Avatar billede kurtkn Praktikant
28. august 2013 - 22:03 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Sort skærm på Aspire M5640 stationær

Min Aspire M5640 stationære pc har pludselig ingen forbindelse til skærmen som er sort.
Jeg har prøvet at skifte skærm uden held. Har haft grafikkortet ude og renset polerne, både på grafikkortet og på soklen. Jeg har chekket samtlige forbindelser, men stadig uden held. Det eneste jeg faldt over var, at når jeg startede maskinen med et let tryk på kontakten, så startede blæseren på grafikkortet op, men stoppede med det samme, hvor imod hvis jeg holdt startknappen inde et kort øjeblik, i fbm. opstart, så kørte blæseren på grafikkortet kontinuerligt, dog uden at skærmen startede op.
Jeg fornemmer at det er grafikkortet der er defekt, men er der evt. andre bud på hvad der kan være galt.
Mvh. Kurt
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2013 - 06:25 #1
Lyder der som harddiske og blæsere ellers i computeren kører som de skal, og booter Windows op?
Jeg er enig i at det sandsynlige er defekt grafik kort, men inden jeg få besked om det jeg lige har spurgt om, vil jeg ikke udelukke strømforsyningen.
Hvilken forsyning sidder i, og hvilket grafik kort?
Avatar billede kurtkn Praktikant
01. september 2013 - 15:06 #2
Strømforsyningen kommer fra et firma der hedder FSP Group Inc. og har nummeret ATX-250PA (1PF)

Grafikkortet er et ATI Radeon 3650.

Mvh. Kurt
Avatar billede 220661 Ekspert
01. september 2013 - 15:16 #3
Er dit grafik kort blevet skiftet i computeren?Jeg vil nemlig sætte et spørgsmål ved forsyningen, da grafik kortet anbefaler en forsyning på 400 watt, og den du har yder 250 watt som jeg ser det.

PS Skriv dine indlæg som kommentar. Svar bruges normalt af hjælperne til pointgivning som tak for hjælpen.
Avatar billede thov Forsker
01. september 2013 - 15:32 #4
Er der ikke et VGA udtag på bundkortet du kan prøve med ?
Avatar billede kurtkn Praktikant
01. september 2013 - 15:54 #5
Det er muligt at grafikkortet er skiftet på et tidspunkt. Når jeg søger på maskinentypen får jeg en melding om at den er forsynet med et Nvidia GeForce 7100 grafikkort, men jeg kan ikke finde ud af hvilken spænding dette kort kræver, så jeg er dig svar skyldig lige nu.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. september 2013 - 15:57 #6
#4?
Når dette bruges, så mener jeg det eksterne kort skal udtages, hvis jeg husker rigtigt.
Avatar billede kurtkn Praktikant
01. september 2013 - 15:58 #7
Jeg har prøvet at slutte skærmen til VGA stikket på bundkortet, men det er samme resultat "No Signal"
Avatar billede kurtkn Praktikant
01. september 2013 - 16:02 #8
Jeg har lige prøvet at fjerne grafikkortet og har koblet skærmen på VGA stikket på bundkortet, men med samme negative resultat.
Avatar billede thov Forsker
01. september 2013 - 16:03 #9
On-board grafikken kræver ingen anden spænding (eller tilslutning) end den som allerede findes.

Det eneste synlige tegn på GeForce 7100, er et 15 pin (hun) VGA stik på bagsiden af kabinettet.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. september 2013 - 16:05 #10
Prøv at fjerne alt strømmen fra den, og udtag det lille bios batteri i ca 10 minutter. Genmonter battriet og sæt strøm på igen og se om skærmen så kan se det interne grafikkort.
Avatar billede thov Forsker
01. september 2013 - 16:06 #11
(For langsom) LOL.
Så er det nok den alt for lille strømforsyning som har opgivet ånden p.g.a. overbelastning.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. september 2013 - 16:08 #12
#11 Ja det frygter jeg også.
Avatar billede kurtkn Praktikant
01. september 2013 - 16:21 #13
Det gav desværre ikke noget positivt resultat. Kan jeg chekke strømforsyningen på nogen måde?
Avatar billede thov Forsker
01. september 2013 - 16:23 #14
Det kan man måle med et multimeter.
De to vigtige spændinger er 12V og 5V, og dem finder man nemmest i et af de 4-polede Molex stik (Gul-sort-sort-rød).

12V mellem gul og sort må godt variere lidt, med er 5V mellem rød og sort faldet til 4,5V, er det slut, for TTL logik virker kun mellem 4,5V og 5,5V.
Avatar billede kurtkn Praktikant
01. september 2013 - 16:38 #15
Spændingen ligger som den skal, 12V mellem gul og sort og 5,1V mellem sort og rød
Avatar billede thov Forsker
01. september 2013 - 17:37 #16
Det tyder jo på et vist liv i strømforsyningen, men spinner harddisken op og blinker lysdioden på CD-drevet lidt ved starten ?
(Det er BIOS som skanner tilsluttet hardware).

Sker der bare ingenting, også selvom du har pillet ved bundkortbatteriet (2cm rundt, blankt, fladt og betegnet CR2032) som foreslået i #10, kan det være CPU/bundkort som er stået af.
Avatar billede kurtkn Praktikant
01. september 2013 - 17:58 #17
Harddisken spinner op, men der er ingen steder på CD Rom/ DVD drevet, hvor der er en lysdiode der blinker, sådan som det feks. gør på en bærbar.
Avatar billede kurtkn Praktikant
04. september 2013 - 16:10 #18
Jeg har bestilt et nyt grafikkort nu og siger mange tak for hjælpen-
Mvh. Kurt