Avatar billede eholmann Nybegynder
08. februar 2013 - 15:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

MoBo problem?

Hej eksperter.
Jeg har googlet mig frem til, at I måske kan hjælpe mig med et par (små) opgaver!
Lidt historie først:
Købte en laptop for et år siden og flytte alt til denne fra min st. Pc. Installerede Linux Mint 12, som bare har kørt fremragende. Opstart og ned blot 25 % sammenlignet med Win Xp! Det har været og er stadig en god oplevelse.
Men.....
Inden for de seneste uger er der, under opstart flg. problem:

"CMOS checksum error" og så kan jeg vælge F1 eller del for at komme videre.
Det kunne så være batteriet, men mit ur viser, hvad det skal og det indbyggede værktøj siger, der ikke er et batteri!
Jeg kan godt leve med problemet, men det må jo være kommet af en eller anden grund!
Nogen, der har et bud på en løsning.

Lidt data på min gamle Pc;

Aopen XCcube EZ945

Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz
1.5GB Dual-Channel DDR @ 200MHz (3-3-3-8)
MB: Manufacturer AOpen  Model EZ915
Brand    Phoenix/Award Technologies, LTD
Version    6.00 PG
Date    01/26/2005

- - - -

Under opdaterin af mine programmer får jeg følgende meddelelse:

Kunne ikke hente alle arkivindeks.
Arkivet er muligvis ikke længere tilgængligt eller kunne ikke kontaktes på grund af netværksproblemer. Hvis den er tilgængelig, vil en ældre version af denne indeksfil blive brugt. Ellers vil arkivet blive ignoreret. Kontrollér din netværksforbindelse og sikr dig at arkivadressen står rigtigt i egenskaberne.
Failed to fetch http://ppa.launchpad.net/zedtux/rhythmbox-albumartsearch/ubuntu/dists/oneiric/main/source/Sources  404  Not Found
Failed to fetch http://ppa.launchpad.net/zedtux/rhythmbox-albumartsearch/ubuntu/dists/oneiric/main/binary-i386/Packages  404  Not Found
Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead.

Sådan har det været fra jeg installered Linux, men bekymrer mig ikke, som sådan, men efterlyser en evt. løsning.

Det var da en ordenlig smørre. Håber det er OK og i øvrigt det rette sted i forumet!

Mvh. EHolmann
Avatar billede 220661 Ekspert
08. februar 2013 - 16:11 #1
Har set på et billede af din pc, og jeg kan heller ikke se et bios batteri. Men data skal jo lagres på en måde, og det kræver strøm, når du ikke har spænding på maskinen. Det kunne være en kondensator eller lignende der skulle klare dette i en kort periode. Men sådanne komponenter har det med at udtørre og når dette sker holder de ikke de specifikationer de skal, og det kan derfor være du får denne checksum error fejl.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. februar 2013 - 16:12 #2
Med hensyn til fejl fra dit styresystem kan jeg ikke supporte.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. februar 2013 - 16:15 #3
Opdater bios. R1.04 fra 2007
Avatar billede eholmann Nybegynder
08. februar 2013 - 17:01 #4
Tak for svar fra 220661 og claes57!

Det med en kondensator, har jeg læst om og kan da supplere med, at Pc starter, som normalt i løbet af dagen. Altså med nedetid på få timer, men har problemet, ved opstart første gang om morgenen!

Opdatering af bios tror jeg ikke er løsningen ud fra devisen: Hvorfor opdatere, når "alt" virker perfekt!

Mvh. EHolmann (200740)
Avatar billede claes57 Ekspert
08. februar 2013 - 17:41 #5
Cmos-checksum kunne muligvis rettes ved bios-opdatring. Og det er ikke så farligt igen at opdatere.
Avatar billede eholmann Nybegynder
12. februar 2013 - 09:49 #6
Tid at lukke. Der sker nok ikke mere her!