Avatar billede per2edb Praktikant
08. oktober 2013 - 09:35 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Summering af priser med forskellige valutaer

I access 2013 skal jeg have summen i DKR af en række priser med forskellige valutaer. Har i koderne til hvordan det gøres lettest?.
Priserne er i USD,EUR og DKR. De skal selvfølgelig alle omregnes til DKR og summeres. Hvordan gøres det lettest?
Findes der en måde hvorpå daglige valutaer kan indlægges i Access 2013
Avatar billede jensen363 Forsker
08. oktober 2013 - 09:48 #1
Nationalbanken har en statistik/download side hvor aktuelle valutakurser er stillet til rådighed
Avatar billede MSchlamovitz Mester
08. oktober 2013 - 09:58 #2
Du skal have en valutatabel i din database - med tre felter: ValutaID (autonummerering), Valuta og Kurs

I den tabel, hvor du har priserne, skal du samtidig have to felter: Valuta og Kurs, således at du, når du opretter er post i pristabellen, samtidig angiver hvilken valuta det drejer sig om, og så den henter den aktuelle kurs i valutatabellen. Så kan du altid beregne prisen i DKK ved at gange Pris med Kurs.
Det kan virke som dobbeltkonfekt at have kursen to steder, men det er nødvendigt, hvis du skal sikre, at valutakursændringer kun virker fremadrettet.
Avatar billede per2edb Praktikant
08. oktober 2013 - 10:16 #3
Desværre!
Jeg har allerede jeres foreslåede tabeller.
Det jeg efterspørger er kodeeksempler i VBA/SQL
Avatar billede jensen363 Forsker
08. oktober 2013 - 11:21 #4
SELECT Sum(Transaktioner.Beløb) AS SumOfBeløb, Valutakurser.Valuta, Valutakurser.Kurs, Sum(([Transaktioner]![Beløb]/[Valutakurser]![Kurs])*100) AS [Beløb  i valuta]
FROM Transaktioner, Valutakurser
GROUP BY Valutakurser.Valuta, Valutakurser.Kurs;
Avatar billede per2edb Praktikant
08. oktober 2013 - 13:20 #5
1000 tak Jensen
Vil du lave det så du kan få point
Avatar billede jensen363 Forsker
08. oktober 2013 - 13:29 #6
Svar ... og tak på forhånd