Avatar billede eiken Nybegynder
13. februar 2014 - 20:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hardiskes Tilstand

Hvordan ser jeg Hardiskes tilstand på 3 og 4 TB harddiske ?
Normalt bruger jeg Hd-Tune og Defragler, men de virker ikke på harddiske over 2,2 TB.
Avatar billede milter Ekspert
13. februar 2014 - 20:57 #1
De fleste harddiskproducenter har selv et program til test af diskene.
Avatar billede eiken Nybegynder
14. februar 2014 - 11:01 #2
Nå,.. OK  Da jeg ikke er så god til engelsk vil det være godt med et par direkte link.
Seagate 4 TB + WD 3 TB Nas-ware.
Avatar billede milter Ekspert
14. februar 2014 - 12:07 #3
Avatar billede eiken Nybegynder
14. februar 2014 - 13:14 #4
Tak  læg svar
Avatar billede eiken Nybegynder
14. februar 2014 - 14:50 #5
Når jeg kører WD Data Lifeguard Diagnostic for Windows.
Så siger programmet at disken ikke er SMART.
Men i bios er den sat op til SMART.
Kører jeg testen og derefter klikker på Viev test resultat, så kommer der et grønt flueben og så står der Pass.
Det betyder så at disken er OK.
MEN,... Det fortæller mig ikke en disse om diskens tilstand.
Jeg har andre 250GB diske som har mange (flere end 50) realocated sectors (de er ikke så farlige for Windows finder dem, og flytter filerne til reserve sectore).
Den har også 4 current pending sector's og 4 offline uncorrectable.
Sidst nævnte 2 er rigtig giftige.
Og den består også testen.
Jeg bruger 250'eren til download, men når jeg har flyttet fileren til andre HD's så tester jeg dem altid.
Så testen er ikke en skid værd !!!

Kender du ikke andre test programmer til harddiske over 2,2TB ???
Avatar billede milter Ekspert
14. februar 2014 - 21:05 #6
Alle fabrikanter af software til test af harddiske siger, at resultaterne af testene ikke må tages for 100% sikre angivelser af harddiskens helbred. De kan give en antydning men ikke mere.

Reallocated sectors, current pending sectors og offline uncorrectable sectors drejer sig alle om det samme, nemlig "bad sectors". Kort sagt drejer det sig om, på hvilket stadie processen med at flytte og genskabe informationerne i disse dårlige sektorer er for øjeblikket. Du kan læse om, hvad de tre betegnelser står for i linket herunder, rul ned til overskriften: Known ATA S.M.A.R.T. attributes. Så håber jeg bare, dit engelske er godt nok. Hvis du ikke forstår forklaringerne, så bare sig til.

http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Jeg ved ikke, hvorfor SMART-oplysningerne ikke kan læses på din WD. Prøv programmet herunder:

http://www.acronis.com/homecomputing/products/drive-monitor/#overview

Jeg ville begynde at holde et godt øje med en harddisk med mere end 50 reallocated sectors. Alvorligheden af det afhænger af bl.a. diskens alder og den rate og hastighed, antallet øges med.
Avatar billede eiken Nybegynder
19. marts 2014 - 13:35 #7
Seatools og WD's Data Lifeguard Diagnostic for Windows, giver ingen oplysninger brugt tid og antal starter.
For øvrigt får jeg ikke oplysninger om hvor mange Reallocated sectors, current pending sectors og offline uncorrectable sectors HD'en har.
Og det er noget vrøvl at De alle har noget at gøre med Bad Sectors.
Reallocated- og Current Pending- Sectors, kan variere fra start til start. Der kan være 5 af hver i dag, og ved næste start kan der være 0.
Bad Sectors som f.eks Offline Uncorrectable er ikke noget som variere fra start til start. De forsvinder ikke, der kommer kun flere og flere.
Hvis man er heldig når Windows at flytte data til reserve sectore, og derefter blokkeres/isoleres de pågældende områder af Disken. så man ikke får problemer med de opståede Dårlige sectore igen.
Det har jeg fået oplyst af Microsoft, Seagate i Holland og WD i Tyskland.
Og du mener vel ikke at HD producenterne fylder mig med løgn.
Avatar billede eiken Nybegynder
19. marts 2014 - 13:47 #8
HD producenternes egne test programmer tager flere timer om at analyserer en disk.
Og det kan jeg ikke bruge til noget.
Da jeg har et lille IT-firma, har jeg fået en speciel garanti aftale med Seagate og WD.
Den går ud på fuld garenti i 6 år, såfremt diskene ikke overstiger 200 drift-timer og 50 starter.
Avatar billede eiken Nybegynder
23. maj 2014 - 19:05 #9
Nå,.. desværre ingen brugbare svar