03. december 2013 - 12:57 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

HD RAW ?

WIN7:

Har en syg bærbar's harddisk 640Gb Toshiba (Oprindelig fra en Acer bærbar, som ikke kan starte op)
Nu sat til en dokkingstation via en anden WIN7 PC -> DockStation -> USB og jeg kan (næsten) se den derfra.
MEN - Diskhåndteringen der siger/skriver:

Windows Diskhåndtering: (Efter laaaang tid...)
Den syge HD er opdelt i 3 partioner:

HP_TOOLS (E:) : (FAT32) 100Mb
Lokal disk (F:) : 573 Gb (?) - Dog nogle gange vises som [RAW]
Lokal disk (G:) : 22 Gb (RAW)
Lokal disk: 103 Mb
SYSTEM (H:) : 199Mb NTFS

Stifinder:
Viser F: G: H: drev (Partioner på den 'syge' HD) efter en pæææænt stykke tid...
Men kan ikke gå deri - går istå...

R-Studio (Registeret):
Går istå under Recover (I/O error on bla. bla. bla ...)
Eller [Svarer ikke] (I flere timer !!!)

TestDisk-6.14:
Går istå ... også efter timer !!!
... kører nu [Testdisk] med "Deeper Search" ... som beskrevet her ->
http://html5.litten.com/how-to-fix-external-disk-drive-suddenly-became-raw/
Men den går (også) istå - har stået i 'flere timer... ...

NB: Ovenstående er "Kør som Administrator..." !

Hvad så nu ???

Der er en håndfuld bestemte FIL typer på det tidligere [Skrivebord], som der helst skal fremgraves...

(Mere kan følge ...)
Avatar billede chalde Seniormester
03. december 2013 - 13:00 #1
Er disken testet for fejl med producentens værktøj?
At det tager lang tid for diskhåndtering og diverse andre værktøjer at få fat i partionerne, tyder ofte på en hardwarefejl (og dermed også problematisk at hive noget brugbart ud af den).
03. december 2013 - 13:10 #2
... jeg 'frygter' også HARDWAREFEJL :-( ...

Og det virker også periodisk / afhængig af hvor længe den har været tændt / varm ...
Avatar billede jokkejensen Novice
03. december 2013 - 13:33 #3
Har du forsøgt med noget som hirens boot cd, og brug et alternativ til windows til at komme ind og redde det data ?

Jeg har ofte haft success, evt bare med deres mini xp UI.

http://www.hiren.info/pages/bootcd

Kig under File browsers, de kan alle tage ntfs/fat32 drev

http://thepiratebay.sx/torrent/6147470/Hirens_BootCD_v13.0_[_Instalador_Boot_USB][_Mini_Windows_XP]

Husk at benytte en usb key der kan "rumme" det data du ønsker da drevet er frit tilgængeligt i div file browsers, så du kan få reddet det nødvendige, og derefter formatere og teste drevet.
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2013 - 13:35 #4
RAW plejer at give det håb, at det bare er filtabellen som er forsvundet. Var det bare det, havde Testdisk set det og spurgt, om der skulle skrives en ny, og det går hurtigt. Når Testdisk bare hænger til det går helt i stå, kan data ikke læses, og ja det må være enten print fejl eller hardware fejl.
Hard disk Sentinel kan formodenlig vise det. Programmet har en gratis prøvetid. http://www.hdsentinel.com/download.php
03. december 2013 - 13:51 #5
Ref #3: Den har jeg været igang med ;-)

Ref #4: Giver den lige en chance ...
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. december 2013 - 16:07 #6
04. december 2013 - 09:29 #7
Ref #6:

Diskhåndteringen: Nu (idag) skriver den bare [Ikke initiliseret] / [Enheden er ikke klar]

Jo - jeg HAR slukket -> Tændt -> Vente ... Vente... [Gennemsøg diske igen...] osv osv ...

---

HD'en er vist endnu mere 'syg' idag ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. december 2013 - 10:19 #8
Prøv at deaktiver  S.M.A.R.T. for den disk der er tale om i Bios.
04. december 2013 - 10:28 #9
Der er ikke S.M.A.R.T. på den PC ...
05. december 2013 - 10:27 #10
... lige for at følge op på denne historie:

Har jo prøvet diverse programmer (se ovenfor) ... ikke specielt godt i dette tilfælde  :-(

Lagde HD'en i KØLESKAB over natten - satte den til dokkingstationen - brugte [Mini XP] - Diskhåndteringen kunn nu godt se 'noget' ...

Ligeledes stifinder !!!

Hurtig kravlet ned til
E:\Users\XXXXXX\desktop\
(Meeeeeget lang tid om det...)
Makér omtalte mapper [Ctrl] C
Skifte over til C:\Temp\
[Ctrl] V
(Som default er det [Teracopy} der bruges i denne [Mini XP] )
Så gik den langsomt igang med at copy diverse mapper/filer over.
Efter >1 time med flere (automatiske?) forsøg fik jeg ~1.2 Gb 'reddet' !!!

Bingo !!!

Om det er fordi den har ligget i køleskab og/eller bruges af Teracopy ... Hmmm...

'Kunden' blev meget glad ... Noget eksamen materiale  :-)

---
05. december 2013 - 10:28 #11
Implicerede parter - læg svar for venlig deltagelse ...
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2013 - 23:32 #12
Jeg har jo ikke bidraget med noget, desuden samler jeg ikke på point:)
14. december 2013 - 16:52 #13
Selv PING ...  ;-)