Avatar billede svla Mester
23. september 2013 - 16:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Slette poster automatisk

Hej eksperter
Jeg arbejder i Access 2010.
Er ikke særlig øvet i database

Jeg har lavet en lille database i Access 2010, og den virker fint.
Databasen indeholder 6 tabeller som fungerer hver for sig.
På hver tabel er der et felt som registrerer datoen når der oprettes en ny post.

Problem:
Jeg vil gerne have oprettet en eller anden funktion som kan slette de poster som f.eks har en oprettelsesdato som er ældre f.eks 6 mdr, fra dags dato.
Jeg kan ikke rigtig se hvorledes det kan gøres, eller kan det lade sig gøre.
Håber lige der er en ekspert som kan hjælpe.
Avatar billede jensen363 Forsker
23. september 2013 - 16:58 #1
Denne sletter alle data fra din tabel hvor oprettelsesdato er mere end 180 dage gammel ... er det sådan du vil ?

DELETE DinTabel.OprettelsesDato
FROM DinTabel
WHERE (((DinTabel.OprettelsesDato)<Now()-180));
Avatar billede svla Mester
23. september 2013 - 17:07 #2
Hej
Det med 180 dage er fint.
- Men hvor placerer jeg lige din kode, skal den placeres i Visual Basic, eller i Access's kodegenerator
Måske du vil være så venlig lige og forklare lidt om det, jeg er desværre ret ny i Access
Avatar billede jensen363 Forsker
23. september 2013 - 17:09 #3
Den viste kode er blot lavet i en sletteforespørgsel
Avatar billede svla Mester
23. september 2013 - 17:21 #4
Hej Igen
Jeg er desværre igen lidt på den nu du nævner sletteforspørgsel, men hvis du blot er sikker på det er den rette vej så prøver jeg lige og sætte mig lidt ind i det med sletteforespørgsel
Har du måske lig et par tip til og komme igang?
Avatar billede svla Mester
23. september 2013 - 18:04 #5
Nu har jeg kigget lidt på forespørgsler.
Har fået oprettet en sletteforespørgsel
Har prøver med din kode men kunne ikke få det til og virke
Hvor eller i hvilket felt under sletteforespørgslen skal din kode skal sættes ind ?
Avatar billede jensen363 Forsker
23. september 2013 - 19:08 #6
Du skal trække dit oprettelsesdato felt ned i forespørgslen, og i kriterielinien skrive dette

<Now()-180
Avatar billede svla Mester
23. september 2013 - 19:41 #7
Hej igen
Har fået det til og virke, når forespørgslen køres slettes gamle poster som de skal.
Jeg er rimelig god til VBA, men har faktisk aldrig før arbejdet med Access, men med lidt baggrundsviden i VBA viden fandt jeg ud af hvad det gik ud på med din kode.
Tak for hjælpen - læg et svar.
Avatar billede jensen363 Forsker
24. september 2013 - 08:55 #8
Velbekommen :-)