Avatar billede MagnusAndersen Nybegynder
26. maj 2013 - 19:14 Der er 19 kommentarer

Hvad skal man gå efter?

Hej alle, jeg er i gang med at kigge på computer, til jeg skal starte på gym til næste år, men jeg er lidt på bar bund, med hensyn til alle de specifikationer, der er. hvad skal jeg gå efter?

Er der stor forskel på, om den har 1,5 GHz eller 1,9 GHz? hvor stor er forskellen? er den vigtig?

Skal jeg gå efter Intel core i5 eller Intel core i3, igen hvad er
forskellen, erden stor, er den vigtig?

Hvad er en infrarød-tilslutning?

Hvad vil det sige at en bærbar, har enten 4 eller 6 battericeller?

Er der noget man skal være opmærksom på? :)

Håber i vil svare :)
Avatar billede sadolin1978 Novice
26. maj 2013 - 19:26 #1
nu er jeg lidt på bar bund her, er det bare svar på dine spørgsmål er google altid en god ven. Men hvis du vil have nogle bud på havd du evt. skulle købe mangler der lidt emre info fra dig.
du spørger tilsidst om der er noget du skal være opmærksom på, hmm ja det er svært at sige. Et mærke som HP har haft en del varme problemer i deres bærbar, Medion er eget af Lenovo som også har med IBM at gøre Lenovo bærbar er ikke altid en ren Lenovo men kan også være en Acer stoppet ned i et Lenovo kabinet.
Hvad forventer du af maskinen? hvad skal den bruges til?

Et bud på en studie PC kunne være denne

http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&type=notevision&menu=notebook&varenr=702700010&gruppe=visionnotebook

kun studie er den ok med en Intel I5 processor men ville nok vælge en 250Gb SSD disk ( den fra samsung )

Forventer du at skulle spille er grafikkortet ikke det bedste så der skal du finde en anden maskine
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. maj 2013 - 19:28 #2
GHz--- Dem kan du kun sammenligne inden for samme CPU type (eks i5).
Ja de har en væsentlig betydning.
Du bør gå efter noget i5 eller i7 hvis du har råd.

Infrarød-tilslutning er en mulighed for at tilslutte enheder trådløst 8eksempelvis nogle headset)

Flere celler øger normalt batteritiden.

Skal du også game, så skal du være obs på et godt grafikkort (det hiver typisk prisen en del op)

Mit råd er du poster dem du overvejer og lader os kommentere på dem/komme med bedre forslag.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. maj 2013 - 19:34 #3
Jeg kan bekræfte at Samsung 840 250 GB SSD er en lækker disk som stadig er til at betale.
Avatar billede MagnusAndersen Nybegynder
26. maj 2013 - 19:45 #4
Jeg iver dig ret #1 Google er en god ven, men nogle gange, har man mere lyst til at spørge folk ''privat'', det synes jeg nogle gange er lidt bedre.

Hmm, altså den skal jo som sagt bare bruges til skolebrug,så den skal helst være let, ikke for dyr, have en nogenlunde batteritid og helst kunne være stabil i nogle år :)

Jeg har kigget på disse computere.

http://www.computercity.dk/product/13227637/vaio-svt1313l1es-ec1-b-rbar-pc&utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/1046043/Toshiba-Satelite-Z83012E.html

og nu også denne her : http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&type=notevision&menu=notebook&varenr=702700010&gruppe=visionnotebook

Jeg ved at Toshiba'en har 120gb SSD og at SSD er bedre end HDD, mens at Sony'en har 500gb + 24gb SSD, er sony'en bare en alm, computer på en smule steroider eller hvad? Håber i svare :) og tak for svarene :)
Avatar billede sadolin1978 Novice
26. maj 2013 - 20:18 #5
Sony computeren har en såkaldt hybrid disk, en udemærket ting der kombinere hastighed og lager plads.
De maskiner du har set på kan godt bruges til formålet, men du ville nok blive træt af hastigheden på dem.
skulle jeg vælge en af de 2 du selv linker til ville det være sonyen dog med en opgradering til 8Gb ram i stedet.

Så her ville den fra mm-vision være et godt valg bedre processor, mere ram og efter min mening en bedre skærm at læse på.

ulempe ved mm-vision er vægt en anelse kortere levetid på batteriet og her også skærmen
Avatar billede richardjensen Seniormester
27. maj 2013 - 10:58 #6
Fra onsdag har Aldi et tilbud,som jeg synes ser tiltalende ud, -
bl. a. Intel core i7 , 9-cellet Li-ion batteri, og flere andre gode data. Pris 5999.-
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. maj 2013 - 15:55 #7
Den fra Aldi har en ret god ydelse til prisen, men som studie pc er der mange der foretrækker en 15" (Aldi`s er 17"), pga transport.

Samtidig betales der for et ganske ok grafikkort der er egnet til spil.

Jeg vil nærmere anbefale den fra Aldi til folk som søger en billig Gamer bærbar (og som er ok med 17" skærm).
Avatar billede MagnusAndersen Nybegynder
27. maj 2013 - 18:40 #8
jeh har også lige kigget på den her, og så tænkte jeg, at jeg ville opgradere dens batteri :)

http://www.medion.com/dk/prod/MEDION%C2%AE++AKOYA%C2%AE+S4215+Ultrabook%E2%84%A2+%28MD+98089%29/30014182A1
Avatar billede MagnusAndersen Nybegynder
27. maj 2013 - 18:43 #9
http://www.medion.com/dk/prod/MEDION%C2%AE+AKOYA%C2%AE+S4215+Ultrabook%E2%84%A2+%28MD+98122%29/30014189A1

Eller denne her, og så ville jeg også opgradere dens batteri så den kan holde i 9 timer ( siger de ) Men jeg vil bare heller ikke betale for meget, for jeg skal også have købt Office, som koster en del efterhånden, så jeg tænkte om den anden computer jeg foreslog, ville fungere fint? Altså medion'en :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. maj 2013 - 19:59 #10
En i3 er altså ikke meget at komme med og den ville jeg helt sikkert fravælge.

Den i5 du linker til er også i den sløve ende (der er fokus på strømbesparelse), dog bedre end i3.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. maj 2013 - 20:09 #11
Intel Core i3-2367M @ 1.40GHz Scorer ca. 1,779
Intel Core i5-3317U @ 1.70GHz Scorer ca. 3,120

Intel Core i5-3230M @ 2.60GHz Scorer ca. 4,013
Intel Core i7-3630QM @ 2.40GHz Scorer ca. 7,766

Her kan du sammenligne ydelsen på dem du har fundet med andre meget brugte CPU.
Avatar billede richardjensen Seniormester
27. maj 2013 - 21:12 #12
NielsErikK: Hvilket program tester du med ?
Avatar billede MagnusAndersen Nybegynder
27. maj 2013 - 22:23 #13
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. maj 2013 - 10:37 #14
#12 http://www.cpubenchmark.net/

#13 De har ikke oplyst den præcise CPU så der er mange 2 GHz muligheder.
Det er mindst følgende...
Intel Core i7-3537U @ 2.00GHz Scorer ca. 3,866

Vær obs på der ikke er noget dvd-drev og intet grafikkort (ok til kontor men ringe til spil).
Avatar billede richardjensen Seniormester
28. maj 2013 - 10:58 #15
Gentagelse/uddybning:

NielsErikK: Hvilket program tester du med ?
Eller: hvorfra har du score-værdierne ?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. maj 2013 - 14:50 #16
Se posten lige oven over hvor jeg har svaret dig, du spurgte i post #12...

#12 http://www.cpubenchmark.net/[/i]
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. maj 2013 - 14:53 #17
Blot så du ikke klikker på KUN citatet og vender tilbage for at sige du ender med 404...
http://www.cpubenchmark.net/
Avatar billede richardjensen Seniormester
29. maj 2013 - 17:08 #18
OK, - tak. Beklager, 'brillerne var ikke pudset'.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. maj 2013 - 21:15 #19
Det var så lidt.
Det kan vist ske for os alle (brillerne).  :-)