Avatar billede andershl Mester
12. august 2013 - 20:08 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Windows update kan i øjeblikket ikke søge efter opdateringer da tjenesten ikke kører

På min fars Win 7 SP1 Home Edition kommer ovenstående fejlmeddelelse, når man forsøger at søge opdateringer. Jeg har til sammenligning bemærket, at på min egen (hvor det fungerer) er der et GRØNT 'sikkerhedskjold' på opdateringssiden (den med 'xx vigtige' osv.).

På min fars er sikkerhedsskjoldet RØDT, så jeg tænker, at der er et eller andet, der faktisk blokerer.

Hvis jeg i stedet klikker på 'Vis opdateringsoversigt' (for evt. at se, omtrent hvornår det sidst virkede), kommer en helt blank skærm, og derfra kan jeg kun afbryde hele seancen.

Jeg har prøvet div. tidligere ideer fra dette forum (Spywareoprydning og start/stop af div. tjenester), og også MS WinUpdate oprydningsprogram, der faktisk indikerer fejlen ret nøjagtigt (uden at komme med løsning), nemlig: Det fandt xx problemer, hvoraf xx-1 er løst. Det ikke løste er, at den ikke kunne hente nylige opdateringer - og det var jo sådan set selve årsagen - det eneste problem, jeg på forhånd kendte til.
Avatar billede sadolin1978 Novice
12. august 2013 - 21:25 #1
prøv denne fremgangmåde
1. start CMD og kør som administrator
2. skriv kommandoen "winmgmt /resetrepository"
3. genstart og prøv at køre windows update igen, hvis du kan komme til det så vælg i første omgang en af gangen
Avatar billede 220661 Ekspert
12. august 2013 - 21:28 #2
Når man lukker denne pc ned, forsøger den så at installere nogle opdateringer den bare ikke kan få ind?
Kan se du har prøvet nogle af de tips der er om det.
Har I prøvet at tjekke systemfilerne efter, og om der skulle være fejl på disken?

http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html  Er til Vista men de andre systemer virker på samme måde.
sfc /scannow: http://support.microsoft.com/kb/929833/da
Her er det en god ide at have cd til systemet i drevet hvis denne haves
Avatar billede andershl Mester
12. august 2013 - 22:32 #3
Resultat:

Microsoft Windows [version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes.

C:\Windows\system32>winmgmt /resetrepository
WMI-lageret blev ikke nulstillet
Fejlkode:      0x8007041B
Facilitet:      Win32
Beskrivelse:    Der blev sendt en stopkommando til en tjeneste, som andre aktive
tjenester er afhængige af.
Microsoft Windows [version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes.

C:\Windows\system32>

....øvdaosse
Avatar billede andershl Mester
12. august 2013 - 22:58 #4
Ang. sfc scan gav den:

Microsoft Windows [version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes.

C:\Windows\system32>sfc /scannow

Starter systemscanning. Denne proces kan tage et stykke tid.

Bekræftelsesfasen af systemscanningen startes.
Bekræftelsen 100% er fuldført.
Windows Ressourcebeskyttelse fandt beskadigede filer, men det var ikke alle file
r, der kunne repareres.
Du finder flere oplysninger i CBS.Log windir\Logs\CBS\CBS.log, f.eks.
C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log

C:\Windows\system32>

...Så der ER noget galt. Loggen er en MEGET stor tekstfil, som jeg ikke får ret meget ud af, specielt kan jeg ikke identificere de steder, der omtaler de ikke-reparerbare systemfiler. Men klogere personer end jeg kan måske få noget ud af den???

Alm. chkdsk afventer system restart....
Avatar billede andershl Mester
12. august 2013 - 23:19 #5
Ang 'Når man lukker denne...': Nej, der er ingen opdateringsoversigt under nogen omstændigheder.

Ang chkdsk: Ændrede intet.
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. august 2013 - 07:10 #6
Hvis du kan komme på en tilsvarende PC. så fremstil en reparations CD.
http://imageshack.us/a/img89/581/winrep3.jpg
Avatar billede andershl Mester
17. august 2013 - 11:00 #7
Jeg bliver nødt til at lukke denne som uløst, idet jeg er rejst hjem til Hundested, og Far samt computer befinder sig i Brønderslev. Skal lige have fundet ud af at give de tre svar 20 point hver.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2013 - 17:09 #8
Jeg springer over. Men ellers tak for tilbuddet
Avatar billede andershl Mester
27. august 2013 - 17:23 #9
Man kan åbenbart ikke lukke sit eget spørgsmål uløst, så jeg må lade den løbe ud i sandet.
Avatar billede andershl Mester
10. november 2013 - 07:47 #10
Problemet blev omgået, idet en flink lokal 'hjælper' greb ind og geninstallerede Windows, hvorved bl.a. hele min fars slægtsforskning (10 års arbejde) forsvandt. Desuden også min fjernkontrol, som jeg brugte til at hjælpe ham (fra Tyrkiet, hvor jeg sidder lige nu). Men Windows blev fikset. Grrrrrrr......
20. oktober 2018 - 12:54 #11
Min løsning på problemet da intet andet virkede.Inspireret af at en i denne tråd eller på et andet forum havde afleveret computeren og fået fixet med svaret "software issue"... var først at afinstallere en masse lort inklusiv apple tilføjelser, fjernelse/deaktiviering af tilføjelsesprogrammer i browsere, rode rundt i regedit osv. resultatet var at jeg ikke engang nu kunne komme PÅ Windows Update og få vist det røde image. Men så tænkte jeg tilbage på engang jeg gensinstallerede en gammel computer (XP). Første installering fra Windows Update var Servicepack (1). Jeg fandt det på nettet via google, Installerede pakken. Og lod computeren stå tændt natten over. Kl 3 om natten søger den automatisk.
Da jeg genstartede næste morgen, så kom beskeden om automatisk installerede opdateringer. Jeg gik på Windows Update, men stadig ingen adgang overhovedet.
Samme deal, lod den stå tændt natten over til automatisk søgning.
Genstarten næste morgen gav samme resultat, automatisk installering af opdateringer. Men denne gang! Der var hul igennem til Windows Update, der kunne søges, alt var normalt.
Jeg er ikke computerekspert, jeg kan kun fortælle hvad jeg gjorde, så må andre rationalisere sig frem til hvad der virkede, og hvorfor, og opfinde den korrekte metode når alt andet virker. Så sparer man da pengene når garantien er udløbet.
20. oktober 2018 - 13:02 #12
@til dette nummet 11 indlæg skal lige tilføjes at jeg før Windows ServicePack 1 installerede AVG DRIVER UPDATER via AVG PC TUNEUP til at opdatere drivere, det kan man gøre 1 af gangen, slette programmet, installere igen osv, indtil man er i hus. Gratis. Så alle drivere var opdaterede hvilket ikke gav adgang til windows update, men det har måske hjulpet til at pakken bagefter hjalp.