Avatar billede pekr Nybegynder
28. juni 2013 - 17:20 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Ny server (til filer og andre småopgaver)

Hej

Jeg har en lille virksomhed hvor jeg har store problemer med min nuværende server. Jeg skriver rigtigt meget data til serveren fra 10 andre computere, men serveren kan ikke rigtigt følge med og mine HDD går i stykker på stribe.

Pt har jeg en alm. konsumer pc som server (i5, z68 bundkort, 6 x 2tb WD green diske). Men jeg overvejer at udskifte denne med en mere specialiseret slags. Det vigtigste er at netværket ikke bliver langsomt og lagger når jeg kopiere/skriver filer samt den kan holde til de mange skrivninger. Jeg har mine projekter liggende på serveren samt det jeg kalder renderout (hvor der skrives mange gange), backup (int. og usb). Der kører også nogle andre småprocesser, men intet der kræver en krafig cpu.

Jeg har kig på WD Enterprise diske (WD2000FYYZ) som skal spejles.
Men hvad skal jeg kigge efter af motherboard/controllerkort? Kan min switch også være med til at netværket bliver langsomt når der kopieres? Så evt. et par nye switche kan også komme på tale.

Det skal siges at jeg laver 3D grafik så skrivninger fra de andre computere er kun periodisk men der kan være tale om 10.000 vis af filer og datamængder over et par dage på alt mellem 10Gb til 200Gb.
Og med spejlning er det meget data der skal igennem controlleren.

Forslag modtages meget gerne. Jeg samler selv computere og vil helst undgå alt for dyre løsninger.
Avatar billede pekr Nybegynder
28. juni 2013 - 17:27 #1
Jeg tænker fx at tage udgangspunkt i denne:
http://www.proshop.dk/Server/HP-ProLiant-ML310e-Gen8-2378805.html

Og selv sørge for diske. Men er den opgaven voksen?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 18:09 #2
Jeg vil mene du først skal prøve at smide et par gode SSD i dit nuværende system (du kan uanset hvad have stor glæde af dem i et kommende system).
De vil nok gøre underværker og jeg vil ikke være overrasket hvis det løser dit problem.

Samsung 840 PRO i enten 250 GB eller 500 GB vil være et godt valg.
(Samsung 840 PRO 500 GB er verdens hurtigste consumer SSD)
Avatar billede pekr Nybegynder
28. juni 2013 - 20:11 #3
En ssd baseret løsning vil være alt for dyr. Jeg skal min. bruge 6x2tb (uden backup og arkiv) Desuden er jeg næsten sikker på at konsumer ssd løsninger er langt fra lige så "holdbare" som alm. enterprise hdd.

Jeg tror heller ikke det vil løse problemet. Jeg er næsten sikker på det er hdd controlleren som ikke kan følge med, måske en kombi af den og netværkskortet der bliver overbelastet i spidssituationer. Og der laver fejl.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 21:49 #4
Prøv på en ganske alm pc at bede den om at kopiere en fil af pæn størrelse (4-10 GB), mens den kopiere så beder du om at kopiere en anden af pæn størrelse, mens de 2 copy er igang så starter du en tredie copy, så skal du bare se hvad der sker med hastigheden.

Du kan nemt presse en alm HDD ned på en hastighed af under 3 MB/s TOTALT på alle copy...
på trods af den har en læse/skrive hastighed langt over 100 MB/s hvis den læser sequential.
HDD er elendige hvis de presses af random læsning og skrivning.

Tag et kig på eksempelvis disse billeder.
http://media.bestofmicro.com/K/S/305308/original/crystaldiskmark_random_4kb_qd_32.png
http://media.bestofmicro.com/K/M/305302/original/as-ssd_random_4kb_qd_1.png
http://images.anandtech.com/graphs/thessdanthology_031809001858/18641.png

Rammer du sådan belastning når 10 pcer bruger disken, så kan jeg godt forstå du synes det går slooow.
Nederste er med en Raptor HDD som endda kører med 10000 RPM, der ser du den få alvorlige tæv af billige SSD.

Jeg er ikke 100% sikker på dit problem ligger der, men efter din beskrivelse er det altså ganske nærliggende.

Prøv evt at låne selv en billig SSD og smid den i som test.
Måske kan du lægge nogen af tingene over på SSD og andre på HDD.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 21:57 #5
PS. Din backup vil naturligvis ligge fint på en HDD, der kan du jo sørge for der tages backup når systemet ikke bruges.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 21:59 #6
PPS.
Er det uvidenhed, dovenskab eller ligegyldighed over for dem som hjælper dig, der er årsag til du ikke lukker dine spørgsmål ?
Avatar billede pekr Nybegynder
29. juni 2013 - 00:13 #7
Der er røget et par glemte svar i svinget. De er nu lukket.

Jeg må heller præcisere. Når jeg regner 3d på alle maskiner og de ved hvert billedskift gemmer filerne, så oplever jeg ikke at maskineriet lagger eller bliver langsomt. Til gengæld dør de diske der skrives til, ind imellem. Hvilket kan ske selvfølgelig - Men synes det er lige tit nok.

Der hvor jeg oplever lag, er når store filer kopieres over netværket mellem to maskiner. Selv adgang til andre diske på serveren går langsomt og lagger. Derfor tror jeg mere det er et netværksproblem eller controller problem.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. juni 2013 - 01:42 #8
http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/pekr
Dem der ligger tilbage i 2009 og ældre, dem kan du vel uddele point i, eller selv lægge svar og lukke ?  :-)
(der sker næppe mere i dem, der er du bedre tjent med at lukke dem og så oprette dem igen hvis du mener de bør være aktive)

Cool du tager dig af sagen.  :-)

At dine diske dør kan muligvis forklares ud fra 2 ting, random skriv/læs slider en del, eftersom læsehovedet pisker frem og tilbage.
SSD har netop fordelen af der ikke er bevægelige dele (ud over hastigheden).

Den anden killer er varme, der vil lidt blæsere (som blæser direkte på diskene, samt ekstra udluftning af kabinettet) måske gøre underværker for levetiden.

OK, hvis du skriver til forskellige FYSISKE diske, flere partitioner på samme disk gælder ikke, så ændre det sagen.
(Jeg går ud fra du jævnligt laver disk-defragmentation).

Hvordan ser CPU forbruget ud ?
(for at starte et nemt sted)

Har du 100 Mbit lan eller Gigabit lan ?

Netværk er ikke min stærkeste side, jeg er "hardware fyr", så ender vi i netværk, så vil jeg lade en anden træde til.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. juni 2013 - 01:54 #9
For at teste om det er netværket eller diskene (jeg har altså ikke helt opgivet diskene, for de mange døde diske og den lave hastighed, passer perfekt på en masse random læs/skriv), så sæt dig hen til serverens mus og tastatur, hvis du der oplever den som sløv, så er det jo ikke netværket som er årsagen.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. juni 2013 - 02:05 #10
Er serveren også sløv når du sidder direkte ved den (og CPU forbruget ikke er i top) og du mistænker controlleren frem for diskene, så er en billig løsning/test, at købe en løs HDD controller (indstikskort) til omkring 100 kroner og sætte den i serveren, så bør de diske som tilsluttes den køre ok (test med kun EN disk sat til den løse controller).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. juni 2013 - 02:09 #11
Din RAM gemmer vi til aller sidst, men tag bare et hurtigt kig på den via CTRL +ALT + DEL.
Avatar billede pekr Nybegynder
29. juni 2013 - 05:02 #12
Niels, jeg takker rigtigt meget for din tid og dine gode forklaringer. Jeg har flere controller kort liggende og har faktisk en del 60Gb Force 3 sdd'er liggende. Kan være jeg prøver det i den gamle server og ser om det hjælper.

Netværket kører gbit, men jeg bruger flere forskellig switches og flere af dem er højst sandsynligt noget billiget skrammel.

Derfor endte jeg med at købe førnævnte HP server sammen med 4 x WD RE diske (170mb/sek), lidt ekstra ram og en ny 20 ports Zyxel switch med link aggregation, så 2 computere samtidig kan tilgå serveren med fuld gbit. Så laver jeg to filservere, en til projektor, textures og objekter (til 3d brug, fylder flere tb efterhånden) Denne kører dag backup samt ugentligt ekstern backup. Den anden server tager sig af alle skrivning ved renderinger og kun dette. På den måde er jeg altid sikker på at jeg kan tilgå min projekter, selv om maskineriet kører på fuld damp.

Du må gerne sende mig et svar, så du kan få point. Jeg følger op, når det er sat op og gennemtestet.

Takker.
Avatar billede RogerWilco Seniormester
29. juni 2013 - 10:18 #13
Den server du nævner har ikke en "ægte" RAID-controller indbygget. En ægte RAID-controller håndterer selv styring af diskene, mens den billige slags styres via en Windows-driver og dermed æder ressourcer fra Windows.

Med en rigtig RAID-controller kunne du også køre RAID 5 eller 6.

Fint med nogle andre diske - "grønne" diske er noget skrammel.
Avatar billede pekr Nybegynder
29. juni 2013 - 10:26 #14
Jeg har kun brug for at spejle diskene i serveren. Jeg har en anden maskine som kører raid 5 med 6 ssd diske på en LSI Megaraid 9260i. Selvom jeg reelt kunne købe sådan et kort til, så synes jeg ikke det er nødvendigt. Vil gerne spare lidt penge.

Jeg har ellers kun haft gode erfaringer med software baseret raid. (Raid 0 og 1). Hvis det viser sig at der stadig er problemer, så må jeg kigge efter en hardware baseret løsning.

De døde "grønne" WD diske har jeg efterhånden en stak af. Håber de nye holde lidt længere :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. juni 2013 - 11:34 #15
Jeg samler ikke på point (min drivkraft er at hjælpe dig, ikke point), så jeg lægger ikke et svar som du bad om.  :-)

Hvis andre byder ind med noget som du kan bruge, så stik dem pointene, ellers lægger du blot selv et svar som du godkender for at afslutte spørgsmålet (og samtidig få dine point retur).

Held og lykke med en endelig løsning.  :-)
Avatar billede pekr Nybegynder
30. juni 2013 - 06:35 #16
Jeg holder den lige åben lidt endnu, måske der er nogen som har yderlig input.
Avatar billede pekr Nybegynder
01. juli 2013 - 05:10 #17
Lukket, tak for input :-)