Avatar billede mebambi Nybegynder
12. februar 2013 - 20:21 Der er 10 kommentarer

Afspille wav filer

Hvad bruger i til at afspille lydfiler med på jeres hjemmesider.

Vi har i dag en løsning hvor man skal installere WMP Chrome plugin, men det virker ikke alle steder, de kan godt hører lyden, men de har ikke muligheden for at spole frem og tilbage, derfor søger jeg en løsning der virker alle steder - helst uden plugin.

Nogen ideer? 200 point til det forslag der løser sagen :)
Avatar billede olebole Juniormester
12. februar 2013 - 21:16 #1
<ole>

Som gammel lydtekniker og 'instrumentbetjener' gennem 45 år har jeg den dybeste respekt for folks musikalitet og kunne aldrig finde på at belemre dem med musik, jeg tilfældigvis synes om - og effektlyde er ofte hamrende irriterende for normalthørende  =)

Hvis du insisterer på at have lyd på siden, bør du nok konvertere filerne til f.eks. mp3 og afspille med en player i Flash - eller bruge HTML5's audio tag. Sidstnævnte er dog ikke uden problemer, grundet browsernes forskellige foretrukne lydformater.

Husk under alle omstændigheder at gøre det til et frivilligt tilvalg for brugeren at tænde for lyden på siden.

Og så hører spørgsmålet i øvrigt nok til i denne kategori og ikke under PHP  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede mebambi Nybegynder
12. februar 2013 - 21:47 #2
Jeg kan kun give dig ret, men det er dog ikke lyd på hjemmesiden på den måde :)

Der er tale om lydfiler der generes af vores telefoni system til interne kontrol, derfor er det wav filer og dem kan vi ikke konvetere, det er for tidskrævende.

Det er kun i et lukket system og det er lydfiler man selv starter, når der skal laves kontrol :=)

Vores interne system er lavet i php, så regner med at kategorien er korrekt
Avatar billede KHHP Juniormester
12. februar 2013 - 22:03 #3
Kunne man tænkes at bruge en JavaScript-baseret player, såsom JWPlayer? Den skulle da kunne klare opgaven. Man må jeg antage at alle de maskiner, i bruger til at lytte til disse optagelser, har nogenlunde samme software-konfiguration og derfor burde det ikke give problemer.
Avatar billede mebambi Nybegynder
12. februar 2013 - 22:12 #4
Vi bruger som udgangspunkt Chrome, men nogle maskiner er windows og andre Linux (ubuntu), har du erfaringer med ubuntu/chrome og JWplayer og er det helt uden plugin mm? :)

Tak for dit svar
Avatar billede olebole Juniormester
12. februar 2013 - 22:15 #5
Nej, PHP kan intet gøre for dig. Dette er ren browserkode, så (D)HTML-kategorien er den korrekte  =)

Prøv denne kode:

<script type="text/javascript">
(function(){
    var elmPlayer = document.createElement("embed");
    elmPlayer.setAttribute("hidden", true);
    elmPlayer.setAttribute("autostart", true);

    window.soundPlay = function(path) {
        elmPlayer.setAttribute("src", path);
        document.body.appendChild(elmPlayer);
    }
})();
</script>

Så burde du kunne køre en *.wav med:

soundPlay("sti/til/fil.wav");

- men det kræver, at QuickTime, RealSound, el.lign. er installeret
Avatar billede olebole Juniormester
12. februar 2013 - 22:16 #6
- og #5 var en kommentar til #2  =)
Avatar billede mebambi Nybegynder
12. februar 2013 - 22:44 #7
Tak Ole..

Måske spørg jeg vil dumt, men det skal der jo være plads til engang imellem, din kode vil den fungere hvis man har VLC installeret
Avatar billede olebole Juniormester
12. februar 2013 - 22:47 #8
Aner det ikke. Prøv  =)
Avatar billede tobrukDk Novice
12. februar 2013 - 23:51 #9
#7

Hvis jeg var dig ville jeg tag html5 video. men det kommer som sagt også an på hvilken browser de bruger.

Som Olebole skrev tidligere:

eller bruge HTML5's audio tag. Sidstnævnte er dog ikke uden problemer, grundet browsernes forskellige foretrukne lydformater.

så det er ved at overveje om man skal gøre det eller hvad?.

Ville personligt selv tag HTML5 da du er utrolige sikker på at de næsten har de nyeste browser :) Jeg læste for noget tid siden at mere end 80% bruger det. det var en blog side men det er lidt øv at jeg ikke personligt har linke til dig og andre.
Avatar billede mebambi Nybegynder
12. april 2013 - 16:25 #10
Tak.. I kan bare lægge et svar