04. januar 2014 - 22:43 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Gemme filer udenfor en hjemmeside som hjemmesiden så kan tilgå

Jeg hjælper en velgørende organisation der har begrænsede ressourcer.  (En af organisationens begrænsningerne er, at de har en amatør som webmaster.)  Der er brug for, at man fra hjemmesiden kan tilgå en eller flere powerpoint præsentationer.  Men disse er for store til med rimelighed at kunne gemmes som filer indenfor hjemmesiden.  Jeg forestiller mig en løsning, hvor powerpoint filerne kan gemmes et sted udenfor hjemmesiden og så kan hentes ind og vises.  (Det drejer sig om en hjemmeside på Joomla platform.  Joomla har, blandt andet, en menu type 'external URL' som, når man klikker den, henter en fil ind fra en external source.)  Men er det en rimelig løsning?  Og hvor går man hen og gemmer sådanne store filer  (størrelsesorden 30MB)?  Og helst gratis.  Jeg har hørt 'buzzword'et' cloud solution, men jeg har et meget 'clouded' begreb om hvad det er og om det kan være del af en løsning (jævnfør ovenstående om organisationens begrænsninger.)  Vil nogen hjælpe mig (og en særdeles velgørende organisation) med at sprede skyerne?
Avatar billede LNG.DK Novice
04. januar 2014 - 23:55 #1
http://www.slideshare.net kan lige præcis det.
Avatar billede keysersoze Guru
05. januar 2014 - 00:09 #2
Google Drive, Microsoft Skydrive - der er mange muligheder.
05. januar 2014 - 14:06 #3
Google Drive/Microsoft Skydrive løsninger synes at have mere algemen brug en applikation som slideshare.net (men der kan jeg jo tage fejl.)  Eftersom jeg allerede har en google konto har jeg nu downloaded google drive og eksperimenterer dermed.  Jeg er så løbet ind i andre problemer som ligger udenfor dette spørgsmål, så måske kommer der andre spørgsmål fra mig, men lad os få dette spørgsmål lukket.  Keysersoze, opretter du et svar?
Avatar billede keysersoze Guru
05. januar 2014 - 17:33 #4
svar.

Nu ved jeg ikke hvilket webhotel i benytter, men mange steder er 1GB eller mere ikke unormalt til en meget lav pris og der kan ligge ret mange 30MB-filer på den plads - så måske det kunne være en mulighed at kigge på nyt webhotel for at holde det samlet ét sted.
Avatar billede LNG.DK Novice
05. januar 2014 - 18:48 #5
#4
Det er ellers bare at uploade filen, kopiere linket fra knappen embed ind på din egen side og vupti så virker det. Præcis som youtube og lignende tjenester.

Keysersoze det er nok mængden af trafik #1 tænker på, hvis en 30mb fil skal vises tusindvis af gange så trækker det jo en del trafik.
Avatar billede keysersoze Guru
05. januar 2014 - 19:20 #6
hov - svar.

#5 Korrekt, men der skal trods alt ret meget til før at det overskrider "fair use" hos de fleste ordentlig hosts.
05. januar 2014 - 21:19 #7
Jeg sidder religiøst og komprimerer billeder på 200KB - 3MB til mindre end 100K før jeg lægger dem på hjemmesiden.  Så en PowerPoint præsentation på 30MB syntes mig utilladelig stor.  Måske er jeg for konservativ.
Web hotellet er et hollandsk, Versio.  Jeg skal nok have kikket nærmere på hvor meget vi bruger i forhold til hvor meget vi kan bruge.
Tak for hjælpen.