Avatar billede vifa Novice
17. maj 2013 - 09:40 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Outlook Express --> Thunderbird

Hej,

Grundet ny computer har jeg set mig nødsaget til, at skifte fra Outlook Express til Thunderbird, da den nye computer kører Windows 7.

Jeg skal bruge hjælp til at få flyttet alle mine mails og mapper fra Outlook Express til Thunderbird.

Jeg har to mailkonti, og masser af mapper jeg rigtig gerne vil have med over - hvad gør jeg ? :-)
Avatar billede vifa Novice
20. maj 2013 - 13:59 #2
Hej,

Her følger en lille guide hvis andre skulle stå i samme situation.

1. Backup af OE
Først kopieres alle mails fra OE, dette gøres ved:
- åbne OE
- Vælg 'Funktioner' --> 'Indstillinger'
- Klik på fanen 'Vedligeholdelse'
- Markere stien der står i feltet 'Lagringsmappen'

Denne sti angiver hvor mappen med alle OE mails ligger gemt henne. Mappen hedder typisk 'Outlook Express', find denne og kopiere den.

2. Importer til Thunderbird
Flyt den netop kopierede mappe til din nye computer. Installere Thunderbird, og opret din mail konto/konti - vælg 'Importer' under 'Funktioner'.

Funktionen 'Importer' er beregnet til, at flytte mail, adressebøger, indstillinger med mere fra OE til Thunderbird - når du trykker på 'Importer' bliver du spurgt hvad du vil importere - her vælger du bare 'Mail' og vælger den mappe som du netop har kopieret. Alle mails med mappe struktur bliver da importeret til Thunderbird.

3. Import/Export tool
Når du har importeret alle dine mails til Thunderbird, vil du opdage, at Thunderbird har smidt dem ind under 'Lokale Mapper'. Intet problem tænker du i første omgang, indtil du vil drag and drop alle dine mails og mapper hen til den rigtige konto. Her vil du nemlig opdage at Thunderbird ikke vil kopiere alle dine mails og mapper med. Om det er en bug i Thunderbird der gør, at man ikke kan drag and drop så mange mapper og mails af gangen skal jeg ikke kunne svare på, men min løsning var den add-on som hedder ImportExportTools.

Installere denne add-on. Den kan hjælpe dig med, at importere og exportere mails i Thunderbird; og det bliver du netop nød til, da du ikke kan stole 100 % på drag and drop funktionen i Thunderbird. Så behøver du ikke tjekke hvorvidt Thunderbird har fået kopieret det hele med når du drag and dropper.

Et eksempel kunne være din mappe med 'Sendte mails' - du vil gerne have flyttet alle mails i denne mappe til den nye mappe med 'Sendt post'.

- Højreklik på mappen, og vælg 'Exportere alle meddelelser i mappen' --> 'EML format' under 'ImportExportTools'.
- Alle meddelelser i den pågældende mappe bliver exporteret
- Højreklik på den mappe du vil have dine mails importeret til, i dette tilfælde mappen 'Sendt' under din rigtige 'Konto'.
- Vælg 'Importer alle meddelelser fra en mappe' --> 'Kun fra mappen' under 'ImportExportTools'.
- Find den mappe dine mails blev exporteret til.

Dine mails bliver nu importeret til den rigtige mappe på den rigtige konto.

Et andet eksempel kunne være hvis du skulle have en mappe med undermapper flyttet fra 'Lokale Mapper' til din nye 'Konto', vi leger mappen hedder 'Privat':

- Højreklik på mappen 'Privat', vælg 'Eksporter mappe' under 'ImportExportTools' eller 'Eksporter mappe med undermappe' hvis der er undermapper.
- Der bliver nu eksporteret en mappe med navnet 'privat.sbd' samt en fil der hedder 'Indbakke'
- Under din nye konto højreklikker på du på 'Indbakke' (hvis det er her du vil have smidt din mappe)
- Vælg 'Importer m-box fil' --> 'Importer en eller flere m-box filer med undermapper' under 'ImportExportTools'.
- Vælg den fil der hedder 'Indbakke'.

Så er mappen 'Privat' flyttet fra 'Lokale Mapper' til den rigtige placering under din nye konto.