Avatar billede wiskar Nybegynder
15. februar 2013 - 07:26 Der er 25 kommentarer

valg af NAS server

Hej

jeg er helt ny i nas verden, men har en ganske go generel viden inden for computerbrug. Jeg vil gerne have en nas server hvis brug mest skal bruges til streaming på min mediacenter pc i stuen. Og det foregår altid i 1080p så det er ikke bare streaming i små filer. Vil selvfølgelig også gerne kunne tilgå den fra ethvert sted. Den skal bare være hurtig at overføre til og fra, og gerne med mindst 4TB plads. Et stort plus vil også være en energi rigtig løsning, da den skal stå tændt hele tiden.

Håber der er lidt hjælp at hente og gode forslag. Pris skal heller ikke være for overdrevet.

Vh
Allan
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2013 - 15:48 #1
synology 212J er hvis fint hvis du ikke er dne store kender.
Avatar billede wiskar Nybegynder
14. februar 2013 - 15:54 #2
Jeg behøves ikke en skrabemodel bare fordi jeg er ny med nas. Skal nok lære det. Jeg ved bare ikke hvad specs jeg skal kigge efter som sådan.xy
Avatar billede sinumsen Nybegynder
14. februar 2013 - 16:49 #3
Synology 212 er som sådan ikke en skrabemodel. Den vil fint kunne varetage dit behov. Men gå på opdagelse i specs på de forskellige Synology modeller og find den der passer dig. De kan meget... Rigtig meget, men fra mig selv ved jeg det er pisse irriterende at købe for småt da behovet har det med at vokse og at man egentlig også gerne ville have leget med alt det andet de kan. http://www.synology.com/index.php?lang=dan

Jeg har selv en god ven der har investeret i en DS713+ og han er meget glad for den. Den ser også ud til at kunne alt andet end at brygge kaffe til ham mens han sidder og leget med den.
Avatar billede wiskar Nybegynder
14. februar 2013 - 16:50 #4
Men hvad skal man kigge efter? Er det ikke bare en computer man køber i bund og  grund?  Den model du linkede til har ingen hdd. Hvilken type køber man så?
Avatar billede wiskar Nybegynder
14. februar 2013 - 16:54 #5
He he. Kaffe ville da ellers være fint. Vil lige kigge på det link du sendte. For jeg aner heller ikke hvad de kan andet end at være en fil server. Er synology the way to go?
Avatar billede wiskar Nybegynder
14. februar 2013 - 17:41 #6
Og hvilke HDD vil i anbefale og i hvad raid system? Jeg har nok ikke økonomi til at fylde den med SSD, men kom endelig med nogle bud.
Avatar billede wiskar Nybegynder
14. februar 2013 - 17:55 #7
Er cpu og ram virkelig tilstrækkelig i DS212J??? Det lyder af virkelig lidt. DS713+ er vist lidt for dyrt for mig, og tror heller ikke jeg får brug for den store maskine.
Avatar billede wiskar Nybegynder
15. februar 2013 - 07:29 #8
Men er 212j virkelig nok hvis jeg engang i fremtiden skal streame mere end 1 1080p film samtidig?
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2013 - 09:20 #9
ja den er rigelig! den kan det du skal - du skal blot købe 1 eller 2 hdder...
Avatar billede wiskar Nybegynder
15. februar 2013 - 09:29 #10
Ok. Er der nogle specielle du kan anbefale, med henblik på hastighed? Som sagt har jeg ikke lige råd til 2 stk ssd, men kom gerne med link til nogle alligevel. det kunne jo være :).

Men hvis 212j kan rigeligt, hvad kan 713+ så eftersom den er 3 gange dyrere?
Avatar billede chalde Seniormester
15. februar 2013 - 10:09 #11
#10 Dual LAN, kraftigere CPU, mere RAM, Esata m.m.
Den er lavet til at køre i mindre kontormiljøer, hoste hjemmesider for mindre virksomheder m.m. Dvs. den har flere muligheder og mere power end hvad den almindelige hjemmebruger får behov for.

Personligt vil jeg også anbefale en i ds212j størrelsen til husbehov. Kan dække dit behov uden problemer.
Hvis du forventer at udvide kapaciteten med tiden, så er en ds413j måske vejen frem.

Af harddiske, så tag et kig her først: http://www.synology.com/support/hd.php?lang=dan
Personligt ville jeg nok vælge diske i WD's Red serie, som er lavet til NAS. De koster dog lidt mere end andre, så det afhænger af budget.
Avatar billede Wildcard Nybegynder
15. februar 2013 - 14:04 #12
Hej, lidt sent, men måske kan andre bruge det senere.

Men jeg valgte at bygge en for en kammerat selv. Det totale beløb minus harddiske blev omkring 2500 kr.

specs er:

intel 3470T (2.9 GHz (max 35W ved 100% cpu usage)
Corsair DDR3 PC1600 8GB CL10 VENGEANCE RAM x 2
Asrock H77M-ITX mITX bundkort
Server HDD der kan spin down (10W pr HDD ved max capacity)

Fanless CPU cooler
Fanless PSU
mITX tower, med enkelt blæser, som køre på cpu power stikket.

Rent powermæssigt bruger towered ved idle omkring 10-17W,
når der arbejdes max bruger den omkring 55W grundet HDD.

Gennemsnits temp på CPU er omkring 40grader. Hdd rammer desværre 45 igennemsnit.
Der er ingen larm, kun fra HDD når de arbejder.

Hvis man kigger på diverse synology og qnap. Så bruger den en smule mere watt.
Men i forhold til, hvad man får. Så er prisen rigtig billig, samt strøm besparende.
2.9 ghz quad core, med 16 gb ram. Samt muligheden for at opgradere senere og fylde flere HDDer i.
Avatar billede wiskar Nybegynder
15. februar 2013 - 14:13 #13
Nu er det så jeg kommer i tvivl igen. Det lyder mest som en almindelig computer du har samlet der end en nas. Eller har jeg misforstået hvad en nas overhovedet går ud på?
Avatar billede chalde Seniormester
15. februar 2013 - 15:11 #14
#13 En NAS er i princippet bare en lille server, hvilket i princippet sagtens kan være noget man selv strikker sammen.

Men NAS = Network Attached Storage = Lagring over netværk.

Mange NAS idag er dog blevet så avancerede, at der i realiteten er tale om mere en bare lagring.

Fordelen ved at lave en selv: Du vælger selv hvad den skal bestå af, både hardware og softwaremæssigt.
Ulempen: Du skal gøre det hele selv, hvilket til tider kan være en anelse langhåret medmindre man har forstand på det.

Fordelen ved en færdigbygget: Virker ud af boksen, ikke så meget der skal tages stilling til, specificeret firmware.
Ulempen: Ikke altid man kan udvide den, jungle af typer/modeller (alt mellem det værste bras til højtydende og alsidig).
Avatar billede wiskar Nybegynder
15. februar 2013 - 16:02 #15
Altså jeg har tit samlet mine egne stationære. Men hvordan skiller det sig ud fra en nas? Aner intet om hvad software osv der skal til. Går ikke ud fra man  ligger Windows på den :) ? Sådan som du skriver det, så forstår jeg det som om jeg lige så godt kunne tage min stationære , slutte den til netværk og kalde den nas.
Avatar billede chalde Seniormester
15. februar 2013 - 16:07 #16
#15 I princippet ja. Og du kan også løse det med Windows og på en helt almindelig computer.
Der findes også mere specialiserede løsninger til formålet så som freenas: http://www.freenas.org/
Det hele afhænger af hvor meget man vil betale, hvor meget man selv vil rode med og hvilke funktioner den skal have.
Avatar billede wiskar Nybegynder
24. februar 2013 - 09:50 #17
Ja hvad muligheder der er af funktioner er jeg ikke helt 100% klar over. Jeg ved bare jeg primært skal streame 1080p film over den til min mediacenter uden lag OVERHOVEDET. Jeg er en kvalitets bevist person når det kommer til film og hifi :)
Men jeg kan slet ikke afvise om jeg vil bruge den til andet også når jeg finder ud af hvad den kan helt precis.

Hvilke HDD vil i anbefale når man tænker på hastigheder? SSD er selvfølgelig det bedste, men når jeg skal op på mindst 4TB er det ikke en helt holdbar løsning.
Avatar billede wiskar Nybegynder
24. februar 2013 - 09:55 #18
En anden ting er også at jeg gerne vil opretholde min overførselshastig over lan på 60-70Mb/s. Har hørt mange klage over at overførslen til deres NAS går meget langsomt.
Avatar billede chalde Seniormester
24. februar 2013 - 10:15 #19
#17 Personligt ville jeg kigge efter 24/7 diske hvis den skal køre hele tiden (f.eks. WD's Red serie).

#18 Infrastrukturen skal naturligvis være der. Dvs. mulighed for gbit hele vejen osv.
Dertil så er det godt lige at tjekke hvad den enkelte NAS lover samt reviews om den rent faktisk holder det.
Synology har en oversigt over ydeevne: http://www.synology.com/products/performance.php?lang=dan
Men det er naturligvis under bedste forhold, så uafhængige reviews er det bedre at gå efter.
Avatar billede wiskar Nybegynder
24. februar 2013 - 10:22 #20
Min infrastruktur er helt på plads. Min router kan sagtens håndtere det hele osv. Jeg skal bare være sikker på jeg får valgt den rigtige NAS og HDD
Avatar billede wiskar Nybegynder
24. februar 2013 - 10:36 #21
Er WD's red serie også go når det kommer til performance??? Et er jo at de er gode til at køre 24/7.
Avatar billede wiskar Nybegynder
24. februar 2013 - 13:34 #23
Har set nogle af de sider der. Jo jeg bliver lidt klogere, men jeg ville stadig ikke kunne svare på om de er bedre efter at have læst det. Tror muligvis jeg har læst for meget efterhånden ;)
Avatar billede wiskar Nybegynder
25. februar 2013 - 15:51 #24
Beklager jeg spørger så meget :). Men er stadig en lille smule i tvivl. Hvad med DS213+???. Der står godt nok den er designet til kontorer, men er en NAS ikke en NAS??? Hvad gør at den er designet til "kontorer"?

I forhold til merprisen når man sammenligner med DS212j, så syntes jeg at DS213+ virker meget bedre når man ser på specs. Er det rigtigt? Der er vel intet der gør at den ikke kan bruges i hjemmet, i stedet for kontorer?
Avatar billede chalde Seniormester
25. februar 2013 - 16:32 #25
#24 se #11.
Der er intet der gør at den ikke kan bruges i hjemmet, den har blot flere funktioner som for den gennemsnitlige hjemmebruger ville være overkill.