Avatar billede henrikbryld Nybegynder
05. maj 2013 - 10:28 Der er 9 kommentarer

Finde ord som forekommer mere end to gange i samme celle

Kan man i Excel finde vilkårlige ord som forekommer mere end to gange i samme celle?
Avatar billede natkatten Mester
05. maj 2013 - 11:29 #1
Mener du to gange eller mere. Eller er det tre gange eller mere?
Avatar billede natkatten Mester
05. maj 2013 - 11:33 #2
Men her er under alle omstændigheder et bud på en løsning med en formel:

=HVIS(SMÅ.BOGSTAVER(A1)<>UDSKIFT(SMÅ.BOGSTAVER(A1);SMÅ.BOGSTAVER(C1);"";2);C1&" står mere end én gang i cellen";C1&" står kun én gang i cellen")

Teksten, der skal søges i, befinder sig i celle A1.
Søgestrengen (ordet der skal søges efter) er i celle C1.

Denne er SAND, hvis teksten står der to gange eller mere. Hvis teksten skal være der tre gange eller mere, så ændr 2 til 3.
Avatar billede henrikbryld Nybegynder
05. maj 2013 - 13:26 #3
Det kan jeg ikke lige få til at fungerer.
Skal jeg kopierer linjen herunder til c1?
=HVIS(SMÅ.BOGSTAVER(A1)>UDSKIFT(SMÅ.BOGSTAVER(A1);SMÅ.BOGSTAVER(C1);"";3);C1&"
Er c1 dynamisk så jeg kan kopierer det til C2 - C1000?
Jeg bruger Excel 2010 og det er 3 gentagelser eller mere jeg vil finde. Det er forskellige ord der bliver gentaget i de forskellige celler. Hvis ordet forekommer 2 gange i samme celle er det ok. forekommer ordet 3 gange eller mere er forbudt.
Avatar billede store-morten Ekspert
05. maj 2013 - 14:31 #4
Du skal kopiere begge linier:

=HVIS(SMÅ.BOGSTAVER(A1)<>UDSKIFT(SMÅ.BOGSTAVER(A1);SMÅ.BOGSTAVER(C1);"";2);C1&" står mere end én gang i cellen";C1&" står kun én gang i cellen")
Avatar billede store-morten Ekspert
05. maj 2013 - 14:55 #5
Teksten, der skal søges i, befinder sig i celle A1.
Søgestrengen (ordet der skal søges efter) er i celle C1.
Formlen indsættes i D1.

Prøv også denne:

=HVIS(SMÅ.BOGSTAVER(A1)<>UDSKIFT(SMÅ.BOGSTAVER(A1);SMÅ.BOGSTAVER(C1);"";3);C1& ": Står mere end to gang i cellen";C1&": Står kun én eller to gange i cellen")
Avatar billede henrikbryld Nybegynder
06. maj 2013 - 08:19 #6
Tak, det kan jeg godt få til at virke.
Problemet er at jeg ikke kender ordet til C1
Avatar billede natkatten Mester
06. maj 2013 - 13:30 #7
Ok, så du vil søge på et ord, som du ikke kender, men som forekommer 2 eller flere gange? Og hvordan definerer du så et ord? Er "ø" et ord eller et bogstav?
Avatar billede henrikbryld Nybegynder
06. maj 2013 - 13:42 #8
Korrekt.
ord vil være adskilt af mellemrum. Ø er vel et ord, men det vil ikke forekomme alene.
Avatar billede lagunadk Novice
08. maj 2013 - 11:44 #9
Lidt kringlet måde hvis sætningerne er meget lange,
men du kunne lave "tekst til kolonne", med afgrænsning på mellemrum.

Så vil du få en kolonne med et ord i hver kolonne.

Derefter vil du kunne lave noget sammenligning pr række om der er dubletter på en række.

Hvis det er sætninger så vil i,på,om,med, osv. jo højst sandsynligt forekomme som en dublet - men håber det kan hjælpe lidt :)