Avatar billede svla Mester
15. januar 2014 - 14:07 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Sletning af poster via indtastningsformular

Bruger access 2010

Har en database hvor der på en indtastningsformular er en knap hvor den aktuelle post kan slettes.
Når sidste post er slettet, og der igen bliver trykket på knappen "Slet post" kommer der en fejlmeddelelse vedr. makroen som sletter poster.
Hvordan laves en makro som blot meddeler at der ikke er flere poster som kan slettes?
Håber lige nogen kan hjælpe !
Avatar billede supertekst Ekspert
15. januar 2014 - 14:23 #1
Check antallet af poster ("Tabel".RecordCount) før der evt. slettet.
Avatar billede svla Mester
15. januar 2014 - 15:15 #2
Hej
Tak for svaret
Men kunne du forklare lidt nærmere hvor eller hvad jeg skal gøre
Avatar billede supertekst Ekspert
15. januar 2014 - 15:48 #3
Prøv at vise din kode..
Avatar billede svla Mester
15. januar 2014 - 16:18 #4
Øhhh, på min indtastningsformular har jeg en knap "Slet post" koden der tilhører knappen er ikke lavet i VBA, men der er brugt et par af access's færdige makroer, ved i designvisning og højreklikke på knappen og så vælge "generer hændelsesprocedure", makroen som er brugt hedder blot "slet post", men det giver et problem når der klikkes på knappen efter sidste post er slettet.
Jeg ville gerne have at der kom en meddelelseboks som gav besked om at der ikke var flere poster og slette.
Avatar billede supertekst Ekspert
15. januar 2014 - 17:51 #5
Ok - skal se hvad jeg kan gøre..
Avatar billede supertekst Ekspert
16. januar 2014 - 11:03 #6
Kommer ikke videre p.t.
Avatar billede svla Mester
16. januar 2014 - 15:48 #7
Til Supertekst
Jeg afventer lige og ser om der er andre svar, men tak for indsatsen, selv om du ikke kom videre.
Avatar billede fdata Forsker
17. januar 2014 - 13:18 #8
Udskift kaldet af makroen med en lille rutine:

Private Sub DinKnap_Click()
  If Me.NewRecord Then
    Call MsgBox("Du kan ikke slette denne post", vbOKOnly, "Slet")
  Else
    If MsgBox("Vil du slette posten?", vbQuestion + vbYesNo, "Slet") = vbNo Then Exit Sub
    DoCmd.SetWarnings False
    DoCmd.RunCommand acCmdSelectRecord
    DoCmd.RunCommand acCmdDeleteRecord
    DoCmd.SetWarnings True
  End If
End Sub
Avatar billede svla Mester
17. januar 2014 - 20:42 #9
Hej  fdata
Jeg kan se dit forslag lover godt, jeg arbejder lige lidt med det, og vender så retur igen
Avatar billede svla Mester
18. januar 2014 - 17:16 #10
fdata
Tusind tak for dit forslag, det var lige det jeg manglede, jeg har lagt koden i VBA under mine indtastningsformularer, har kun rettet lidt på meddelelsesteksterne.
Alt fungerer nu tilfredsstillende på alle formularerne.
Tak for hjælpen
Point er dine.
Avatar billede fdata Forsker
20. januar 2014 - 22:00 #11
Herligt! Takker for point ;O)