Avatar billede naitsabes Nybegynder
17. november 2013 - 17:36 Der er 2 kommentarer

Flytte skærmen frem for objekterne

Hej Eksperten. Er der nogen der kan forklare mig, hvordan man laver et meget større kort end det man f.eks. kan se på sin skærm.

I Proccessing og flere andre programmer kan man f.eks. sætte skærmen til 500x500. Dette begrænser en til, at man kan sætte billeder ind på koordinater fra 0 til 500 på begge akser, men dette er ikke tilfældet i forskellige RTS-spil.

Hvordan laver man et stort kort, der f.eks. har koordinater mellem 0 og 10000, hvor selve skærmen, der fylder 500x500 flytter sig? Eller gør man det omvendt?

Jeg søger hovedsageligt forståelse for, hvordan dette kan lade sig gøre, men hvis noget kan give yderligere hjælp, så ønsker jeg at "programmere" det i Processing.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2013 - 04:12 #1
Nogle gange kaldes det for viewport.

Konceptet er jo simpelt nok - man viser kun en bestemt del af en virtuel kaempeskaerm paa den rigtige skaerm.

Jeg ved ikke hvad "Proccessing" programmert er, saa det kan jeg ikke kommentere paa.
Avatar billede Lasse_A Nybegynder
12. februar 2014 - 16:31 #2
Hej

Det er præcist som i Matrix, det er ikke skeen der flytter sig men hele verdenen :)

De gange jeg har lavet den slags, som i f.eks. spil, så har jeg rykket "verdenen" i det jeg skrev ting ud.