Avatar billede johnbr Seniormester
22. maj 2013 - 00:36 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Drev C og D

Jeg har en Vista med et C drev med 45 GB og et D drev på 180 GB.

hvordan gør jeg mit C drev større. jeg har ikke brug for D drevets størrelse.

Hver gang jeg downloader eller gemmer noget er det jo på C drevet??
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2013 - 06:13 #1
er disken delt i 2 stykker ? eller er det 2 forskellige fysiske diske ?
du kan jo ikke gøre en fysisk disk større.

du bestemmer selv hvor du gemmer dine ting.
hvis du har lagt en masse på C, så flyt det til D og sorter det.
/software/kategori
/data/film
/data/musik
osv

ellers ender du med en rodebutik :)

Paragon Partition manager er ret go til at omstrukturere dine disks.
http://partition-manager.com/

Jeg er usikker på om den gratis version kan gøre dit C større, og dermed dit D mindre.
http://download.cnet.com/Paragon-Partition-Manager-Free-Edition/3000-2248_4-10904411.html

Hvorfor køber du ikke en større disk ?
som den her: http://www.proshop.dk/Harddisk/Seagate-Barracuda-7200.14-2TB-2292129.html

Køb ikke en mindre, 1TB f.eks.  2TB koster nemlig kun ca 150,- mere :)

Synes jeg du sku gøre istedet for det pjat der.
Men har din computer kun IDE interface (gammel diskinterface), kan jeg godt se problemet.

Eller køb en USB disk, og læg alle dine data på den. ?

Nu har jeg ligesom gigvet dig nogle muligheder.
Hvis du blot ønsker at lave dine diskstørrelser om, skal du bruge Paragon eller lign.
Avatar billede Blandy Praktikant
22. maj 2013 - 10:04 #2
Skal lige nævnes, at hvis det er en enkel disk der er partitioneret i to logiske drev, så skal man være forberedt på, at hvis man udvider sit c-drev partition med d drevet, at det kan gå uopretteligt galt. så tak back up for en sikkerheds skyld, eller som sidewave siger, køb en disk mere og flyt ting fra c over på d drevet, og få ryttet op.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2013 - 16:40 #3
Du skal bare flytte destinationen på din dokumenter mappe til D drevet. Kommer de først der over vil de også være mere sikre ved system nedbrud.
Sådan gøres det i XP:
http://support.microsoft.com/kb/310147/da
I vista og win7 gøres det anderledes:
Her skal man ind under dokumenter, og flytte de fire undermapper manuelt. Det gøres ved at højreklikke på mapperne og vælge egenskaber. Her skulle flytte muligheden komme frem så vidt jeg husker.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2013 - 16:41 #4
System nedbrud menes kun ved virus.
Dør disken fysisk er det lige meget om det ligger på C eller D.
Avatar billede johnbr Seniormester
22. maj 2013 - 17:09 #5
Hej Tak for svar

Det er min nabos pc, som driller ham:)

Disken er delt i to drev C og D og når man gemmer noget på den, så lander det jo automatisk på C drevet.

Det ville være fint, hvis jeg kunne ændre det til D drevet.

Det er primært dokumenter fra Word samt billeder, som lander på pc'en
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2013 - 18:36 #6
Det er så ikke helt rigtigt.
Vælger man at flytte dokumenter mappen flyttes henvisninger til de filer du gemmer også.
Avatar billede johnbr Seniormester
09. juni 2013 - 15:49 #8
købt ny pc
Avatar billede johnbr Seniormester
09. juni 2013 - 15:50 #9
ok
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juni 2013 - 15:51 #10
Ok.
Avatar billede johnbr Seniormester
09. juni 2013 - 15:54 #11
ok