værdi via formular

Hej ! Jeg har lavet en database, startede i version 2003, har så løbende opdateret til d.d. arbejder med version 2010. Databasen består af en del tabeller, forespørgselser, rapporter og en formular. Når jeg arbejder med databasen, så er det formularen jeg arbejder i , derfra henter jeg data fra de enkelte tabeller. Mit problem består i, hvis nogle af de data jeg har hentet i de forskellige tabeller er forkerte, så har jeg forsøgt at rette i tabel og men jeg kan ikke få opdateret den tabel hvor jeg har de samlet informationer (den tabel jeg har samlet alle data via formularen), er der nogen som kan fortælle mig om det i det hele taget er muligt ? Hvis og så fremt det kan lade sig gøre, hvad skal der til for at det kan lade sig gøre ?
Avatar billede petersen7913 Forsker
21. maj 2014 - 12:51 #1
Som jeg læser din forklaring, så har du et antal tabeller. Så trækker du data ud fra tabellerne (view/join) og viser dem i skærmbilledet. Og så ønsker du at opdatere forkerte data ved at rette på dem i dit view/join.

Men hvis du vil rette dataene skal du gøre det i tabellerne. det kan du f.eks. gøre ved at vise relevante tabeldata i et undervindue eller ved at lave kode, der laver en update når der sker ændringer.

Så det kan løses på flere forskellige måder, smag og behag ;) og hvordan du iøvrigt har opbygget det samlede system.
Avatar billede fdata Forsker
21. maj 2014 - 23:10 #2
Din formulering "den tabel hvor jeg har de samlet informationer (den tabel jeg har samlet alle data via formularen)" er en anelse kryptisk.

Som petersen7913 skriver, vil man normalt "samle" data data fra forskellige tabeller i en forespørgsel, som man så baserer sin formular på. I så tilfælde vil ændringer i formularen påvirke den underliggende forespørgsel, der i sin tur så vil påvirke de underliggende tabeller.

Med andre ord: Såfremt du benytter en forespørgsel behøver du ikke ligge og rode i de underliggende tabeller. Du kan rette direkte i formularen.