Avatar billede ut-zone Nybegynder
11. april 2013 - 13:53 Der er 21 kommentarer

Har købt PC med 128gb SSD-harddisk, men den siger der kun er 91,8??

Hej.

Jeg købte for en uge siden en computer i elgiganten - Samsung 9-serien 13.3" Ultrabook (platin sølv). I produktinfo står der at der er en SSD-harddisk på 128gb, men når jeg checker c-drevet, siger den, at der kun er 91,8gb til rådighed. De Ca.35 gb er optaget af windows 8, så der er egentlig ikke så meget tilbage til mine egne filer. Er det meningen der skal være så stor forskel på det? Ved godt at 128gb på papiret reelt svarer til ca. 119gb.

Jeg skrev til samsung, og de svarede ikke på pladsforskellen, blot at windows fylder meget, og hvis jeg vil have mere plads, må jeg udvide. Men det kunne nu være rart med de ekstra gb, jeg nu havde regnet med at få til rådighed :)

Jeg har også prøvet at google det og checke rundt herinde, men synes ikke jeg har kunne finde noget

Varekoden for computeren er SANP900X3DA02
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 13:58 #1
Mon ikke den har en partition med windows 8, således du kan reinstall.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. april 2013 - 14:02 #2
der må ligge en skjult partition på ca 20gb med det software, som maskinen er født med. Hvis du brænder gendannelses-dvd'er (det må ligge et program til det), så kan du slette den skjulte partition med et program som fx gparted, og udvidde c-drevet til maks.
http://gparted.sourceforge.net/
du skal bruge en live-cd / usbtil gparted, så det ikke bliver indlæst, men kører direkte fra cd/usb.
Avatar billede ut-zone Nybegynder
11. april 2013 - 14:02 #3
Men det så bare ud til at windows er en del af de 91,8gb, da der fra start kun var ca. 55gb ledigt plads som jeg kunne bruge af.
Altså 91,8gb i alt og 55gb ledig plads
Avatar billede Blueeyez Mester
11. april 2013 - 14:05 #4
Der bruges altid gb på systemet.. Hvis du køber en hdd på 2000 gb så ser du ca 1850 gb..
Avatar billede claes57 Ekspert
11. april 2013 - 14:15 #5
windows 8 med dvale-fil og sleep-fil kan nemt bruge 30gb, og så lidt til user-mappen.
Avatar billede Blueeyez Mester
11. april 2013 - 14:26 #6
Husk system gendannelse ;-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 15:27 #7
Jeg er enig i det er normalt, det er bla derfor jeg generelt anbefaler 250 GB SSD frem for 128 GB.

Til dette hører også endnu en dårlig plads-nyhed.
HDD vil gerne ha 25% af disken fri til defragmentation.
SSD vil gerne ha 20% af disken fri for at TRIM kører optimalt.

Du har endnu mindre plads til "dig selv" end du før angav (55 GB)

En god ide er at evt. få slettet den partition jeg omtalte oppe i #1
Avatar billede Blueeyez Mester
11. april 2013 - 15:36 #8
Og derfor kører man system på hdd 1 og køber ekstern eller en intern mere, men jeg tror næppe der er plads til 2 i denne...
Avatar billede ut-zone Nybegynder
11. april 2013 - 16:32 #9
Så lige for at få det på det rene. Det vil ikke nødvendigvis hjælpe at køre "Fjern alt, og geninstaller Windows", men det vil kun hjælpe at slette den partition du nævnte? Og vil jeg kunne gøre det uden en ekstern brænder?

Og i så fald, hvis jeg sletter partitionen, vil det så gå ud over ydeevnen?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 17:08 #10
Hvis du fjerner partitionen uden at brænde ud, så mister du muligheden for at senere geninstallere windows.
Det svarer til hvis du havde fået windows med på DVD, så smed du den væk uden at have en kopi.

Du kan kun få pladsen ved at slette partitionen.

Det vil under ingen omstændighed skade ydeevnen.
Avatar billede ut-zone Nybegynder
11. april 2013 - 19:48 #11
Okay nu forstår jeg bedre. Nogen der kender en god guide til at lave recovery-dvd? Det mest optimale vil være hvis det kunne gøres på en usb, da der ikke er en intern dvd-afspiller i min computer.

Vil man egentlig ikke miste garantien, hvis man nu sletter partitionen, og den fx skal til reparation på et tidspunkt?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 21:10 #12
Nej det vil jeg ikke mene, men du kan efter rep risikere at modtage en tom HDD.
Avatar billede ut-zone Nybegynder
12. april 2013 - 10:45 #13
Tak for det :)

Lige til sidst (igen). Er der nogen der kender en guide (som 100% virker) til at lave en recovery-disk til windows 8? Har prøvet at søge lidt, og det virker til at de fleste guides er til en repair-disk og ikke en decideret recovery-disk.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. april 2013 - 20:05 #14
Hvad hedder dine filer, er der mulighed for et billed ?
Avatar billede ut-zone Nybegynder
12. april 2013 - 20:14 #15
Hvad for nogle filer tænker du på?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
13. april 2013 - 10:04 #16
De filer du ønsker backup af.
Avatar billede ut-zone Nybegynder
14. april 2013 - 22:57 #17
Jeg er ikke helt med? De filer jeg ønsker at lave backup af, er vel den partition jeg ønsker at brænde ud, og den ved jeg ikke lige hvordan jeg får adgang til.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
15. april 2013 - 19:25 #18
Det ser ikke ud til du kan hive en egentlig install disk ud af den.

Du har vist et par muligheder, enten via dit recovery system at lave backup til en anden disk/DVDer.
(samme som #2 siger og funktionen findes)

Eller.

Hvis du har Windows koden (den kan om nødvendigt hentes ud af registreringsdatabasen), så kan du skaffe dig en DVD med samme Windows version og bruge den kode.
Koden står tit i bunden af pcen.
Avatar billede ut-zone Nybegynder
18. april 2013 - 19:52 #19
Okay, så jeg vil i princippet kunne slette partionen, og hvis det bliver nødvendigt - bruge hvilken som helst Windows 8 install-CD og så bare bruge mit eget Windows-serial?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. april 2013 - 10:08 #20
Ahh ikke helt, versionen skal passe til koden.

Jeg kommer til at tænke på du nok har en OEM windows version og det kan muligvis blokere for den løsning.

Jeg ville forsøge først på en tilfældig tom HDD (så du om nødvendigt kan montere den originale).
Avatar billede ut-zone Nybegynder
24. april 2013 - 19:08 #21
Nu er jeg ikke så teknisk begavet på det område - jeg vil nødig til at rode for meget med harddisken fysisk.

Det ser ikke umiddelbart ud til at der er nogen guide til at lave en recovery dvd/fil til windows 8 der 100% virker eller bare en samlet enkelt trin-for-trin guide til at løse mit problem?

Det jeg lidt er ud i er måske bare at opgradere harddisken vha. microSD - det andet er måske lidt risikabelt at begynde at kaste sig ud i.
Jeg siger mange tak for hjælpen. Jer der har været med til at hjælpe, kan bare lægge et svar, så giver jeg point.