Avatar billede madsmester Nybegynder
17. september 2013 - 23:34 Der er 5 kommentarer

Blæser kører konstant

Hej
Jeg har en Acer aspire s3, som jeg netop har fået tilbage fra reparation, hvor de bl.a. udskiftede blæseren. Mit problem er at blæseren nu kører på fuld drøn non-stop, på trods af den ikke varm og jeg ikke har specielt mange programmer åbne. Kan jeg selv gøre noget for at regulere det eller må jeg sende den retur til værkstedet?
Avatar billede komputerdk Mester
18. september 2013 - 08:26 #1
kender ikke lige din model, men i BIOS plejer der at være en mulighed for at sætte køling til performance eller silent..  Der kan du på nogle modeller også se hvor hurtig blæseren kører , CPU temperatur etc (typisk under HW monitor)

evt. kan det være du kan styre den via software i Windows.. mener det hedder ePower til Acer.

Fik du lavet den på et autoriseret værksted ? (kan jo være at blæseren er en anden type / ikke kan styres fra Temp).
Avatar billede madsmester Nybegynder
18. september 2013 - 09:18 #2
Ja den er blevet lavet på autoriseret værksted. Det er en Acer ultrabook.

Der er ikke noget under BIOS som hedder hedder HW monitor og Epower findes heller ikke på den her PC.
Avatar billede komputerdk Mester
18. september 2013 - 09:39 #3
ePower er software, som du finder på acers hjemmeside..
Avatar billede fhansen82 Mester
18. september 2013 - 10:19 #4
Det kan også være, at de ikke har koblet blæseren korrekt til, og blæserstyringen derfor ikke fungerer. Havde en tekniker som koblede stikket til en forkert indgang på bundkortet, hvilket resulterede i, at blæseren kørte på fuld skrald konstant.
Avatar billede komputerdk Mester
18. september 2013 - 10:30 #5
umiddelbart er ledningen til den org. blæser ikke lang nok til at den kan nå andre 3 pins stik. Men det kan selvfølgelig være sensorkablet der er defekt..

men den logiske forklaring kan meget vel være at de har brugt en anden blæser end den oprindelige.. Men jeg ville tjekke ePower først.. min lenovo lyder også som en støvsuger hvis den står til max performance og har aktiveret Intel Boost (men hvis din ikke har en i5 eller i7 så burde det ikke være aktiveret, da det er en dynamisk overclocking).. ellers er den ret lydløs.