Avatar billede TheaRH Nybegynder
13. juli 2013 - 18:43 Der er 18 kommentarer

Windows 7: programmer crasher til skrivebord

Hej

Jeg ved ikke helt hvor indlægget høre til, så nu ligger jeg det her.

Jeg har de sidste par dage haft problemer med at programmer crasher kort efter de er åbnet, og nogen programmer vil overhovedet ikke åbne. De crasher ud til skrivebordet, og computeren virker ellers helt normal.

Hvad jeg har gjort:

- Genstartet computeren (flere gange)

- slukke PC'en, lade den stå natten over, og tænde den igen

- Afinstallere en del programmer, som jeg næsten lige har installeret (mest spil)

- Afinstalleret Avast!- antivirus og SUPERanti-spyware. (Begge installeret for et par uger siden). Ligeledes Norton, som aldrig har været brugt

- slette filer i diverse Temp-mapper (noget som jeg læste i et andet indlæg, som jeg håbede kunne virke)

- Kørt "CMD", eller hva det nu hedder. Den fandt ingen problemer.

Jeg forsøgte også at geninstallere windows, men det vil den ikke uden en installations-CD. Jeg forsøgte ligeledes at gendanne til tidligere indstillinger, men de eneste tidspunkter jeg kan vælge er i dag og igår. Når jeg forsøger at gendanne stopper den efter et par minutter, og siger det mislykkedes, højst sandsynligt pga. et anti-virus program. Jeg kan ikke se at jeg skulle have andre anti-virus programmer liggende(har kigget under "Fjern et program").

Igår installerede jeg RollerCoaster Tycoon 2, som jeg nu bruger som test-program. Når jeg åbner denne, crasher spillet til skrivebordet efter ca. 30 sek. Nogengange får jeg beskeden "RCT2.exe er holdt op med at fungere. Vent imens windows forsøger at finde en løsning".

Jeg har en ASUS X52D.

Jeg ved ikke hvornår problemet er startet, da det er RIGTIG lang tid siden jeg har brugt programmer. Udover Google Chrome og VLC har jeg nok ikke brugt nogle programmer (udover billedprogrammer og andet som ligger på PC'en i forvejen).

Inden jeg afinstallerede Avast! kørte jeg en hurtig-scan, hvor den ikke fandt noget. For et par uger siden kørte jeg en scanning af hele systemet og fik fjernet en del lort.

Hjælp, hvad kan jeg gøre??!

Tak på forhånd, hilsen Thea
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juli 2013 - 19:25 #1
Hej Thea og velkommen til.
Da du er ny bruger får du lige en lille guide til hvordan det foregår her på siden.
Det normale er at skrive sine indlæg i kommentar. Svar muligheden bruges kun i forbindelse med lukning af tråd og pointgivning.

Til dit problem.
Er du sikker på dit problem ikke kan være varmerelateret?

Hvis du ikke har en cd med windows, er din pc så ikke født med en recovery partition du kan gendanne fra?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juli 2013 - 19:29 #2
Har du kørt med både Norton og Avast samtidigt?
Det er ikke en god ide at have to antivirusprogrammer kørende samtidigt. De vil undersøge de samme filer samtidigt, og det kan kun gå galt.
Kun 1 antivirusprogram på pc ad gangen.
Hvis du højreklikker på computer og vælger administrer, og går i logbog under Windows logger, kan du så her se et hav af fejl?
Og er der en rød tråd gennem disse fejl?
Avatar billede TheaRH Nybegynder
13. juli 2013 - 19:44 #3
Hej

1. Hvordan kan det være varmerelateret?

2. Hvor finder jeg den recovery partition, hvis den er der? For så vil jeg da forsøge det først

3. Norton har aldrig været brugt eller aktiveret, og skulle da mene jeg aldrig har brugt det. Og hvis jeg husker korrekt, virker Norton Trial i en måned, hvorefter Norton ikke virker, så den kan da ikke være aktiv? Desuden er både Avast og Norton afinstalleret nu, så de kan da ikke være problemet?

4. Jo der er et hav af fejl. Der er en liste med en del steder der er fejl og hvor mange der er - den værste har 10000 fejl. Ved ikke om der er en råd tråd.

Det skal lige siges jeg overhovedet ikke er IT-kender, så skriv gerne step-by-step :)
Avatar billede TheaRH Nybegynder
13. juli 2013 - 19:45 #4
4: hov, ikke 10000 fejl, 10000 hændelser... der er 15 fejl
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juli 2013 - 19:54 #5
#3
1: Overså du også havde problemet nå du startede pc dagen efter, så det er sikkert ikke varmerelateret.
2: Går du i denne computer kan du se om din harddisk er delt i 2 dele (c og D)
Er der et D drev kan dette indeholde en recovery partiiton.
Er det tilfældet burde du i det første opstartbillede kunne se hvilken taste du skal bruge for at aktivere recovery.
3: Selvom Norton på et tidspunkt ikke opdateres længere, så vil programmet stadig ligge i baggrunden og køre, da det formodentligt er sat til at starte sammen med Windows. Så derfor skal man fjerne disse helt før et nyt installeres.
4: Kan du under fejlene se om de kan være fra et af de programmer du stadig har på din computer?
Kan du beskrive en af de 15 hændelser?

Prøv at gå i søgefeltet og skriv msconfig, og vælg start.
Her inde er programmer der starter med Windows.
Fjern samtlige tjektegn her, og genstart pc.
KAn den så køre uden problemer?
Avatar billede TheaRH Nybegynder
13. juli 2013 - 20:03 #6
1. Problemet var der selvom jeg havde ladet den stå natten over, så nej, det er ikke varmen

1. Der er et D-drev, og der er en installations fil hvor jeg kan reperare el. uninstall noget der hedder "Microsoft Visual C++ 2008 Restributable". Er det noget? Eller hvad skal jeg kigge efter?

3. Okay, så det kan godt være at det har skabt problemet, for Avast og Norton var installeret på samme tid.

4: De fleste fejl ligger i kategorien "System". Af programmer er der:
- Bonjour Service
- CAPI2
- Application Error
- Application Hang
- System Restore

Hvordan skal jeg ellers beskrive dem?

Jeg prøver lige at gøre det sidste nu her :) så skriver jeg igen
Avatar billede TheaRH Nybegynder
13. juli 2013 - 20:08 #7
Det virkede ikke med msconfig :(
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juli 2013 - 20:13 #8
Bonjour tjensten hører  til apple og kan afinstalleres.
At der står application hang er typisk et program der fryser
Avatar billede TheaRH Nybegynder
13. juli 2013 - 20:20 #9
Har afinstalleret Bonjour, og det gav ingen forskel. Hva stiller jeg op med application hang? skal det også bare afinstalleres?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juli 2013 - 20:23 #10
Capi2 kan måske have været et problem med de 2 antivirusprogrammer.
I denne tråd her med samme fejlbeskrivelse http://www.petenetlive.com/KB/Article/0000304.htm
listes til et antivirusprogram.
Selve recovery drevet på D ligger sandsyligvis skjult, hvis du har det. Man kan kun få det at se ved at tillade at vise skjulte system og operationsfiler. Det gøres i mappeindstillingerne.
Men har du så ikke i opstart af pc en F taste du kan trykke på for at starte recovey?
Avatar billede TheaRH Nybegynder
13. juli 2013 - 20:37 #11
Hvis man stater en Recovery.... sletter den så nogle af mine ting?
Avatar billede TheaRH Nybegynder
13. juli 2013 - 21:16 #12
ved opstart forsøger jeg at trykke på F11 og dernæst F9 (det er dem jeg har fundet foreslået på nettet, efter jeg har googlet lidt.

Da der ikke sker noget, forsøgte jeg også de andre F taster. Men der  sker ikke noget?
Avatar billede TheaRH Nybegynder
13. juli 2013 - 21:20 #13
kan jeg gøre manuelt et andet sted?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
13. juli 2013 - 23:47 #14
Jeg vil ikke blande mig for meget i det i nu har gang i, blot komme med et input til hvor jeg tror fejlen opstod...

For et par uger siden kørte jeg en scanning af hele systemet og fik fjernet en del lort.
Mit gæt er du har fået fjernet kritiske Windows filer som ikke burde ha været fjernet.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2013 - 00:30 #15
#14 Ja det kan sagtens være tilfældet.
Har du noget softwasre updater til apple tilbage i din programliste?
Har du, så fjern denne også.
Hvis du kan se på application hang hvilket program det tilhører, så afinstalller dette program
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2013 - 07:11 #16
Windows har to programmer som kan rette op på små fejl i systemet.
Det ene er chkdsk, og kan køres på denne måde:
http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html  Er til Vista men de andre systemer virker på samme måde.
Det andet er at det kan scanne systemfilerne. Den kommando hedder sfc /scannow.
I windows 7 vil jeg tro du kan køre den ved at højreklikke på kør og køre som admin.
Når den sorte boks kommer op skriver du sfc /scannow (husk mellemrum) og så tror jeg den vil tjekke dem.
Har også fundet dette link her der beskriver det:
http://www.sevenforums.com/tutorials/1538-sfc-scannow-command-system-file-checker.html
Avatar billede TheaRH Nybegynder
28. juli 2013 - 20:47 #17
En ven kiggede på det og har løst problemet nu.. Ligemeget hvad jeg gjorde, kunne jeg ikke løse problemet... men tak for svar og hjælp :)
Avatar billede TheaRH Nybegynder
28. juli 2013 - 20:48 #18
hvordan lukker man tråden?!