Avatar billede milter Ekspert
10. marts 2014 - 20:40 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

YouSee Wifi-spot

Jeg har gennem YouSee TV- og en 80/10 bredbåndsforbindelse og har i dag fået en mail fra YouSee om ovenstående. Deltagelse i det kan ifølge YouSee fravælges.

Er der nogen, som har erfaringer med det, positive som negative og både som bidrager og uden for hjemmets rækkevidde?

http://yousee.dk/Wifi/youseewifi.aspx?cid=email_blank_blank_WifiTekniskUdrulningUge09_blank_u0914
Avatar billede chalde Seniormester
10. marts 2014 - 21:47 #1
Personligt får du reelt ikke noget ud af det andet end hvis du ofte er i områder hvor der er Youseedækning (og du har ringe dækning på f.eks. mobil til data), men andre kan drage nytte af det hvis de ikke normalt befinder sig i dit område, men er yousee kunder.

Yousee påstår at:
- Det ikke sænker hastighed
I vores område har vi generelle kapacitetsproblemer. Flere brugere på, f.eks. folk der normalt ikke befinder sig i området, vil blot bidrage til at den knappe kapacitet bliver mere presset.
- Det ikke påvirker sikkerhed
Jeg har forespurgt Yousee om hvad deres tekniske løsning indebærer, men de har endnu ikke valgt at besvare dette. Jeg er personlig ikke overbevist.

Dertil kan jeg reelt ikke se de store fordele i det, andet end et marketingstrick:
- Yousee dækker primært større boligforeninger, derved er det boligområder og ikke områder man normalt vil "roame" i. Hvis man befinder sig i et boligområde der har Yousee, som du ikke normalt er i, så vil det med al sandsynlighed være fordi du kender nogen i området og derved nemt kan få adgang til deres forbindelse.
Mobildata er idag så udbredt at hotspots så småt er ved at være gammeldags. Idéen er smart nok, men desværre er dækningen begrænset til føromtalte boligområder.

Jeg bruger i forvejen ikke Yousee's udstyr til andet end modem og har derfor smidt det i bridge mode og disabled wireless m.m. Samtidig har jeg opt'ed ud af det.
Flere brugere på Yousee's forum melder om problemer efter løsningen er landet hos dem. Flere melder også at de kun kan disable det midlertidigt, da det enables igen hvis router genstartes.
Avatar billede milter Ekspert
10. marts 2014 - 22:26 #2
Tak, chalde, det var lige netop et svar af den kaliber, jeg håbede på :-)

Mine egne konklusioner ligner dine på en prik efter en læsning af YouSees oplysninger. Rent faktisk havde jeg frameldt tilslutningen, lige før din kommentar dukkede op.

Herhjemme har vi to til tre computere og en smartphone koblet trådløst til via YouSees CG3000 router + denne computer og en Linksys CIT400 telefon med kabel. Jeg kan ikke, selv med min bedste vilje, se, hvordan mine naboer eller jeg selv kan drage fordel af et netværk af den slags.

Sender du et svar?
Avatar billede chalde Seniormester
11. marts 2014 - 07:58 #3
Bare behold point :)
Avatar billede milter Ekspert
11. marts 2014 - 13:55 #4
OK, men tak alligevel -