Avatar billede Ulrich Seniormester
22. maj 2013 - 13:59 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Omregne 12v forbrug.

Jeg er ved at lave belysning af mine træer og buske i haven, og vil lave det med 12v. Vil bruge et batteri og solcelle.

Spørgsmål lyder: (Har brugt runde tal da jeg nemmere kan omregne de evt svar der kommer).

Jeg har et forbrug på 12v 1A
Hvornår er et batteri afladet hvis det er på fx 10Ah.
Hvor stor en solcelle skal bruges for at lade et 10Ah batteri op igen.

Dette er enkelte og runde tal, og evt svar kan jeg omregne til hvis jeg fx kun har lyset tændt i 12 timer....
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. maj 2013 - 14:17 #1
Hej.

  Hvis vi starter fra en kant af:

Med 12V/1A i 12 timer er der forbrugt 12Ah, så der kommer dit batteri til kort.
Hvornår batteriet er tomt, er lidt sværere at svare på; et blybatteri er bedst til at afgive forholdsvis store strømme i lidt kortere intervaller, så et forbrug på 1A er ikke noget problem, hvad der også først vil få spændingen til at falde betydeligt relativt sent. Så du vil nok komme ret tæt på at kunne trække de 10Ah ud af det.
Et solcellepanel skal jo bare (via et lade-relæ) kunne levere så neget strøm som muligt, men overstiger du bare dit forbrug, er du helgarderet i dette regnestykke.

De bedste hilsner
Avatar billede Ulrich Seniormester
22. maj 2013 - 14:25 #2
Tak for dit gode svar.
Vil det sige, at et solpanel på alt over 12w, så holder det batteri i 'live' uden at aflade det? (I dette tilfælde med mine tal).
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. maj 2013 - 14:30 #3
Lige præcis.
Avatar billede Ulrich Seniormester
22. maj 2013 - 14:36 #4
Skriv et svar og du får point.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. maj 2013 - 14:49 #5
Super.