Avatar billede onkelhenrik Nybegynder
16. februar 2014 - 10:36 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Nyt grafikkort, hvad skal jeg vælge ?

God søndag i forum

Jeg skal ud og købe mig et nyt trafikkort, for første gang nogen sinde, da det gamle er stået af.

Min PC er denne her:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=dk&lc=da&dlc=da&docname=c01197646#N359

Grafikkortet er et Nvidia GeForce 8600 GT, du kan se specs her:

http://uk.hardware.info/productinfo/2054/nvidia-geforce-8600-gt#tab:specifications

Som du kan læse, er det et 256 MB kort,  PCI Express x16

Min computers strømforsyning er 300 W, og så har jeg læst mig frem til ( bl.a. vha bruger 220661 her i forum ),
at det nye kort ikke må være så kraftig, at det kræver højere strømforsyning, end de 300 W.

Så langt så godt.

Spørgsmål: Hvis der i specifikationerne for et kort står, at interface er PCI Express 2.0 x16, betyder det så, at det er en nyere version, som jeg ikke kan bruge ? ( altså det ekstra "2.0" )

Det der også er vigtigt for mig er, at det nye grafikkort ikke er svagere end det gamle, men samtidig heller ikke så kraftigt, at PC' en ikke kan magte det.

Har I ellers nogle gode råd eller forslag til trafikkort, som kan indgå i mine overvejelser.

Jeg vil med spænding se frem til jeres respons. ;-)

Vh Henrik
Avatar billede Jensen DK Novice
16. februar 2014 - 10:45 #1
Der skal ikke meget til at overgå 8600 GT de nye kort er bagud virkende så de skulle gerne kunne køre på din PC. hvor mange penge vil du smide i det nye kort?
Avatar billede buttwipe Juniormester
16. februar 2014 - 10:49 #2
Det ville også være interessant at vide hvad du bruger din computer til?
Avatar billede onkelhenrik Nybegynder
16. februar 2014 - 11:14 #3
#Slibidor
Jeg har ikke noget øvre grænse for hvor meget det må koste, det skal bare ikke være så kraftigt, at Pc' en ikke kan magte det.

#butwipe
Jeg surfer mest på nettet og skriver mails, og så er jeg i øjeblikket bruger af dette sejlsimulator game:

http://www.sailsimulator.com

hvor jeg sejler kapsejlads mod andre brugere, i forskellige bådtyper. Det er nok dette game, der sætter de største krav til grafikkortet lige nu. Men det gamle kort klarede opgaven perfekt, lige indtil det stod af.

Jeg har fundet et kort her, som jeg selv mener vil være en mulighed. Det har HDMI udgang, ligesom det gamle.
Det har jeg brug for, da jeg har forbundet mit fladskærms-TV til min PC med et HDMI kabel.

https://www.komplett.dk/asus-geforce-gt-610-1gb-physx/753850#!tab:extra

Vil det kunne bruges ?

Vh Henrik
Avatar billede Jensen DK Novice
16. februar 2014 - 13:55 #4
Det er sikkert et glimrende kort til det du skal bruge det til.
Avatar billede onkelhenrik Nybegynder
16. februar 2014 - 14:30 #5
#silbidor

Jeg synes også selv det er et godt bud, og min maskine burde kunne håndtere det.

Jeg har fundet en god benchmark side, hvor det gamle kort får en score på 257, til sammenligning med det jeg har kigget på ( GeForce GT 610 ), som får en score på 348, så lidt bedere er det da.

http://www.videocardbenchmark.net/video_lookup.php?gpu=GeForce+8600+GT

Lige et spørgmål:

På det gamle kort sidder der et lille stik ( det lille hvide nederst på kanten af kortet )som er forbundet med en ledning, der i den anden ende sidder fast på motherbordet, se billedet herunder.

www.bricksite.com/Asus/grafikkort

Nogen der ved hvad det gør godt for ?  På de nye kort jeg har kigget på, ser det ikke ud til, at der ekstra ledninger forbundet med kortet.

Vh Henrik
Avatar billede Jensen DK Novice
16. februar 2014 - 14:39 #6
Der er nogen kort som kræver ekstra strøm fra bundkortet, kan være styrestrøm til en eller anden funktion.
Avatar billede onkelhenrik Nybegynder
16. februar 2014 - 14:44 #7
#silbidor

Ok, tak for svar.
Avatar billede Jensen DK Novice
16. februar 2014 - 14:46 #8
Her svar til accept.
Avatar billede onkelhenrik Nybegynder
19. februar 2014 - 23:22 #9
Hej

Lige til orientering, så VAR det grafikkortet der var stået af.

Købte dette:  https://www.komplett.dk/asus-geforce-gt-610-1gb-physx/753850#!tab:extra

og det funker bare perfekt  ;-)

mvh Henrik
Avatar billede Jensen DK Novice
20. februar 2014 - 06:13 #10
tillykke med det nye grafikkort.
Avatar billede onkelhenrik Nybegynder
20. februar 2014 - 22:30 #11
Tak......