Avatar billede tlaup Nybegynder
09. juni 2013 - 18:01 Der er 28 kommentarer

DVD/CD-drevet er væk.. What to do?

Hej alle,

Jeg har fået fingrene i en gammel bærbar fra familie som jeg har været igang med at rydde op i. I mit forsøg på at installere et spil, er der sket noget og siden har jeg ikke kunne bruge cd drevet..

Man kan høre at den registrerer, at der bliver sat en cd i, men der sker ikke noget på pcen.. og der kommer heller ikke noget frem under 'denne computer'..

Hvad kan man gøre?

Det er en Acer med XP. Hvis jeg skal give flere oplysninger, så sig hvilke og hvor jeg kan finde dem. Jeg håber meget, at en af jer kan hjælpe mig :)
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juni 2013 - 18:32 #1
Hej og velkommen til.
prøv fixit her:
http://support.microsoft.com/kb/314060/da
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juni 2013 - 18:34 #2
Formoder du måske  har afinstalleret noget brænder software eller måsks Damon Tools?
Det kan få drevet til at forsvinde.
Avatar billede tlaup Nybegynder
09. juni 2013 - 19:23 #3
Hm, det kan jeg ikke huske om jeg har.. Vil undre mig hvis jeg har forsøgt at slette brænder software..

Har vist prøvet det 'fix it' og dette: http://www.wintip.dk/xp/probs/cddrev.htm, men intet har virket..

Nu kan pc'en så heller ikke komme på internettet, så kan ikke engang forsøgt det der 'fix it' igen... :/
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2013 - 19:50 #4
Du kan prøve at gå ind i "regidit" HKEY_LOCAL_MACHINE \\ SYSTEM \\ CurrentControlSet \\ kontroverser l \\ Class
Key Navn: (4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318)
Står der noget med UpperFilters og/eller LowerFilters, så slet det.
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2013 - 19:59 #5
Ps.
"Nu kan pc'en så heller ikke komme på internettet, så kan ikke engang forsøgt det der 'fix it' igen... :/ "
Du kan da bare hente det fix med den PC du kører med her:)
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juni 2013 - 20:12 #6
#4 Jeg er enig i dette. Det er normalt også det at FixIt gør når dette køres
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2013 - 20:18 #7
#6 Ok det gør det jo så meget nemmere, og så er det jo bare at hente det.
Avatar billede tlaup Nybegynder
09. juni 2013 - 20:28 #8
Som nævnt har jeg forsøgt begge dele. Fixit for lang tid siden - og det andet idag.. Alle lower - og upperfilters er slettet, men der er stadig intet der virker..

Andre idéer til hvad man kan gøre?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juni 2013 - 20:34 #9
Du kan prøve at løsne drevet og tage det ud og rense kontakt fladerne og indsætte det igen.
Udtag lige alt strømmen når du gør det, og hold startknappen nede et stykke tid så strøm på bundkortet aflades.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juni 2013 - 20:37 #10
PS Du kan evt lave en opstart af pc før du igen lukker ned og genmonterer drevet. Og så håbe at Windows kan regisrere det.
Lykkedes det ikke på den måde vil jeg tro det er defekt og ikke kan reddes :-(
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2013 - 20:39 #11
Har du prøvet at køre CHKDSK fra kommando promten?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juni 2013 - 20:43 #12
Inden du kører chkdsk, kunne jeg godt tænke mig at vide om du kan se det i BIOS?
Registreres den ikke i her er drevet dødt, eller har dårlig forbindelse.
Avatar billede tlaup Nybegynder
09. juni 2013 - 21:38 #13
Tror ikke jeg tør skille den ad.. har aldrig set en bærbar indvendigt, så det kan jeg sikkert nemt ødelægge..

Vil gerne forsøge de andre ting, hvis I kan forklare hvordan det gøres eller sende en vejledning?

Jeg er ikke helt så teknisk anlagt.. Kan kun en smule ud over det sædvanlige..
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2013 - 21:51 #14
Rådet fra #9 er nu ellers udmærket, især hvis det er et drev, som bare skubbe på plads. Og det skulle ikke være så besværlig.

Men ellers, skriv i søg "cmd" uden citations tegn, så skulle kommandopromten dukke op. Og der skriver du så CHKDSK og trykker enter. Hjælper det ikke så tænk alligevel på #9. På youtube ligger der en masse videoer, som demonstrerer hvordan det gøres. Det er lettere end du tror.
Avatar billede tlaup Nybegynder
09. juni 2013 - 22:43 #16
Nu prøvede jeg med CHKDSK - det her sagde den efter:

"Der blev konstateret fejl på disken, men fejlene vil ikke blive rettet, da diskkontrollen blev kørt under parameteren /F (reparation).
Første allokeringsenhed /Windows/prefetch/chkdsk.exe-0c6dcb55.pf er ugyldig. posten vil blive afkortet."

og så noget med at kæde noget om til filer.. som jeg trykkede ja til..

Og så har jeg forsøgt at finde ud af det med at tage drevet ud, men det er desværre muligt.. kan ikke finde den rigtige skrue / min skruetrækker kan ikke nå...
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2013 - 00:21 #17
Ok så skal det være mere specifikt. Prøv denne i stedet.
CHKDSK C: /p/r

Skruetrækkeren kan ikke nå???
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juni 2013 - 17:20 #18
Et dvd drev i en bærbar sidder fast som standard med een skrue.
Den skrue sidder ikke mere en max 1 cm oppe i bunden af pc, så din skruetrækker er godt nok kort ;-)
Avatar billede tlaup Nybegynder
10. juni 2013 - 17:38 #19
Nu fik jeg prøvet det der CHKDSK C: /p/r.

Der kom en sort boks i mindre end 1 sek og så forsvandt den igen.. Prøvede et par gange, det hjalp ikke..

Skruen sidder ca 1½ cm nede i computeren (som jo er gammel = meget tyk), og det samme er min eneste skruetrækker.. Jeg må nok bare leve  med ikke at kunne få den til at virke lige foreløbigt, så må jeg finde en, der har en skruetrækker en dag :)
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2013 - 17:49 #20
#19 prøv med CHKDSK C: /p /r
Læg mærke til mellemrummet ved /
Avatar billede tlaup Nybegynder
10. juni 2013 - 17:59 #21
#20 Det hjalp heller ikke.. :/

Hvis jeg på et tidspunkt får drevet ud af maskinen, kan jeg så bare isætte et andet drev i den, hvis det ikke virker bare at rense den ?

Jeg har en anden gl. bærbar, også acer, hvor cd drevet virker, men grafikkortet er brændt af, så den virker heller ikke rigtig til noget..
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2013 - 18:11 #22
Det var da underligt. Ja man kan jo sagtens prøve med et andet drev. f.eks. det fra den anden Acer, men det forudsætter at windows er i orden, og det er da vist ikke sikkert? Hvad med at geninstallere XP fra en USB stick?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juni 2013 - 18:26 #23
Hmm Jeg har ikke fået en tilbagemelding på om den er synlig i BIOS?
Avatar billede tlaup Nybegynder
10. juni 2013 - 18:40 #24
Det må du undskylde - har vist overset det..
Hvad skal jeg kigge efter - og hvor?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juni 2013 - 18:57 #25
I det første opstartbillede, vises hvilken taste du trykker på for at komme i bios. Jeg tror det kan være "del" eller "F1-F2"
Du skal bruge.

Nogle gange står det også i det første opstart billede, som her http://www.recoverlostpassword.com/images/how_to_use/bios/bios.gif
hvad bios registrerer under opstart. Du kan her se både harddisken og dvd drevet.
Men da der er flere forskellige bios ser de forskelligt ud.
Og jeg ved heller ikke hvor meget du ser på dit billede.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juni 2013 - 18:59 #26
Inde i bios vil jeg tro du skal ind under main eller advanced for at se drevene som bios registrerer.
Du kan se et billede her:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf-JAVA/Doc/images/490/c00817938.jpg
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2013 - 10:27 #27
Respons fra spørger?
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2013 - 20:42 #28
Grundet manglende respons fra spørger afmelder jeg overvågning af spørgsmålet.