Avatar billede guppy Nybegynder
30. juni 2013 - 11:14 Der er 12 kommentarer

New simple Volume på HDD?

Hej,

Måske et meget begynderagtigt spørgsmål, men jeg vil bare være sikker.

Jeg har lige købt en SSD til at køre Win7 fra og har problemer med den gamle HDD, hvor der tidligere var Win7 på. Jeg slettede partitionen så den blev til til unallocated og har et spørgsmål angående den eneste valgmulighed, New Simple Volume.

Den fysiske harddisk er nemlig opdelt i to; én del der jo blev brugt til win7 i sin tid og den anden del, som jeg har en masse data på, som jeg helst ikke vil miste.

Hvis jeg vælger New Simple Volume (på den partition der tidligere var win7 på), så går det vel ikke ud over den partition som jeg har data på, vel? Dette valg, går jeg ud fra, gælder kun for den valgte partition.

Jeg vil bruge den til at opbevare data på, lissom den anden partition.

På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
30. juni 2013 - 11:38 #1
Du kan roligt oprette en New Simple Volume, der sker ikke noget med den anden partition.
Avatar billede guppy Nybegynder
30. juni 2013 - 12:39 #2
Hej og tak for svar.

Det oprindelige problem var egentlig at windows startede fra den gamle HDD og ikke installationen på SSD. Så jeg slettede partitionen ved at bruge en IDE til USB kabel og endte med en partition der var unallocated. Da partitionen var unallocated ville win7 godt køre fra SSD'en, men når den er som New Volume (som mit indlæg handlede om oprindeligt) og Primary Partition, så vil windows ikke starte.

Kort fortalt,

- Når HDD er sat til med unallocated vil SSD'en gerne loade win7
- Når HDD er sat til New Volume (primary partition) loader Windows ikke.

Gode råd? Skal der jumpere i den gamle HDD til at sætte den som slave, eller er dette legacy som ikke gælder mere?
Avatar billede Slettet bruger
30. juni 2013 - 12:47 #3
Det kan du ordne i Bios. Dit problem er, at computeren er sat til at boote på den gamle HDD. Den boot rækkefølge kan du forandre så SSD disken booter først.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2013 - 13:04 #4
Hvis en Ide harddisk sidder alene på det kabel der går ned til bundkortet, har jeg lært at den altid skal være jumpet som master.
Sidder den derimod sammen med en  systemdisk på samme kabel, skal den jumpes som slave.
I nogle bios kan man inde i bios ud over selve boot rækkefølgen også vælge hvilken af de primære diske der skal være 1 prioritet i systemet. På min pc nr 2 har jeg to almindelige diske med hver sit system. Jeg har ikke nogen bootloader der styrer hvilket system jeg skal køre, så her er jeg nødt til at ændre på denne prioritet.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2013 - 13:07 #5
På dette billede her kan du se denne boot priority:
http://www.pcityourself.com/images/content/installing/BIOS_advancedBIOS.gif
hvor dine diske så vil være listet øverst, når du trykker på denne.
Har du en uefi bios vil det se anderledes ud.
Den kender jeg ikke endnu.
Avatar billede guppy Nybegynder
06. juli 2013 - 09:17 #6
Mange tak for svaret - Jeg giver dig point selv om jeg ikke fik løst problemet, da det jo oprindeligt var "kan jeg oprette en New Simple Volume?" jeg spurgte om.

Jeg har sat bios til at loade fra SSD'en ekslusivt, men det virker stadig ikke. Jeg finder nok ud af det :)
Avatar billede guppy Nybegynder
06. juli 2013 - 09:20 #7
220661 - jo tak, men det er ikke IDE, men SATA. Men det er fint med en reminder, skulle man komme over en maskine med IDE.
Avatar billede guppy Nybegynder
06. juli 2013 - 09:21 #8
Jeg forstår ikke hvordan man giver point herinde trods flere oprettede tråde...

Der er lang tid mellem spørgsmålene fra mine side.
@H339 - hvordan giver jeg dig dine points?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. juli 2013 - 17:11 #9
En lille reminder til 220661:
Husk man ved IDE også kan vælge at jumpe til: Cable Select.

Til spørger:
Du skal bede H339 lægge et svar.
Her er min standard vejledning...

Velkommen til Eksperten.

Da mange nye (og ældre) har en smule problemer med pointsystemet, får du her lidt standard oplysninger.  :-)

SVAR-funktionen bruges normalt kun i forbindelse med pointgivning og lukning af spørgsmål.

Den person/personer hvis løsning du kunne bruge, beder du (i en kommentar) om at lægge et svar, deres svar kommer til at lyse gult.
Derefter skal du tildele point for disse svar, ved at acceptere dem, så de kommer til at lyse grønt.
(Du kan vælge at belønne flere personer hvis ingen har ramt 100% rigtig - Også for indsats ved at bede om svar fra dem, og acceptere disse)

Kun hvis du opgiver dit spørgsmål (eller selv fandt løsningen) skal du bruge din egen svarfunktion, og acceptere svaret.

Når du blot skriver til folk, bruges kommentar.

Lukning - Hvordan ?
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1 (se toppen af skærmen)
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo

Hvor blev dit spørgsmål af ?
http://www.eksperten.dk/bruger/overvaagning
http://www.eksperten.dk/faq#faq-6-1 (se toppen af skærmen)

Hvorfor ?
http://www.eksperten.dk/faq#faq-8-5 (se toppen af skærmen)

Har jeg postet dette, så følger jeg med i dit spørgsmål og kommer med gode ideer hvis jeg har nogen.  :-)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juli 2013 - 21:18 #10
Tak NielsErik.
Kender godt til muligheden, men har aldrig brugt den :-)
Så lige på den guide her:
http://www.eksperten.dk/guide/891
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. juli 2013 - 00:49 #11
Velbekomme 220661, jeg har tit haft anvendt alle mulighederne, det var derfor det slog mig at du ikke nævnte CS muligheden.

(men irrelevant i dette spørgsmål og nok mere eller mindre ud i fremtiden, da vi sjældnere og sjældnere vil møde IDE drev)
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2013 - 11:10 #12
@guppy
Ved gennemgang af nogle af de seneste spørgsmål kan jeg se, at jeg ikke har fået mail om dette, med de sidste indslag. Det er ofte sket desværre. Du spørger i #8 hvordan du giver mig point, men jeg samler ikke på point, ellers tak. Jeg kan se, at du selv har lagt et svar, det accepterer du så bare:)