Avatar billede emlius Praktikant
28. juni 2013 - 23:12 Der er 14 kommentarer

Nyt indkøb af dele til gamer pc

Hej!

Jeg står snart og skal købe mig nogle nye dele til min computer, helt specifikt: bundkort, ram, grafikkort og selvfølgelig en processor. Men for en gangs skyld har en jeg en god sjat penge at gøre godt med, og derfor er jeg kommet i tvivl om jeg skal gøre mig i AMD eller Intel/Nvidia?

Mine nuværende specs:
Bundkort: MSI 990FXA-GD65
Processor: AMD FX 8120, black edition
Grafikkort: AMD 7850 XFX black edition
Ram: 12 gb, DDR3 1600 mhz, kingston (havde 16, men en brændte af...)
Strømforsyning: Cooler Master GX 750W PSU (regner jeg ikke med at ændre)
Kabinet: Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower (regner jeg ikke med at ændre)

Mit budget ligger på 6000-8000 kr, men jeg har ingen idé om hvilke komponenter der ville være ideelle for at kunne lave en gamer pc der kan det hele lidt i hvert fald et år endnu? For hvad er bedst, AMD eller Intel (især i5 eller i7?) / AMD eller Nvidia?

Håber i vil hjælpe mig!
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 23:38 #1
CPU: I5 4670K ca. 1650 kr.
Bundkort: MSI Z77a G45 gaming socket 1150 ca. 1100 kr.
Grafikkort: GTX 770 OC (læg mærke til OC) ca. 2850 kr.
RAM: Ukendt ca. 300 kr.
Ialt ca. 5800 kr. + noget porto og lidt udsving, så rammer du ca. 6000 kr.

RAM skal du gå efter at købe en 4 GB klods magen til dem du har, så du kan køre dual channel.

Bundkortet er et fornuftigt midrange kort, der vil give dig mulighed for senere (når du måtte savne ydelse), at sætte 2 stk. GTX 770 OC i SLI og derved opnå 70-90 procent ekstra ydelse i spil.

CPU i5 4670K er ubetinget der hvor du opnår mest ydelse for dine penge (i7 4770K er ikke hurtigere i spil hvis de kører lige mange GHz), AMD kan ikke hamle op med den.

GTX 770 OC er nice og GTX 780 alt for kostbar i forhold til mer-ydelsen.

Radeon HD 7850 Yder ca. 3,697
GeForce GTX 770 Yder ca. 6,611 (husk ikke standard hastighed men OC model)
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 23:42 #2
Vil du bruge hele budgettet (og en anelse mere) så køber du fra start 2 stk. GTX 770 OC og sætter dem i SLI.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 23:47 #3
PS.
Det setup vil jeg give en del mere end et års levetid (særligt med 2 stk. GTX 770 OC), selv hvis du er en meget krævende Gamer.
Avatar billede emlius Praktikant
29. juni 2013 - 18:45 #4
Mange tak, det vil jeg helt klart gøre så!
Avatar billede emlius Praktikant
29. juni 2013 - 18:54 #5
I forhold til GTX 770 OC, er der så en specifik fabrikant der er værd at tage i betragtning?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. juni 2013 - 19:48 #6
Jeg vil heller sige der er en del jeg ville undgå (bla Palit, Clup 3d og ZOTAC).

Så snart man er inde på et anerkendt mærke, så er det i vid udstrækning en smagssag, dog bør man altid se på hvilken core clock kortet har (det bestemmer kortet ydelse og er ikke smagssag).

Selv kan jeg godt lide Asus, men det er sjældent dem jeg ender med at anbefale folk, da de koster lidt mere end andre anerkendte mærker, særligt hvis man sammenligner samme core clock.

Dette Gigabyte kort har en meget høj core clock (1137 MHz, Boost clockhastighed     1189 MHz) og prisen god, 2939 kroner.
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/gigabyte-gv-n770oc-2gd-2-gb-id-7366255.aspx

Dette MSI kort er også hurtigt (1098 MHz, Boost clockhastighed     1150 MHz), men lidt langsommere end det første, pris 2879 kr.
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/msi-n770-tf-2gd5-oc-2-gb-id-7355873.aspx

Jeg vil anbefale dig det første til 2939 kroner.

PS.
Jeg kan se du bruger svar-funktionen forkert, så du får lige min standard vejledning.  :-)

Velkommen til Eksperten.

Da mange nye (og ældre) har en smule problemer med pointsystemet, får du her lidt standard oplysninger.  :-)

SVAR-funktionen bruges normalt kun i forbindelse med pointgivning og lukning af spørgsmål.

Den person/personer hvis løsning du kunne bruge, beder du (i en kommentar) om at lægge et svar, deres svar kommer til at lyse gult.
Derefter skal du tildele point for disse svar, ved at acceptere dem, så de kommer til at lyse grønt.
(Du kan vælge at belønne flere personer hvis ingen har ramt 100% rigtig - Også for indsats ved at bede om svar fra dem, og acceptere disse)

Kun hvis du opgiver dit spørgsmål (eller selv fandt løsningen) skal du bruge din egen svarfunktion, og acceptere svaret.

Når du blot skriver til folk, bruges kommentar.

Lukning - Hvordan ?
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1 (se toppen af skærmen)
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo

Hvor blev dit spørgsmål af ?
http://www.eksperten.dk/bruger/overvaagning
http://www.eksperten.dk/faq#faq-6-1 (se toppen af skærmen)

Hvorfor ?
http://www.eksperten.dk/faq#faq-8-5 (se toppen af skærmen)

Har jeg postet dette, så følger jeg med i dit spørgsmål og kommer med gode ideer hvis jeg har nogen.  :-)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. juni 2013 - 19:59 #7
PS.
Standard hastigheden er på core clock  1046 MHz.
Avatar billede emlius Praktikant
29. juni 2013 - 21:57 #8
Super, det var også det jeg tænkte.
Endnu en gang super mange tak for din hjælp har været meget mere udført end jeg havde turde håbe på! :)
Et sidste spørgsmål:
Hvis jeg giver den gas og går på SLI kan min PSU så overhovedet følge med? (http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=593204)
Skal siges at jeg også har vandkøling på CPU'en, hvis det altså har noget at sige...? :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. juni 2013 - 22:35 #9
Her er kravet for ET GTX 770...
GeForce GTX 770 - 42A and a 600W PSU minimum

Power Consumption (Max TDP)
Geforce GTX 770 230 Watts

Altså skal du op på mindst 830 Watt, jeg vil anbefale at lave en smule yderlig margen og sige mindst 900 Watt (de sælges i SLI setup med en 850 Watt PSU).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. juni 2013 - 22:40 #10
Systemet skal nok starte op med en 750 Watt, men du risikere ustabilitet hvis det presses max.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. juni 2013 - 22:47 #11
At jeg går over de 850 Watt, skal du tage med forbehold, det er blot mig der godt kan li ekstra margen på PSU.
Avatar billede sird Nybegynder
30. juni 2013 - 00:16 #12
#1
kan se du skrev til bundkortet

"MSI Z77a G45 gaming socket 1150 ca. 1100 kr."

lige for at være sikker på emlius ikke går ud og køber en i5 haswell CPU og et z77 motherboard til ivy bridge CPU'er
du mente vel

"MSI z87 G45 gaming socket 1150 ca 1100 kr."

ellers mega nice hjælp til emlius fra erik. thumbs up :)

og held og lykke med systemet emlius.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. juni 2013 - 00:30 #13
Naturligvis, det var en tastefejl, læg mærke til jeg skriver socket 1150, der findes slet ikke et sådan kort som jeg kom til at fejltaste (så ingen risiko for han fejlkøber det)

Godt spottet (min tastefejl).

Tak for rosen.  :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. juni 2013 - 00:42 #14
Vanens magt, nu har man jo længe tastet Z77 om chipset, så det sidder i fingrene, de får et rap og besked om det nu hedder Z87 (mere eller mindre altid fremover he he).