Avatar billede michaeltryl Seniormester
22. februar 2013 - 14:10 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

mysqli where felt begynder med tal

Jeg håber nogen kan fortælle mig hvordan jeg finder alle felter hvor noget starter med et tal.

jeg har fundet denne side
http://stackoverflow.com/questions/1214035/mysql-if-it-starts-with-a-number-or-special-character

hvor der står man kan bruge
WHERE felt NOT REGEXP '^[[:alpha:]]'

men jeg kan ikke få det puttet ind i en Prepared Statement.
Håber nogen har et bud
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. februar 2013 - 15:46 #1
Der er ingen variable data i den WHERE-del, så der er ingen parameters til et prepared statement. Du fyrer den bare af ;)
Avatar billede olebole Juniormester
22. februar 2013 - 16:22 #2
<ole>

Hvis der ikke er værdier, som skal erstattes af parametre/argumenter, kan du bruge query

/mvh
</bole>
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2013 - 18:18 #3
Som sagt er der ingen vaerdi at saette her.

Hvis regex var variabel, saa burde du kunne lave:

WHERE felt NOT REGEXP ?

og saette en string parameter der.

Mere vigtigt: SO spoergsmaalet lyder paa hvordan man tester paa om noget starter med et tal ELLER MED ET SPECIALTEGN. Hvis du skal finde det som starter med et tal, saa duer den loesning ikke!!

Saa skal du nok snarere bruge (utestet):

WHERE felt REGEXP '^[[:digit:]]'
Avatar billede michaeltryl Seniormester
23. februar 2013 - 15:53 #4
jeg får denne fejl

Parse error: syntax error, unexpected ':', expecting ']' in .... line 195

min linie 195 er her

$stmt3 = $mysqli->prepare('select vare_id, vare, pris, vare_gr.vare_gr from vare
join vare_gr on vare.vare_gr = vare_gr.vare_gr_id WHERE vare.vare REGEXP '^[[:digit:]]' ORDER BY vare.vare ASC');
Avatar billede arne_v Ekspert
23. februar 2013 - 19:29 #5
Problem med ' inden i '' !

Proev bare at erstat de yderste '' med "".
Avatar billede michaeltryl Seniormester
24. februar 2013 - 09:14 #6
mange tak for hjælpen - synes jeg havde prøvet den løsning :-)
vil du have point så bare svar :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2013 - 15:55 #7
svar