Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2013 - 22:16 Der er 8 kommentarer

Relæ til mellem 50 og 230v ac

Kan man få et relæ som trækker mellem 50v ac og 230v ac. eller kan man lave en anden lille fiks ting.

Har en lysdæmper hvor vi har sat LED pære i og de kan ikke slukke nu, lyser stadig ved 24v ac. Men hvis jeg sætter en effekt modstand parallelt over slukker de, men så bruger den jo bare det strøm som vi prøver at spare ved led pære.

Michael.
Avatar billede finb Ekspert
24. juli 2013 - 22:51 #1
Spændingsdeler, fx:
Brinck.dk
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2013 - 23:02 #2
Kan ikke lige finde noget på deres side som hedder dette. har du et link?

Michael.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2013 - 23:06 #3
har googlet den hurtigt, men fårstår ikke helt hvordan den skal kunne hjælpe mig, måske mig der misforstår hvordan man bruger den.
Avatar billede finb Ekspert
24. juli 2013 - 23:18 #4
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2013 - 07:19 #5
Lamperne køre på 230V. Problemet er at dæmperen ikke slukker helt men stopper ved ca. 24V ac og der lyser lamperne stadig.

Vil så sætte den effekt modstand ind over når den går under 50V for ellers bruger den jo som en 40W pære hele tiden.

Michael.
Avatar billede finb Ekspert
25. juli 2013 - 07:57 #6
søg på
diac AND triac
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2013 - 09:15 #7
Hvis jeg har læst rigtigt kan jeg bruge en quadrac. det skulle vist være en diac og triac i en.

Det vil sige den lukker spænding igennem hvis den kommer over 32V hvis jeg forstår det rigtigt, men er nu også bare elektriker så roder ikke så meget med disse dele.
Avatar billede finb Ekspert
25. juli 2013 - 10:37 #8
Ja, sinus-kurven afskæres lodret.
Du kan regulere sinus-kurven med et trim-pot
og dermed trinløst