Avatar billede hubertus Seniormester
28. december 2013 - 22:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

funktionsudtryk i datatypen: beregnet.

Er det muligt at få beregnet følgende:

felt1: løbenummer
felt2: resultat af beregningen.

Står der noget i felt1, så vil jeg gerne have beregenet følgende:

I excel vil udtrykket se således ud: =10000-højre(løbenummer;4)

Kan jeg vælge datatypen beregnet og få ovenstående udtryk beregnet?
Avatar billede bvirk Guru
29. december 2013 - 11:20 #1
Er det under Import? - det fremgår ikke af spørsmålet ;)
Avatar billede hubertus Seniormester
29. december 2013 - 14:14 #2
Nej det er generelt, at når der står noget i felt 1, så skal der ske en beregning i felt2.
Avatar billede bvirk Guru
30. december 2013 - 17:11 #3
I forespørgelser, som er den eneste kontekst hvor begnede feltudtryk optræder, så vidt jeg kan se, er typen af beregnede udtryk bestemt af udtrykkets evaluering, idet deludtryk typeændres efter sammenhængen hvori de indgår - prøv:

select typename(0+"5")
select typename(5 & "")
select len(5+4)

Det i #1 nævnte udtryk er blot, i ms-access,
  10000-right(løbenummer,4)

- men man klare den helt strengmanipulation, med: 10000-løbenummmer mod 10000
Avatar billede hubertus Seniormester
04. januar 2014 - 14:07 #4
Godt nytår

Det er ikke i en forespørgsel. Det er i designvisning at datatypen kan være et beregnet udtryk. Løsningen var derfor 10000-right(løbenummer;4). Jeg ved ikke hvorfor det ikke virkede i første omgang, for det er tilsvarende mit udtryk i spørgsmålet.

Lægger du et svar?
Avatar billede bvirk Guru
05. januar 2014 - 15:18 #5
Hej igen hubertus

Du kan give mig point her hvis du gerne dermed vil lukke spørgsmålet - synes dog ikke jeg har forstået hvad du mener og dermed besvaret noget.

Men tak for spørgsmålet og godt nytår i lige måde.