Avatar billede IAMJESUS Nybegynder
29. december 2013 - 17:52 Der er 10 kommentarer

Min computer vil ikke længere tænde

Hej alle eksperter!

Er netop kommet hjem fra juleferie, og det første jeg gør, er selvfølgelig at tænde min computer :)

Der sker, som overskriften afslører, desværre ingenting da jeg trykker på knappen.

Har siden forsøgt forskllige ting. Bl.a. har jeg forsøgt at tage alle stick ud og sat dem i igen. Har prøvet at "jumpe" den igang ved at sætte en skruetrækker på de 2 dimser som BTX SW sad på (det var den ledning der førte hen til min tænd-knap.)

Sjovt nok går blæserne igang i 2 sekunder, efter jeg slukker for strømmen eller hiver strmstikket ud?

Er det virkelig mit motheboard der er røget eller kan det var 12 volts udgangnen på strømforsyningen der er gået og 5 volt stadig virker?

Vil meget gerne have hjælp!!! Har ikke gamet i en uge :((
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2013 - 18:50 #1
Hej og velkommen.
Prøv at fjerne strømmen fra den, og hold startknappen nede i 30 sek. Genmonter strøm, og prøv at tænde den.
Avatar billede IAMJESUS Nybegynder
29. december 2013 - 19:04 #2
Virkede desværre ikke
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2013 - 19:13 #3
Jamen hardware kan da sagtens blive dårligt når man kobler strømmen fra den, så det kan ikke udelukkes. Om det så er bundkortet eller psu må man jo teste.
Du kan teste om psu kan køre på den måde her:
http://www.youtube.com/watch?v=VXzrCr0RLm4
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2013 - 19:20 #4
Her er en hvor han måler på psu'en til sidst.
http://www.youtube.com/watch?v=IKoctd4ReW8
Avatar billede IAMJESUS Nybegynder
29. december 2013 - 19:28 #5
Ser fornuftigt ud. Har desværre bare ikke en ekstra blæser jeg kan teste med. Kan man bruge andet?
Hvordan udelukker jeg motherboardet?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2013 - 19:36 #6
Jeg ved ikke om forsyningen tager skade af at der ikke er load på den. I video 2 har han ikke noget på og tester spændingen direkte med måleapparat.
Sæt den til harddisken og hør om den spinner op, uden der er data kabel i den
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2013 - 19:38 #7
Med hensyn til bundkortet, så prøv nu du har det skilt strømmen ad at tage det lille bios batteri ud i ca 10 min.
Tryk på startknappen lige som du har taget batteriet  ud.
Genmonter det hele og prøv at starte op
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2013 - 19:39 #8
PS Skriv tilbage i kommentar. Svar bruges normalt af hjælperne i forbindelse med pointgivning som tak for hjælpen.
Kun hvis du ikke får en løsning bruger du svar funktionen og selv accepterer dette svar.
Du kan her se hvordan man accepeterer et svar på Eksperten
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
når du forhåbentligt har fået løsningen :-)
Avatar billede IAMJESUS Nybegynder
30. december 2013 - 01:12 #9
Ok, jeg er lige kommet hjem fra en ven og nu tænder den fint :S

Stillede den op ad en varm radiator før jeg tog hjemmefra. Har jeg aldrig oplevet før
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2013 - 09:22 #10
To ting kan have sket.
1 Der har været strøm af i en længere tid, og bundkortet er blevet helt afladet, så hardwaren ikke blokerer for opstart.
2 Komponenter i din computer har på grund af varmen du har tilført ændret karakter, så den er blevet næsten som før.
Det er jo sådan at komponenter ældes med tiden. når du så lukker ned for den i en længere periode, og komponenterne bliver kolde, har de ændret sig så de ikke virker optimalt, og derfor ingen pc opstart.
Er det det sidste vil du ikke på et tidspunkt kunne komme uden om at gøre noget ved det, for så er komponenterne så slidte at de ikke virker længere lige meget hvor meget varme du giver den.
Har også hørt om andre der har brugt en hårtørrer og lunet bundkortet for at få pc til at starte.
Så det vil være mit svar på det problem du har her.