Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
24. december 2013 - 00:19 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

"Omvendt Like"

Jeg har sommerfugle i maven, for det er så spændende hvad jeg får i gaver i morgen. Kan det være derfor, jeg ikke kan regne denne ud?

Jeg har en tabel med tekster, startaftekst og kategori:

Startaftekst Kategori
Husleje      Lokale
Taxa        Transport
Billet      Transport

I en anden tabel har jeg så tekster, som starter med disse værdier, og skal i et andet felt have out. F.eks.

Tekst            Kategori
Husleje december Lokale
Taxakørsel      Transport
Taxa, København  Transport
Billet til cykel Transport
Husleje januar  Lokale

Jeg kan jo ikke søge "Tekst like inp%". Det er lissom "omvendt".

What to do?
Avatar billede kabbak Professor
24. december 2013 - 06:55 #1
SELECT tbl2.Tekst, tbl2.Kategori, tbl1.Startaftekst
FROM tbl1 INNER JOIN tbl2 ON tbl1.Kategori = tbl2.Kategori
WHERE (((tbl2.Tekst) Like ([startaftekst] & "*")));
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
24. december 2013 - 12:40 #2
Hmm - jeg var ikke præcis nok. Det er 'kategori' i tbl2, jeg skal have fat i, så den kan jeg ikke joine over.
Avatar billede kabbak Professor
24. december 2013 - 13:39 #3
SELECT tbl2.Tekst, tbl2.Kategori
FROM tbl2
WHERE (((tbl2.Tekst) Like ([Søg] & "*")));
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
24. december 2013 - 14:05 #4
Så fik jeg ikke lige [søg] med? Nå, men tbl1 og tbl2 er bogfoeringstekster og posteringer.

Denne duer ikke, for den kender ikke 'posteringer', når der ikke er joinet:

SELECT (bogfoeringstekster.Kategori) FROM bogfoeringstekster WHERE (((Posteringer.Tekst) Like ([bogfoeringstekster.Banktekststart] & "%")));

Men så burde denne da virke:

SELECT (bogfoeringstekster.Kategori) FROM bogfoeringstekster,posteringer WHERE (((Posteringer.Tekst) Like ([bogfoeringstekster.Banktekststart] & "%")));
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
24. december 2013 - 14:34 #5
Jubiii - blev inspireret af din join på like, så læg lige et svar. Og glædelig jul!!
Avatar billede kabbak Professor
24. december 2013 - 15:00 #6
Et svar ;-))

Hvordan blev så SQL'n så
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
26. december 2013 - 22:36 #7
Jeg tog en tøse-en, hvor jeg først lavede en TEMP2:
SELECT posteringer.Tekst_Strippet, bogfoeringstekster.Kategori, bogfoeringstekster.Modkontonummer, bogfoeringstekster.Prioritering
FROM bogfoeringstekster, posteringer
WHERE (((posteringer.Tekst_Strippet) Like [Banktekststart] & "*"))
ORDER BY bogfoeringstekster.Prioritering DESC;

Denne linkede jeg så posteringer op til efterfølgende. Skulle bare videre. Jeg prøver at gøre det pænt senere (= i morgen aldrig)