Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2014 - 14:04 Der er 1 kommentar og
1 løsning

SSD og Trim

Jeg har et sted læst følgende:
"SSD disk
gå ind i BIOS og tjek at den er sat op til at køre i AHCI tilstand det skal den være for at TRIM er understøttet af Windows."

Er det sandt? Hvis det er, så er der et alvorligt problem med windows 8. som ikke er installeret med AHCI.
Man kan jo ikke rette det i bios, for starter computeren ikke op.
Jeg har set en løsning på nettet, hvor man retter i reg.basen og der er også et patch, som kan hentes. Jeg har, helt uden held, prøvet begge dele.
Spørgsmålet er, vil min SSD ikke køre optimalt, uden AHCI, når den efterhånden bliver fyldt op, og plads skal slettes til genbrug.
Samsung SSD 840 EVO 250GB
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2014 - 14:34 #1
Jeg har læst meninger om det på nettet, og svaret er åbenbart både:
Ja AHCI er nødvendigt og Nej AHCI er ikke nødvendigt. Et eksempel:

"AHCI and SSDs

    Typically, many hardware review sites, as well as SSD manufacturers are recommending that AHCI mode is used with SSD drives. However, we have run our own tests here in the forum, and we believe this is misleading, only where SSD drives are used independently (ie not in a RAID array).

    AHCI mode as previously explained enables NCQ (native command queuing) which is really not required for SSDs as they do not need optimizing in this way as there is no physical movement of heads or platters. In many cases, it can actually hinder SSD performance, and even reduce the lifetime of your SSD.
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2014 - 16:21 #2
Løsningen var:
Åben msconfig
marker "Sikker start"
boot i bios og aktiver AHCI
boot i fejlsikker tilstand
åben msconfig og fjern markeringen i "Sikker start"
boot normalt.