Avatar billede phill94 Nybegynder
06. august 2013 - 15:57 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Flytning af Windows

Hej eksperter.

Jeg står i den situation, at mit Windows er blevet installeret på en harddisk som kun er på ligegodt 30 GB, hvor Windows har opslugt alt undtagen 344 MB, og derfor kan jeg stort set ikke foretage mig noget uden at der ikke er nok plads... Jeg har en anden harddisk på 465 GB, er det muligt at flytte hele styresystemet over på den harddisk uden besvær (uden geninstallation e.lign.)?

Tak på forhånd!
Avatar billede kgkg Nybegynder
06. august 2013 - 16:23 #1
Du skal bruge et backup program, som kan klone din harddisk.

Hvilken Windows version kører du med?
06. august 2013 - 16:37 #2
Du/I skal altid skrive under hvilket Styresystem det drejer sig om!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, Win8,  ... ?

---

Mht til af få plads på C:\ ->

Du bør rense temp med denne fil, det tager kun få sek. Hent den lille batfil, dobbeltklik på filen, og der går et split sek. Så er temp renset.
www.spywareinfo.dk/download/cleantempxp2k.bat

--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Programmer][Tilbehør][Systemværktøjer][Diskoprydning] C:
Makér alle elementer UNDTAGEN 'komprimer gamle filer'
OK
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][Strømstyring] - Fanen [Dvale]
[  ] Deaktiver Dvale
OK
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][System] - Fanen [Systemgendannelse]
[  ] Deaktivér Systemgendannelse
Normal Genstart
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][System] - Fanen [Systemgendannelse]
[ x ] Aktivér Systemgendannelse.
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][Mappe indstillinger] - Fanen [Vis]
[  ] Skjul beskyttede operativsystemfiler
[ x ] Vis skjulte filer og mapper

Stifinder/Denne Computer
Navigér til
C:\WINDOWS
Find mapper med navnet
$Nt*
typisk med BLÅ farve.
Slet disse mapper med indhold.
(Jeg har ~1.5Gb der lige til at slette...)
--------------------------------------------------------------------------------
Ta' en oprydning med CCleaner som du sansynligvis allerede har. Også/især punktet [Register/Problemer]
06. august 2013 - 16:37 #3
Hov - en del af punkterne i #2 findes kun i XP ...
06. august 2013 - 16:38 #4
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2013 - 17:02 #5
Download dette gratis program. Under install. fravælg Ekspres, ellers får du uønskede programmer med. Fjern alle flueben.
Oppe foroven er der en Wizard med mulighed for at klone. Så kloner du bare den lille HDD over på den store.http://www.partition-tool.com/landing/home-download.htm
Avatar billede 220661 Ekspert
06. august 2013 - 18:17 #6
Har du også dine personlige filer på C drevet?
Du kan jo flytte Dokumenter mappen, samt langt de fleste programmer over på det andet drev. Officepakken og dine sikkerhedsprogrammer bør dog være på C drevet, da de bliver opdateret.
Mener faktisk der er noget med at opdateringer til Office går fløjten hvis man installerer på andre destinationer end C drevet.
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2013 - 18:32 #7
Efter min mening er en HDD på kun 30GB alt for lille at rode med. Desuden vil flytning af programmer, i mange tilfælde, give koks i reg.basen. Det kan ordnes, men er, i dette tilfælde, ikke arbejdet værd. Jeg ville nu selv fortrække en nyinstallation, eller i det mindste, på den store HDD, forandre C-drevet til f.eks 50-80GB. Og så 1 eller flere partitioner til store programmer, og alt det personlige.
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2013 - 18:38 #8
Hvorfra får man en HDD på 30GB? en ældgammel bærbar? Eller en nyere SSD HDD?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. august 2013 - 19:54 #9
# Er det en ssd på 30 gb der er systemdrev vil jeg da beholde styresystemet på denne disk.
Jeg har her en Windows 7 Entreprise der er installeret på en 25Gb partition, og der er næsten 7 gb tilbage, så det kan lade sig gøre.
Jeg har kun det jeg har nævnt i indlæg #6  på dette drev.
Alle mine personlige filer på denne pc ligger så på D drevet, som jeg også backupper en gang imellem med Allway Sync.
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2013 - 20:17 #10
#9 Ja HVIS det er en SSD, så er vi jo næsten enige. Så er det ok, at beholde windows og Office der, men jeg ville slette alle større ting og geninstallere på den større HDD og altså kører bed 2 HDD, hvis det kan lade sig gøre.
Men det aner vi jo ikke noget om, når spørger ikke giver respons, så jeg går på pause indtil vi hører noget mere.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. august 2013 - 20:22 #11
Vi er enige. Venter også på tilbagemeldingen.
Avatar billede phill94 Nybegynder
06. august 2013 - 21:01 #12
Tak for alles svar :)

H339 - Tak for svaret og linket, det ser ud til at virke perfekt! Nu lagde jeg godt nok mærke til "Samler IKKE på point" og hvis det stadig er sådan, så ved jeg ikke om det er muligt, at fordele pointene til alle andre der har svaret på en eller anden måde?
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2013 - 22:18 #13
Ja du har set rigtigt, jeg samler ikke på point, og ja du kan bare bede dem, som ønsker point, om at lægge et svar. Så accepterer du bare svarene, så deles point automatisk mellem dem.
Og til lykke med resultatet:)
Avatar billede phill94 Nybegynder
06. august 2013 - 22:32 #14
Jo tak, tak for hjælpen :)

Dem af jer der ønsker point skriver bare et svar :)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. august 2013 - 06:55 #15
Jeg vil godt lægge et svar, da mine forslag kunne have virket for dig.
Men i bund og grund, så var det en flytning af systemet du ønskede. Og lige med hensyn til det, så var det kun H339 og kgkg der var inde på det.
Jeg er ikke i tvivl om at kgkg ville kunne have fundet et program som du også kunne have brugt.
Derfor mener jeg at han i hvert fald også også bør lægge svar.
Og da jeg lægger svar her, så kan Karise Larry også gøre det, da vi har de samme ideer med at "slanke" dit c drev.
Hvordan du så deler point er jo dit valg, når svar er lagt.
Personligt havde jeg nok vægtet de indlæg som gik mest i den retning du spurgte om, uden at komme ind på fordelingen af point.
07. august 2013 - 09:26 #16
Ping...

(Dele med andre ...)