Avatar billede perav Nybegynder
13. august 2013 - 21:25 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at install Windows xp

Har lige fået et par gamle stationære pc'er der er omkring 10 år gamle.
Den ene har jeg fået op at køre igen, men den anden driller mig.

Windows XP kører på maskinen men der er en masse fejl så jeg vil geninstall Windows med den medflg. CD. Når den starter installationsprogrammet og man kommer dertil hvor man skal trykke Enter, siger programmet at det ikke kan finde nogen Harddisk. Der er en Harddisk i pcen og Windows kan jo også godt starte op osv. Jeg kan se harddisk i Bios, men den er formentlig isat senere end pcens alder, da det er en SATA-HDD, kan det tænkes at det er der fejlen ligger???

Er der en som kan fortælle mig hvad jeg evt. kan gøre???
Avatar billede milter Ekspert
13. august 2013 - 21:33 #1
Avatar billede milter Ekspert
13. august 2013 - 21:39 #2
Og er harddisken jumpet korrekt og sidder kablet korrekt?

Her er lidt mere læsning:

http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/168595en
Avatar billede perav Nybegynder
13. august 2013 - 22:23 #3
Hmm det er meget læsning.

Mht. at kunne se HDD i BIOS, jeg kan godt se den i BIOS, der står korrekt at det er en WD.

Mht. at jumpe en Sata, har jeg aldrig prøvet (kun Pata-HDD)men nu har jeg forsøgt med forskellige indstillinger men uden held.

HDD er ikke formateret for så langt når jeg ikke i installationsprocessen.
Avatar billede milter Ekspert
13. august 2013 - 22:51 #4
Du har ret, jumper indstillinger burde ikke være nødvendige. Jeg havde overset, at det var en SATA.

Er harddisken konfigureret i BIOS til at være første Boot-medie?

Og er du sikker på, der ikke kort dukker en meddelelse op i bunden af skærmen om at trykke F6 for at installere en driver som vist i billedet herunder:

http://support.seagate.com/kbimg/48-2.jpg

Hvilket bundkort har du, og har du forsøgt at tilslutte harddisken til andre SATA-stik på det?

Og har du andre SATA-kabler, du evt. kan prøve med?
Avatar billede jensenjs Juniormester
13. august 2013 - 22:53 #5
Hvis du kan starte windows op selv med fejl, og det er muligt at åbne cd'en fra windows.
S¨prøv at installerer inde fra windows, derfra kan du også lave en clean installation
Avatar billede milter Ekspert
13. august 2013 - 22:57 #6
Prøv måske også at slutte harddisken til den computer, du har fået op at køre og se, om du kan komme i forbindelse med den der.

Hvis du kan, kan du formatere den der og så sætte den tilbage i den genstridige maskine.
Avatar billede perav Nybegynder
13. august 2013 - 23:02 #7
milter: Ja den var prioriteret som den første, men jeg satte DVD-drev som første da jeg skulle install windowsXP.

Jeg har forsøgt med at trykke på F6 under opstart af install, men det gav ikke noget resultat.

Der er 2 tilslutninger til SATA-diske på bundkortet og jeg har forsøgt med dem begge to.

Jeg har også lige install Slimdrivers og derigennem install SATA-driver, men det løste ikke opgaven
Avatar billede perav Nybegynder
13. august 2013 - 23:07 #8
jensenjs: Det havde jeg slet ikke tænkt på :-) det skal lige prøves
Avatar billede milter Ekspert
13. august 2013 - 23:19 #9
Kan/kunne du starte XP på maskinen?

Jeg ville, som jeg foreslog i #6, prøve at installere harddisken på den maskine, som fungerer med XP og se, hvad der sker.
Avatar billede perav Nybegynder
13. august 2013 - 23:20 #10
Hmm det giver lidt problemer, i første omgang gik den fint i gang med install af windowsXP men genstartede så og så kom der en STOP-fejl (0x000000007B)
Den bad mig scanne for vira.

Jeg prøver nu igen men denne gang ber jeg den ikke om at hente opdateringer, så må vi se hvad der sker.
Avatar billede perav Nybegynder
13. august 2013 - 23:27 #11
Nixen-bixen den kommer igen med STOP-fejl (samme som før: 0x0000007B)
Avatar billede perav Nybegynder
13. august 2013 - 23:39 #12
Læste et sted på nettet i et forum at HDD skal sættes til AHCI, men jeg har prøvet at gennemse BIOS, men kan ikke se nogen steder hvor jeg kan foretage denne ændring, er der en som har en ide om dette?
Avatar billede milter Ekspert
13. august 2013 - 23:55 #13
I BIOS skal du "enable" det, der formentligt kaldes "IDE mode" eller noget lignende.
Avatar billede milter Ekspert
14. august 2013 - 00:13 #14
Og efter et kig i min egen BIOS kan jeg se, at det gøres ved at "enable" det, der kaldes SATA Native Mode.

Her er lidt om din stopfejl, men det har du måske allerede læst:

http://support.microsoft.com/kb/324103
Avatar billede perav Nybegynder
14. august 2013 - 00:41 #15
Efter flere indgreb i BIOS er det nu lykkedes at få formateringen i gang :-)
Avatar billede perav Nybegynder
14. august 2013 - 10:12 #16
Så lykkedes det at få Windows XP install på pc'en. Jeg forsøgte forskellige indstillinger i BIOS og til sidst lykkedes det.

Jeg takker for alle jeres bidrag til at få løst opgaven :-)

Send et svar så er der point
Avatar billede jensenjs Juniormester
14. august 2013 - 17:40 #17
Jeg springer over
Avatar billede milter Ekspert
14. august 2013 - 20:12 #18
Jeg tillader mig at lægge et svar :-)

Hvilken indstilling i BIOS løste problemet?
Avatar billede perav Nybegynder
16. august 2013 - 15:50 #19
Det er svært at huske hvad jeg præsist gjor i BIOS, men jeg tjekkede og af-tjekkede nogle forskellige emner og derefter testede jeg i install af Windows og så virkede det pludselig. Jeg syntes dog at jeg fik den indstillet på en måde som den stod tidligere. ???
Avatar billede milter Ekspert
16. august 2013 - 17:34 #20
OK, og tak for point :-)
Avatar billede jensenjs Juniormester
16. august 2013 - 18:00 #21
Sådan skal det være, ikke give op.

Godt klaret :-)