Avatar billede TRenne Nybegynder
05. marts 2014 - 10:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Udfordring med LOPSLAG

Hej,

Jeg har en udfordring hvor jeg ikke lige kan lure om der er en nemmere måde end at bruge "Sammenlign".

Jeg har 10 kolonner med hver deres overskrift og bruger lopsalg hvor jeg har angivet kolonneindeks nr. til 2. Jeg vil gerne kunne sætte nye kolonner ind og have lopsalget til at følge en bestemt kolonne. Kan jeg sætte noget ind i stedet for "2". Evt. noget navngivning af kolonne. Pt. får jeg referencefejl.

Nogle af jer der har en simpel løsning?

Takker på forhånd:)
Avatar billede sdh Mester
05. marts 2014 - 10:48 #1
Du kan anvende indeks og sammenlign funktionerne til formålet:

se løsningsforslag:

http://gupl.dk/708155/
Avatar billede kim1a Ekspert
05. marts 2014 - 10:48 #2
En simpel løsning vil være at bruge kolonne formlen. Den angiver jo et nummer, så hvis du laver en fast reference til cellen hvor overskriftes står så vil den holde fast en overskriftens kolonnenr uanset hvormange kolonner du sætter ind.
Avatar billede komputerdk Mester
13. marts 2014 - 22:03 #3
alternativt lave en ekstra række under med =kolonne(reference) , så kolone 1 er kolonne (a1) etc..

så ville man via

lopslag(Opslagsværdi;matrix_m_værdier;vopslag(kolonnenavn;matrix_m_kolonneformel;2;falsk);falsk)
Avatar billede TRenne Nybegynder
14. marts 2014 - 12:44 #4
Takker for svaret - men ville gerne undgå "sammenlign".
Så vil forsøge mig med at kigger nærmere på de andre forsalg også men takker:)
Avatar billede sdh Mester
14. marts 2014 - 13:16 #5
Hvorfor vil du i grunden gerne undgå funktionen "sammenlign". Det er da en meget udbredt funktion og regner lige så hurtig som lopslag???