Avatar billede iceicepepsi Nybegynder
25. juli 2013 - 17:32 Der er 8 kommentarer

hjælp til vagtplan i php

hej jeg er ved at lave en vagtplan til mine medabejder

men ved ikke lige hvordan jeg skal lave det i php

jeg har 2 siger denne ene sige kan medarbejderne se vagtplan for fx juli måned den anden side kan medarbejderne oprette deres vagter som vil blive vis på den anden side som jeg beskrev

helle min ide er et system hvor medarbejder selv styre deres vagter der de arbejder frivillig og nogen går i skole eller har anden arbejde ved siden af hvil det være nem for dem at jeg ikke skal lave en manuelt vagtplan

jeg har lavet et login til det

så deres navn skal vises i vagtplan ved hjælp af

$_SESSION['SESS_FIRSTNAME']
Avatar billede finb Ekspert
25. juli 2013 - 18:10 #1
tamigo.dk
Avatar billede iceicepepsi Nybegynder
25. juli 2013 - 18:25 #2
tamigo.dk er ikke det jeg søger jeg vil gerne lave et selv på min egen hjemmeside jeg har ikke løst til at betale for det

det et frivillig organisation som hjælper unge

så der ingen mening i at skal betale penge til et anden firma

som vi ikke har råd til
Avatar billede repox Seniormester
25. juli 2013 - 18:38 #3
Hvis du ikke selv kan finde ud af at lave det og du ikke vil købe dig frem til en løsning, hvad er det så du regner med vi kan hjælpe dig med?
Avatar billede iceicepepsi Nybegynder
25. juli 2013 - 19:06 #4
ja gi mig et råd til hvordan man kan lave det

jeg beder jer jo ikke om at kode det for mig

men blot ligt råds til at betydende på det
25. juli 2013 - 20:32 #5
iceicepepsi, det er ikke nemt at give råd om dit projekt, når du ikke fortæller noget om, hvor langt du selv er kommet, eller hvad dine kompetencer er.
Men et par strøtanker:

1.  For at kunne lave en vagtplan er du nødt til først at definere hvad en vagt er.  Muligvis består en vagt af en vagtperiode og en vagtenhavende.  Hvordan definerer du så en vagtperiode?  Hvis vi for eksempel forestiller os, at der vagt på hver eftermiddag/aften fra klokken 14 til klokken 23, tre vagter på hver tre timer, så vil du måske kalde dem vagt 1, vagt 2 og vagt 3.  I så fald er en vagtperiode defineret ved en dato og et nummer (1, 2, eller 3.)

2.  Så skal du nok have en database tabel over vagter.  Såsom:

vagttabel
id dato vagt vagthavende
1  27/8  1  Ole
2  27/8 2  Hans
3  27/8 3
4  28/8  1  Søren

I dette eksempel er alle vagter besat, undtagen at vagthavende til vagt 3 27/8 endnu er tom

Du kan så udfylde tabellen med alle vagtperioder for planlægningsperioden, for eksempel en måned forud.  Til at begynde med vil alle vagthavende være tomme.

3.  Så vil du åbenbart have det således, at medarbejderne kan se vagtplanen for planlægninsperioden, og medarbejderne kan vælge vagter.  Er det korrekt forstået?  Du taler om at bruge to forskellige sider, men måske kunne det gøres på en enkelt side.  Noget i denne henretning:

a.  Når siden åbnes foretages der en database forespørgsel til vagt tabellen, i pseudy kode "SELECT * FROM vagttabel WHERE dato BETWEEN 1 juli AND 31 juli".
b.  Fra resultatet tegner du på siden en oversigt over alle vagtperioderne, for eksempel datoerne nedad og de tre vagtperioder per dag (hvis der er tre) på tværs.  Felterne for vagtperioderne skal være html-formular-input felter.  Til at begynde med er alle vagtperioderne tomme.  En medarbejder kan så skrive sit navn i en vagtperiode og trykke på 'submit'.
c.  Når der trykkes på submit skal database tabellen så opdateres såsom (i pseudokode) "UPDATE vagttabel SET vagthavende = ....WHERE dato = .... AND vagt = ....
d.  Derefter tegnes siden påny, på basis af den opdaterede vagttabel, med navnene på de der har valgt vagter i de pågældende vagtperioder.

For at kunne sætte dette i værk, skal du nok i gang med at studere database forespørgsler, html formularer, og php.  Når du selv har lavet noget, men går i stå på konkrete punkter, kan du oprette spørgsmål derom, hvor du forklarer hvad du har, hvad der får forkert, og hvad du selv har gjort for at finde ud af det.  Så er der chancer for at du kan få hjælp til selvhjælp.
Avatar billede repox Seniormester
25. juli 2013 - 23:30 #6
Det bedste råd må vel være at du skal lære PHP for at kunne løse opgaven selv.
31. juli 2013 - 21:22 #7
iceicepepsi, hvad så?  Er spørgsmålet ikke længere aktuelt?  I så fald luk det venligst igen.  Eller er det stadig et åbent problem?  I så fald kom venligst ind og reager på mit indlæg.
22. februar 2014 - 21:12 #8
iceicepepsi, jeg prøver lige en gang mere:  Der har ikke været indlæg på denne tråd i over et halvt år, så spørgsmålet er næppe aktuelt.  Kan jeg bede dig lukke det igen, i overensstemmelse med Eksperten's regler?  Eller komme ind og fortælle, hvad din videre hensigt er?  Jeg opretter dette som svar, ifald du mener mine indlæg har været til hjælp.  I modsat fald opret selv et svar og accepter det.