Avatar billede MagnusAndersen Nybegynder
23. maj 2013 - 18:55 Der er 15 kommentarer

Skal have en ny bærbar, men hvilken? :O

Hej allesammen! Jeg skal snart starte på Roskilde Gymnasium, og så skal jeg bruge en ny bærbar. Jeg kunne rigtig godt tænke mig en med Windows 8, men jeg har bare fået af vide, at det ikke er så godt til skole brug i forhold til Winows 7 :) Mit spørgsmål til jer er altså, hvor godt er Windows 8 til skolebrug, og kan i anbefale det, eller skal jeg hellere invistere i windows 7?

Så kunne jeg også godt tænke mig, hvis i kunne anbefale nogen computere ( Bærbar) som ville være gode til skolebrug?

Krav 5000 Kr MAKS!!!

Let! helst ikke over 1,5 kg!

Det skal helst være en 13/14"

Den skal kunne holde i mindst 4 år, hvor den ikke bliver langsommere!

Lang batteritid! Mindst 6 timer!

Hvis i kan finde en Toshiba ville det være lækkert, jeg kan godt lide Toshiba, da jeg synes det er et pålideligt mærke :)

Jeg har selv fundet en, men er det en god computer til skolebrug?  http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/1046043/Toshiba-Satelite-Z83012E.html

Håber i kan hjælpe mig :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. maj 2013 - 19:05 #1
Den skal kunne holde i mindst 4 år, hvor den ikke bliver langsommere!
Uanset hvilken du køber, så bibeholder den hastigheden, men vil efter 4 år FØLES langsommere, fordi den møder mere og mere krævende opgaver.

Win7 eller Win8 er mest en smagssag, der findes ikke et endeligt/egentligt svar på hvad der er bedst.

Den du har fundet har en svag CPU og grafikkortet måtte gerne være HD 4000 eller bedre.
(Begge grafikkort er ringe til at game, men ok til "kontorarbejde".)

Positivt er SSD!
Avatar billede MagnusAndersen Nybegynder
23. maj 2013 - 19:11 #2
Nu ved jeg ikke så meget om cpu, men den skal hovedsageligt kun bruges til skole, du ved, windows programmer, lidt internet, youtube, facebook, have flere programmer/sider åbne på en gang. tror du den ville være fin til denne opgave, eller skal jeg kigge mig om efter noget andet? :) Tak for svaret for resten :)
Avatar billede MagnusAndersen Nybegynder
23. maj 2013 - 19:13 #3
http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/1046042/Toshiba-Satelite-Z83011H.html

Der er selvfølgelig også denne her, som koster en tusse mere, ville den være mere egent :) ?
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2013 - 19:23 #4
Ja http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/1046042/Toshiba-Satelite-Z83011H.html ville være bedre,  http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/1124827/Asus-VivoBook-S400CACA006H.html den har touch og vejer 1.8kg Og intel hd er fint til skole og nogle spil der ikke er krævende såsom lol, minecraft osv.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. maj 2013 - 19:29 #5
Nu kom du op på en i5 (dog ikke i den hurtige ende), det virker mere ok når du ønsker den skal holde hele 4 år.
Ultrabooks fås sjældent med kraftig processor.

Den relativt lave ydelse hos ultrabooks gør at jeg normalt regner dem til at "holde" 2-3 år, så jeg tror du vil blive mest tilfreds ved at hoppe op på i5.
Avatar billede MagnusAndersen Nybegynder
23. maj 2013 - 19:33 #6
Okay, det lyder fint, og tak for forslaget hugajohan.

Jeg kan godt se at 4 år, måske var lidt højt sat, men altså den burde da vel kunne være stabil og holde en god ydeevne i en 3-4 år right? :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. maj 2013 - 19:40 #7
Den hugajohan linker til yder bedre på CPU området, jeg er dog ikke sikker på dit krav til batteritid opfyldes (ud over det med vægt).

Du vil også savne SSD, både når vi ser på hastighed (og ikke mindst FØLELSEN af god hastighed), samt batteritid forbedres ved SSD frem for HDD.

Med dine krav ville jeg nok holde på nr 2 du fandt frem.
http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/1046042/Toshiba-Satelite-Z83011H.html
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. maj 2013 - 19:43 #8
Stabiliteten ser jeg ikke som et problem, det er ydelsen jeg tænker på når vi ser så langt ud i fremtiden.

Det er svært at GÆTTE på hvilke (krævende) programmer du ønsker at smide efter den om så lang tid (de er jo endnu ikke codet).
Avatar billede MagnusAndersen Nybegynder
23. maj 2013 - 19:43 #9
Hvad er den præcise forskel på SSD og HDD? :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. maj 2013 - 20:12 #10
HDD = HarDDisk, altså roterende plader teknologi som har været brugt i omkring 40 år.

SSD = Solid State Disk, her taler vi en særlig type RAM og en relativt ny teknologi.

SSD har ekstremt hurtige søgetider og de bedste ekstremt hurtig læse/skrivehastighed.

SSD koster mere pr GB, men er meget hurtigere.
Du får følelsen af at når du klikker på eksempelvis din browser, så er den klar som lyn og torden.

Har man en gang haft SSD, så vil man MEGET nødig tilbage til HDD.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. maj 2013 - 20:15 #11
Det eneste der afholder alle fra at straks skifte til SSD, er prisen pr GB/TB.
(eneste ulempe ved SSD kontra HDD)
Avatar billede MagnusAndersen Nybegynder
23. maj 2013 - 20:16 #12
Okay,det blev jeg meget klogere på, tak for svarene, de var meget nyttige. :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. maj 2013 - 21:14 #13
Du er meget velkommen.
Har du yderlig spørgsmål, så spørger du bare løs.  :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. maj 2013 - 10:38 #14
Afmeldt overvågning.

God fornøjelse med din nye pc.
Avatar billede MagnusAndersen Nybegynder
26. maj 2013 - 18:43 #15
ærgerligt, jeg havde eller nogle spørgsmål, men selvfølgelig, du kan jo ikke ''overvåge'' denne her tråd hele tiden, så jeg takker mange gange for svarene :)