Avatar billede sigyn Seniormester
26. september 2013 - 13:19 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

komboboks, 2 stk enten eller i formular

Jeg er ved at oprette en formular, hvor der skal tastes data ind. Dataene vedrører nogle varer, med et varenr og et varenavn og de ligger i deres egen tabel.
Jeg vil gerne give brugeren mulighed for enten at kunne søge på varenr i nummerorden, med synlig varetekst.

Varenr    Varetekst
1    Appelsiner
2    Æbler
3    Pærer

Eller kun på vareteksten, i alfabetisk rækkefølge

Varetekst
Appelsiner
Pærer
Æbler

Jeg kan godt finde ud af at oprette komboboksene hver især, men jeg kan ikke få dem til at "snakke sammen", således, at hvis man vælger varenr 1 i den første bliver Appelsiner automatisk udfyldt i den næste, eller omvendt

Jeg har prøvet med

Private Sub cboVarenr_AfterUpdate()

Me.cboVaretekst.Requery

End Sub

Det virker ikke, jeg har også prøvet med "change", det virker heller ikke. Har jeg gang i en "fejl 40", eller ??

Jeg har tidligere lavet masser af kombobokse, hvor jeg godt kan få det til at virke, men det er til rene søgninger, ikke til indtastning af data
Avatar billede fdata Forsker
26. september 2013 - 17:04 #1
Løsningen er at basere begge lister på Varenr;Varetekst.

I den første komboboks viser du begge kolonner og sorterer på varenr, altså:
AntalKolonner=2, KolonneBredder=1;4, BundetKolonne=1

I den anden skjuler du første kolonne og sorterer på varetekst, altså:
AntalKolonner=2, KolonneBredder=0;4, BundetKolonne=1

Dine AfterUpdate bliver så:

Private Sub cboVarenr_AfterUpdate()
  Me.cboVaretekst=Me.cboVarenr
End Sub

Private Sub cboVaretekst_AfterUpdate()
  Me.cboVarenr=Me.cboVaretekst
End Sub

... idet du jo i begge har sat kolonne 1 (altså nummeret) som det bundne felt.

Det burde ikke være nødvendigt at Requery, idet datakilden for de to kombobokse jo ikke ændres. Derimod skal du måske have en .Repaint for at opdatere; men jeg mener ikke det er nødvendigt.
Avatar billede sigyn Seniormester
27. september 2013 - 10:32 #2
Det var lige det de skulle til, tusind tak for hjælpen
Avatar billede fdata Forsker
29. september 2013 - 17:11 #3
Velbekomme ;O)