Avatar billede Frostrar Nybegynder
20. marts 2013 - 17:34 Der er 18 kommentarer

Åbent netværk eller ej

Hej

Jeg arbejder på en cafe i København. Min chef har spurgt mig om det er nødvendigt med password til vores wifi. Folk kommer der tid og arbejder og det er nødvendigt vi har wifi. Vores tidligere wifi havde en simpel kode.

Hvad taler for / imod at sætte password på netværket?

Folk kan jo nemt bare gå ind på cafeen og se netværketskoden på væggen så folk der bor over kan jo nemt bruge det alligevel hvis de vil det.

Tak
Avatar billede Blueeyez Mester
20. marts 2013 - 17:40 #1
Hvis der bor folk så tæt på at de opfanger signalet kan udnytte det til ulovlige ting, da det er jeres net så får i jo skylden...

Folk kan os "hacke" hinanden medmindre i har isoleret hver klient..

Derefter så vil signalet os være uden kryptering så Bent kan opsnappe hvad Lars foretager sig (ved ikke om isolation af klienterne vil forhindre følgende)
Avatar billede chalde Seniormester
20. marts 2013 - 18:03 #2
Husk også på, at i er omfattet af logningsbekendtgørelsen. Se evt: http://www.erhvervsstyrelsen.dk/krav_udbydere
Avatar billede martens Guru
20. marts 2013 - 19:51 #3
Nu ved jeg ikke, hvor mange bruger der er på dette net ( officielt ), men en mulighed er vel at lave et accesspoint, der så lige skal en tur gennem en server med validering ..

Men har I ressourcer til at sætte en PC op, der kan validere brugere/oprette dem og generere passwords er her et meget godt bud :

http://sourceforge.net/projects/easyhotspot/
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. marts 2013 - 19:55 #4
#1 Der er er faldet dom for at ejeren af en åben wifi ikke kan straffes, ihf indtil han bliver bevist om problemet, (med mindre det er ham selv) det skal bevises hvilken person der har lavet ulykkerne.

Tag biblioteket, der går du bare ned og kobler dig på, så er der (på mit lokale) altid 10-30 Megabit anonym forbindelse.
Det turde de ikke hvis de selv stod med evt. regning.
Avatar billede chalde Seniormester
20. marts 2013 - 20:07 #5
#4 Der er tale om en dom over en privat ejer.
Når der er tale om at man agerer udbyder, så træder logningsbekendtgørelsen i kraft.
Avatar billede Blueeyez Mester
20. marts 2013 - 20:12 #6
#4 ja okay, bruger ikke biblioteker ;-)

Men det jeg mest frygter er så hvis nogen misbruger det netværk (jeg kender ikke beliggenheden)

Dernæst så bør der os gøres så opsætningssiden på routeren kun kan tilgås over lan og ikke wifi (tænker fortsat på kundernes sikkerhed)
Avatar billede chalde Seniormester
20. marts 2013 - 20:16 #7
#6 Skal caféen så også sørge for filtrering m.m? Det må være kundens eget ansvar at sikre sin maskine og transmission hvis de vælger at benytte et offentligt tilgængeligt netværk.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. marts 2013 - 20:31 #8
Ja der er jeg enig #6
Det samme gør sig gældende på TDC hotspot (bla. alle Statoil).
Avatar billede Blueeyez Mester
20. marts 2013 - 20:38 #9
#7 kommer igen an på beliggenheden, det jeg frygter er at nogen bor tæt nok på til og opfange det trådløse netværk...

Umiddelbart kan man nøjes med og kalde det trådløse netværk det cafeen hedder.. Umiddelbart halter Danmark bagefter hvilket er godt, men os lige skræmmende (hvis vi nu antager nogen vil ha det sjovt på andres vilkår)
Avatar billede chalde Seniormester
20. marts 2013 - 20:50 #10
#9 Hvad er det du frygter ved det (du skriver det er kundens sikkerhed du er bekymret for)?
Personligt ville jeg holde fokus på virksomheden og sikre at de ikke ender med at få en kedelig sag på nakken.
For kunden hedder det: "Brug af vores internet er på eget ansvar. Gældende lovgivning skal overholdes. Vi logger alt hvad du foretager dig osv..."
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. marts 2013 - 21:06 #11
Ups, det var faktisk #7 jeg ville erklære mig enig i.

#9 Det offentlige stiller så mange åbne netværk til rådighed, at jeg ikke kan se at cafeen skulle være i særlig fare.
Indtil nu har alle jo også kunne bruge det blot ved at kigge på væggen.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. marts 2013 - 21:20 #12
Relevant info vedrørende en evt. regning...
http://jyllands-posten.dk/digitalt/article3984399.ece

En af de afgørende domme...
http://www.scribd.com/doc/5627278/ifpidom050908

Som sagt er Cafeen ikke selv juridisk i fare.
Avatar billede Blueeyez Mester
20. marts 2013 - 21:44 #13
#11 sandt, men som nævnt før kommer det an på beliggenheden og dette er blot for at undgå at nogen sætter en sniffer på det.. Men oplys kunderne om de selv står for beskyttelse , så må de jo se tiden an :-)
Avatar billede Frostrar Nybegynder
21. marts 2013 - 13:40 #14
Så hvad er konklusionen helt præcis.

Er den at vi blot bør beholde netværket som det er nu med en kode og den smule besvær det medfører gæsterne? Eller at det at lade netværket være udbeskyttet af et password?
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2013 - 14:02 #15
I kan godt lade det være åbent :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. marts 2013 - 17:27 #16
Vil nogen lave ulykker så henter de bare koden på væggen, altså hjælper den intet (hyppige skift af kode vil højest genere dem der ikke kan se væggen).

Åben det og se hvordan det går.
(sluk det når cafeen er lukket)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 16:36 #17
Jeg lægger et svar til evt. delt pointgivning da jeg mener at ha afklaret den juridiske hæftelse cafeen (ikke) har, hvilket må/bør være ret afgørende.
(Risikerede de et stort erstatningskrav, så galt det om at få lukket)
Avatar billede Blueeyez Mester
08. april 2013 - 21:16 #18
Afmelder tråden.