Avatar billede lostsailor Nybegynder
27. juli 2013 - 18:22 Der er 19 kommentarer

Ekstern harddisk brudt sammen. Ikke-allokeret? Intialiseres?

Jeg har en Western Digital elements ekstern harddisk på 2TB, som i morges gik ned.
Der har intet været med harddisken før, men den er blevet hevet fra computeren uden sikkerfjernelse et par gange, grundet husdyr.

Harddisken fungerede som sagt i morges, men begyndte pludselig at blive langsom, så svarede den ikke, efterfølgende forsvandt baren under navnet, og så hele ikonet for harddisken.
Når jeg går ind i diskhåndtering, står den som "Ikke-allokeret", samt der kommer en besked frem der siger "Du skal initialisere en disk, før Logical Disk Manager kan opnå adgang til den."
Disken står som

Disk 1
Ukendt
1863,01GB
Ikke intialiseret

Jeg har prøvet at køre en testdisk, men det fungerede ikke. Om jeg har gjort det korrekt, det skal jeg ikke kunne svare på. Jeg er ikke så skarp til det her..
Jeg vil virkelig gerne have den op at køre igen med filerne, da alt hvad jeg ikke vil miste er på harddisken. Min backup røg forleden.

Jeg kører Windows 8 64bit, hvis det skulle have noget at sige.

http://i11.photobucket.com/albums/a169/takadk/Untitled-2_zps0a979d0c.jpg

og som nogle skarpe hoveder nok kan se, så har jeg problemer med yderligere to partitioner af mit Cdrev (Genoprettelsespartition og EFI-systempartition). Men dem vil jeg ikke koncentrere mig om i denne omgang
Avatar billede lassebm Nybegynder
27. juli 2013 - 18:29 #1
Lyder som om at den har smidt partitionstabellen...

Du kan evt prøve at kigge her:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
Avatar billede lassebm Nybegynder
27. juli 2013 - 18:30 #2
Men hvis du er usikker, eller er meget nærvøs for dine filer, ville jeg nok vælge at få et hjælpende hånd, evt dumpe hele disken til en anden disk inden man begynder på at lave en recovery.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2013 - 19:25 #3
Hej og velkommen til.
Easeus kan også finde partitioner der har mistet filtabel ved en fejl:
http://www.easeus.com/partition-recovery/
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2013 - 19:26 #4
Hov så lige den ikke understøtter Win 8, så skal du bruge den, må det blive fra en anden pc der kører en ældre version
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2013 - 21:06 #5
Testdisk kan måske klare det, men den er lidt mere besværlig.
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Vejledning: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2013 - 21:11 #6
Ps. Og dog, desværre plejer Ikke allokeret at betyde, at disken ikke er til at redde med gendannelse af partitionstabellen. Den skal formateres på ny. Havde der stået RAW var der en mulighed.
Avatar billede summer Mester
27. juli 2013 - 21:17 #7
Recuva understøtter også Windows 8 og kan hentes her:
http://www.filehippo.com/download_recuva
Et godt og gratis program
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2013 - 21:41 #8
#7 jo Recuva går for at være et udmærket program, hvis man vil prøve at redde sine data, men det kan ikke redde disken fra en formatering.
Avatar billede lostsailor Nybegynder
28. juli 2013 - 00:47 #9
Har forsøgt mig med testdisk. Efter jeg siger analyse, siger den "Read error". Jeg har forsøgt på min computer med windows 8, og min anden med windows 7.

Samme med Easus. Forsøgt på begge computere, men de finder begge 0 filer.

Recuva kan slet ikke finde harddisken.

Det bliver et større og større mareridt, for jeg har desværre ikke mulighed for at tage flere tusinde kroner ud af min SU, for at få en professionel til at kigge på den. Og hele mit liv ligger desværre på den harddisk :(
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2013 - 08:21 #10
Det er jeg da godt nok ked af at høre, at ingen af de forlag der er kommet kan finde dine filer.
Der er andre forslag  her  http://digifile.dk/download.php?katid=33
(de tre øverste), men da disken ikke kan ses i Windows ser det jo desværre sort ud.
Man kunne prøve at åbne disken fra en ikke Windows baseret plarform (evt linux eller live cd)og se om man har større held den vej. Men mit bud er desværre nok at der er en fysisk defekt i den, og så gavner det ikke noget desværre.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2013 - 08:53 #11
Hov Testdisk er vel faktisk Linux ikke?
Har ikke selv prøvet denne.
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2013 - 09:40 #12
#11 Nej Testdisk er ikke en Linux.

@lostsailor. Det ser ærlig talt grimt ud, men derfor kan man jo godt forsøge at redde nogle stumper. Testdisk kan faktisk også, hvis det i det hele taget er muligt, finde data på en HDD. Man skal bruge den som hedder Photorec_win. Den skal åbnes med højereklik og køres som administrator.
Hvordan lyder disken, er der kliklyde? Hvis den snurre pænt og roligt, kan det være printpladen, som fejler. Den kan skiftes, men i praksis er det en vanskelig sag, at få en ny printplade, for den skal være 100% magen til. Man kan søge på nettet efter en, og hvis man finder en, vurdere prisen. Der findes en youtube med anvisning på hvordan man skifter, og det er faktisk ikke så svært. Man kan selvfølgelig også bruge en identisk HDD (brugt?), og tage printet derfra.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2013 - 10:02 #13
#12 Tak for info.
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. juli 2013 - 11:38 #14
Se om du kan redde noget med  Filescavenge! Den bruger jeg ofte.
http://www.quetek.com/download.htm
Hvis du får reddet noget så prøv om du kan redde din disk.
http://gratisupload.dk/vis_billede/699599/
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2013 - 12:29 #15
#14 Prøvede lige som en test at fjerne filtabel på en lille usb pind, så den kom til at stå som ikke allokeret i diskhåndteringen.
Kørte så FileScavrenger (uden at installere), og den kunne finde filerne igen.
Gendannede en fil (tekstdokument) til nydannet mappe, og fil blev gendannet korrekt
Nu var det godt nok et flash drev, men jeg synes det gik meget hurtigt med at finde filer.
Kunne se at skal man gendanne store filer bør man købe programmet.
Men det er det helt sikkert også værd at gøre, hvis den kan se filerne :-)
Avatar billede summer Mester
28. juli 2013 - 17:10 #16
Du kan bare bruge Recuva
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. juli 2013 - 17:38 #17
summer
Prøv lige at gå tråden igennem! #7 #8
Avatar billede summer Mester
28. juli 2013 - 19:27 #18
Hvis FileScavenger  kan redde data fra en ikke allokeret disk:  #14 #15 så kan Recuva også. Kender udmærket begge programmer og har også FileScavenger betalingsudgave.

Hvis dataene kan reddes inden en formatering, er det vist ret relevant.
Avatar billede lostsailor Nybegynder
28. juli 2013 - 23:49 #19
Mange tak for alle svarene indtil videre.

Jeg har lige haft den til tjek hos en med Linux, og denne sagde også at harddisken var beskadiget.
Han ville køre den igennem FileScavenger, og har derfor min harddisk lige nu. Jeg venter på at høre fra ham. Han ville også forsøge at tage et spejlbillede af den, for at spare min harddisk. Hvis muligt.

Jeg vender lige tilbage når jeg hører til den