Avatar billede max-payne Nybegynder
31. januar 2014 - 19:49 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Flytning af filer Win 7 - Win XP 64-Bit

Hvordan flytter eller kopierer jeg filer fra Win 7 til Win XP 64-Bit Version ???
Og hvordan flytter eller kopierer jeg filer fra Win XP 64-Bit Version til Win 7 ???
Der er installeret 3 og 4 TB harddiske i begge computere.
Avatar billede Blueeyez Mester
31. januar 2014 - 19:59 #1
Den nemme måde.. Kopier data over på en hdd og sæt i den ene derefter til den anden?

Ved dog ikke hvordan xp reagere på 3 og 4 tb diske...0
Avatar billede HKW Nybegynder
31. januar 2014 - 20:24 #2
Er der netværk mellem dem? Så kan du lave mappedeling i Windows.
Avatar billede milter Ekspert
31. januar 2014 - 21:07 #3
Det kommer nok an på, hvad slags file du taler om. Hvis det blot er billeder, musik og den slags, kopierer du dem over på en ekstern harddisk, USB-stick, DVD-drev eller lignende.

Hvis det er programmer og de filer, der er en del af dem, er det ikke så ligetil. Programmet skal nyinstalleres, og du kan måske gemme og overføre nogle af de filer, som ligger som en del af programmet.

Hvis det er mail og favoritsider fra browsere, afhænger fremgangsmåden af mailprogram og browser.
Avatar billede milter Ekspert
31. januar 2014 - 21:36 #4
Rettelse til #3.

"DVD-drev" skulle selvfølgelig være "DVD-skive".
Avatar billede max-payne Nybegynder
31. januar 2014 - 22:21 #5
#1  Dit forslag er noget sluder, det kan ikke lade sig gøre.
  XP 64-Bit version og Win7 (8) bruger ikke samme partions-tabel.
  XP 64-Bit version er noget helt for sig selv.
Eksempelvis supporter en almindelig XP (32-Bit) 4 GB ram - XP 64-Bit supporter 128 GB Ram.
Når man skal bruge HD størrer en 2 TB, skal man gå i bios og sætte computeren til at køre AHCI.
Når windows er startet højreklikker man på denne computer og vælger administrer - derefter til enhedshåntering, og så diskhåndtering.
I diskhåndtering konverteres harddisken til GTP.
En 3 TB vil så blive på 2795 GB.
Den kan selvfølgelig også oprettes i flere mindre partioner.
Avatar billede max-payne Nybegynder
31. januar 2014 - 22:38 #6
#2    De kører i samme netværk, med hver sin IP-adresse.
  Jeg er tildelt 4 IP-adresser.
Jeg har prøvet at flytte filerne via netværket, efterfølgende
egenskaber for mappen, den som hentes fra og den som kopieres til, - Hvis Størrelse og Diskforbrug (som angives i rigtige byte) er er det samme for begge mapper, så burde indholdet også være OK.
Men hvis jeg åbner mappen FLAC og tester filerne med forskællige Flac testere så er der fejl i alle Flac filer.
Avatar billede max-payne Nybegynder
31. januar 2014 - 23:19 #7
#3  Jeg har 4 hoved-mapper  DVD, FLAC, VIDEO, BLU-RAY.
DVD indeholder kun DVD. FLAC indeholder kun Audio filer FLAC, SHN, APE og andre lossless (tabsfrie) filformater.  VIDEO indeholder MKV, AVI, MPG, MPEG, MP4, FLV.  Blu-RAY indeholder kun Blu-Ray.
Programmet skal nyinstalleres - Det er noget vrøvl.
Jeg laver altid en 2-5 GB partion som jeg kalder Tools.
Hvis jeg f.eks. henter HD-Tune så får den en mappe på Partionen Tools. Mappen får så navnet HD-Tune, der oprettes en undermappe som får navnet Install.
Når jeg så installerer mine programmer, så indstalleres de på Partionen Tools/ mappen HD-Tune/ Install.
Når jeg installerer en ny XP på en anden computer, så kopierer jeg hele partionen Tools over på den anden computer.
Jeg behøver ikke at installerer programmerne, jeg opretter en genvej til programmerne som ligger På partionen Tools/program-Navn/Install. Genvejen plaseres på skrivebordet.
På den måde bliver bliver mappen Windows/system32 forskånet for en masse program materiale og din XP, Win7 eller 8 bliver meget hurtigere, meget hurtigere.
Jeg bruger også altid at give XP sin egen partion på 20 GB.
Og så flytter jeg altid Temporary Internet Files til Partionen Tools.
Så er XP 20 GB lynhurtig at defragmenterer, og bliver Internet Explore lidt langsom så er Temporary Internet Files lynhurtig at defragmenterer for den ligge nu på partionen Tools på kun 5 GB.

Så er det kun ganske få programmer som skal installeres.
Avatar billede HKW Nybegynder
31. januar 2014 - 23:41 #8
#5 64-bit XP kan godt læse en gpt-partitioneret harddisk.

#6 Lyder meget mærkeligt.

#7 Det gælder også for mange programmer, at det ikke er så nemt.
Avatar billede HKW Nybegynder
31. januar 2014 - 23:42 #9
Windows bliver i øvrigt ikke som sådan langsom, bare fordi der ligger mange filer i diverse systemmapper. Det kan kun mærkes, hvis de bliver taget i brug under opstart.
Avatar billede max-payne Nybegynder
31. januar 2014 - 23:43 #10
#3  videre med komenter til #3

kopierer du dem over på en ekstern harddisk, USB-stick, DVD-drev eller lignende.
I Windows XP 64-Bit skal HD'en konverteres til GTP hvis partionen er størrer en 2,2 TB.
Det er det samme i Win7 og Win8.
Men hvis man flytter en GTP konverteret HD fra XP til Win 7 (8)
Så kan den ikke ses af 7 eller 8.
Det samme gælder hvis man flytter den anden vej.
Det hjælper ikke at putte HD'en i en USB-Box.
En USB-Box som virker i XP 64-Bit virker ikke i Win7 og 8.
Og omvendt.
Og du har vel ikke tænkt dig at jeg skal brænde 3 TB på DVD-skiver eller lignende for at kopiere mine FLAC filer fra den en PC til den anden PC.
Hvis jeg får proppet 4 GB i gennemsnit på hver DVD, så skal jeg bruge 688 DVD skiver.
Og 688 DVD-skiver koster mange penge.
Avatar billede max-payne Nybegynder
31. januar 2014 - 23:45 #11
64-bit XP kan godt læse en gpt-partitioneret harddisk
Ja men ikke hvis den er oprettet i 7 eller 8
Avatar billede max-payne Nybegynder
31. januar 2014 - 23:52 #12
Jeg har haft fat i Microsoft Danmark i dag.
Og det er rigtigt at man ikke kan flytte HD fra XP til Win 7,8
eller omvendt.
XP  og 7+8 bruger begge GTP men der er forskæld i partions tabellerne, og så går det ikke at flytte diskene.
Avatar billede max-payne Nybegynder
01. februar 2014 - 00:28 #13
#8

Det gælder også for mange programmer, at det ikke er så nemt.
Jeg har ingen problemer, alle ca. 80 programmer kører fint på genveje uden install i XP.
  Jeg har lært fidusen af min arbejds kamerat Michael Harte som er chef supporter for Microsoft Danmark.
Avatar billede max-payne Nybegynder
01. februar 2014 - 00:49 #14
Jeg er ikke datamatikker eller særlig god til computer.
Alligevel er jeg nu ansat på 7 år hos Microsoft Danmark.
Microsoft Danmark betaler min fastnet telefon.
Når du aktiverer din XP, og det ikke lykkedes via internettet,
så kan du vælge ar ringe til en kunde-repressentent.
Hvis aktiveringen via tryk-knapperne på telefonen mislykkedes, så bliver du omstillet til personlig betjæning.
Vi er 5, så der er 20% chance for at det er mig som du skal læse din installations-id op for.
så tjækker jeg den og ser hvormange computere du har installeret den på. Og så får du en ny installations-id af mig.
Jeg arbejder hjemme fra hvor jeg bor, og det gir en god løn.
Nu er jeg pentionist, så for at der ikke bliver trukket i min pention må jeg give afkald på mere end 50% af min løn.
Det er Microsoft Danmark rigtig glade for.
Man behøver ikke at have ret mange brikker at flytte rundt med for at udføre mit arbejde.
Avatar billede HKW Nybegynder
01. februar 2014 - 12:34 #15
#12 Jeg kan nu godt flytte en gpt-disk fra win 7 til xp.

Der ud over, så er jeg forundret over, at du overhovedet har brug for hjælp.
Avatar billede max-payne Nybegynder
17. marts 2014 - 18:12 #16
OK, Jeg har lavet en fejl.
For at Win XP 64 bit version kan kører 3 og 4 TB harddiske på den rigtige måde, skal den i bios opsættes til AHCI.
Og det har jeg overset, så partions tabellerne er ikke ens.
Hvis jeg flytter en fuld 3 eller 4 TB disk, fra 7,8 til XP 64 bit, eller omvendt.
Så siger Windows (i begge tilfælde) at disken ikke er allokeret, går jeg videre så mister jeg alle data.
Så jeg bliver nødt til at dele point ud til alle som lægger svar.
Så til alle - læg venligst svar og foreslå hvor mange point i hver i sær vil have.
Jeg opretter gerne nye spm for at alle kan blive tilfreds med point-fordelingen.
Da det er min fejl, giver jeg gerne 200 point til alle som har lavet indlæg eller svar.
Unsskyld for min fejl, Jeg beklager meget.
Mange TAK for Jeres hjælp, allesammen.
-    - Max-Payne
Avatar billede max-payne Nybegynder
22. marts 2014 - 14:11 #17
Da jeg har lavet en fejl, bedes du/I lægge svar.
Så deler jeg point'ene hvid der kommer svar fra flere brugere
Avatar billede max-payne Nybegynder
15. maj 2014 - 04:03 #18
Er der nogen som vil have point ?
Så læg et svar  TAK
Avatar billede max-payne Nybegynder
01. juli 2014 - 23:43 #19
ingen svar