Avatar billede aleq Juniormester
01. maj 2013 - 22:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ekstern harddisk el. en anden sikker (og forholdsvis billig) løsning til ca. 1TB data

Hej.

Jeg har brug for en sikker løsning til at lagre ca. 1TB data som ikke er for dyr. Det kan godt være en ekstern harddisk på 1TB, men det behøver ikke at være lige den løsning, så længe det er en sikker løsning der ikke koster for meget.

Har I nogle forslag til en god og forholdsvis billig ekstern harddisk på ca. 1TB?

Har I andre forslag til alternativer?

Udgiften skal helst ligge på (eller under) 500,- og må ikke overstige 1000,-

På forhånd tak.
Avatar billede finb Ekspert
01. maj 2013 - 22:41 #1
Avatar billede MADOlsen Forsker
02. maj 2013 - 10:17 #2
"så længe det er en sikker løsning"

Så skal der, som det også nævnes, i den tråd der linkes til, lidt mere end en ekstern harddisk til!
Avatar billede jokkejensen Novice
02. maj 2013 - 11:57 #3
Vil også mene at det er nødvendigt med noget NAS/Raid for noget er sikkert.

/J
02. maj 2013 - 18:22 #4
En sikker løsning! Glem det, det findes ikke :(

Du skal sørge for at have flere kopier af dine data, og på flere lokationer (Addresser og helst ikke i samme by).

Jeg vil lige liste årsagerne til data tab:
1. Brugerfejl (Man kvajer sig og sletter / overskriver dem).
2. Virus.
Diskfejl.
andre hardware fejl.
Tyveri.
Brand.
andre katastrofer.

RAID er godt i servere og storage systmer, men husk det skire dig kun, eller som oftest mod disk fejl og måske andre HW fejl. Det kommer an på hvor godt (læs dyrt), det er lavet, og så er der altid en risiko alligevel. - Så jeg vil sige! Glem det

Såhhh. Køb et antal externe diske, skift dem rundt jænligt, lav en fuld virus scanning hver gang, du vil fjerne en. Husk sikker fjernelse, hver gang.
Hvor tit du vil skifte diskene, kommer an på hvor meget data, du vil sætte på spil hver gang.

Hvordan har du fået slæbt så meget data sammen?
02. maj 2013 - 18:24 #5
Det bedste backup medie er bånd. Men de gode båndteknologier (SDLT og LTO) er kostbare.
Avatar billede max-payne Nybegynder
03. maj 2013 - 06:52 #6
Det skal være en billig løsning !
Så det skal ikke være NAS/Raid.
RAID kræver oftest 2 hard-diske, og går den ene ned så er data på disk 2 tabt.
Bånd er forældet, Windows stoppede Bånd-lagring i 2003.
Windows Server 2003 var sidste styresystem som supportede båndlagring.
1 TB harddisk 445,00 kr
http://www.edbpriser.dk/harddisk/hgst-ultrastar-a7k2000-hua722010cla330-1-tb-id-714878.aspx

Bedste lagrings form:
Køb 2 HD's af forskellig producent. Kopier dine data til de 2 diske, så du har 2 ens diske. Gem den ene af vejen og undgå at bruge den da det er opstarterne som ødelægger diskene.

Selv har jeg flere 1TB HD's, købt da 1 TB var det største man kunne få. Jeg brugte altid at køge 2 diske så jeg havde en Master og en BackUp.
Åbner jeg diskene i HD-Tune, kan det ses at de har været startet mindre end 10 gange og kørt under 20 timer.
Avatar billede jokkejensen Novice
03. maj 2013 - 07:35 #7
"Windows Server 2003 var sidste styresystem som supportede båndlagring."

.. ævv nu gik jeg lige at og troede DPM klarede den fint med bånd. men nej som rogerrabit siger, er det dyrt.

høj sikkerhed og lav pris hænger sjældent sammen. Lidt lige som vi kender med andre produkter.

Så spørger må lige vurdere hvad sit data er værd, og om han har tid til dagligt at lave en disk kopiering og aflevere den anden externe disk hos sin nabo eller bankboks hver fyraften. Nøjes med raid (nok 1500-3000,-), eller ud i noget remote/cloud. inden vi ryger i flæsket på hinanden :)
Avatar billede aleq Juniormester
05. maj 2013 - 10:15 #8
Tak for jeres svar. Opret svar.
06. maj 2013 - 14:10 #9
Du kan også kombinere disk / USB mem / SD Kort / Optiske medier.

Det vigtige er at du har flere kopier, samt off-site kopi.

Du skal kontrollere at du kan læse dine kopier på andre maskiner.

Men taler vi om Virksomheds data på en server?
Eller er det privat på en eller flere PC'er?
06. maj 2013 - 14:30 #10
>max og jokke. Lige et par kommentarer til jeres sidste indlæg.

RAID: Nej man mister ikke data hvis der går en disk i stykker.
Dog undtaget RAID 0 (Striping) og RAID 7 (jbod = just a bunch of disks). Ingen af de to, er RAID, da der ikke redundency i dem, men de bliver håndteret af en RAID controller.

Der er dog visse omstændigheder man skal være opmærksom på med RAID. RAID kører videre, hvis der går en disk i stykker, og man kan skifte disken, og få den rekonstrueret. er det hotswap gøres det kørende.
Men! hvis man er meget uheldig, er risikoen at en anden disk går i stykker, inden man får skiftet den defekte, eller inden den er rekonsrueret, så får man brug for sin backup. Med store diske kan en rekonstruktion tage mange dage!
Er der en fejl på en af de andre diske (Source disks), kan RAID controlleren ikke rekonstruere. Så får man brug for sin backup.

RAID sikre ikke mod de andre forhold jeg skrev i min første kommentar.
Så RAID kan aldrig stå alene som data sikring. Man skal stadig have backup og off-site kopier.

mht Bånd:
Bånd lever i bedste velgående. Det er stadig hurtigst, sikrest og billigst pr. GB. Når vi taler om størrer mængder.
Selvom Disk to Disk backup, bliver mere og mere brugt, så bliver der stadig brugt bånd. Hvor man så laver en Disk to Disk to Tape.
Men man skal stadig huske at primær og sekundær data må ikke være på samme addresse.

Der er heller ingen grund til at MS skulle bruge tid på at vedligeholde en backup application, som der ikke er nogen der bruger. De fleste bruger den applikation der følger med drevet (Hvis et enkelt drev i en maskine), eller størrer applikationer hvis der bliver brugt autoloadere eller tape libraries.

Tag et kik på www.lto.org, hvis du har lyst.